شناسهٔ خبر: 67266111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا خبر داد:

آبرسانی به ۶۲ روستای محروم آذربایجان شرقی در ۶۲ روز به نام شهدای خدمت

تبریز- ایرنا- مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا از آبرسانی به ۶۲ روستای محروم استان در ۶۲ روز به نام شهدای خدمت خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای خردادماه سال جاری آغاز شده است و تا پایان تیرماه به اتمام می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار سیدمهدی حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری در تبریز، با بیان این‌که اجرای این طرح، برگ زرینی در کارنامه درخشان سپاه عاشورا است، اظهار کرد: آب رسانی به ۶۲ روستای محروم استان که با مشارکت اهالی خود روستاها انجام می‌ شود، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیشترین تعداد روستاها در دهستان کاغذکنان شهرستان میانه است.

وی با بیان این‌که تا امروز بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است، افزود: هدف اجرای این طرح آبرسانی، تامبن آب شرب پایدار برای روستاییان و مهاجرت معکوس مردم است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا، گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه از سال ۱۳۹۵ به دستور رهبر معظم انقلاب و با هدف محرومیت زدایی، به الگو رساندن روستاها و توجه به زیرساخت‌های حیاتی در یکهزار نقطه کشور راه اندازی شد تا بتوانیم روستاهای موفق را به جامعه معرفی کنیم.

حسینی با بیان این‌که این قرارگاه به طور همزمان در پنج عرصه اشتغال، سلامت، عمرانی، فرهنگی و تعلیم و تربیت ماموریت دارد، اظهار کرد: روحانی روستا به عنوان امام مستقر در روستا، فعالیت‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی را در متن روستا پیاده سازی می‌کند و نقش قابل توجهی را برای ارتقای تعالی روستا و اهالی آن دارد.

وی ادامه داد: تمامی فعالیت‌های قرارگاه در قالب سند ابلاغی بالادستی و جامع است تا به صورت نظام مند بتوانیم اهداف و سیاست پیشرفت را در متن روستا جاری سازیم و در راستای تحقق ماموریت‌های خود نیز به قدرت ترکیبی و کمک سازمان‌ها، ادارات و مردم نیاز داریم.

وی افزود: سپاه به عنوان بازوی توانمند محرومیت زدایی از سال‌های دور، اقدامات مهمی انجام داده است و بخش‌های مختلفی چون بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در داخل این نهاد ارزشمند مشغول هستند که وجه تمایز قرارگاه با بسیج سازندگی مربوط به امام روستا و هدف الگوسازی روستاها توسط قرارگاه است که یک گام فراتر از محرومیت زدایی است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا با بیان این‌که این قرارگاه به صورت نقطه به نقطه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، اظهار کرد: کیفیت و سرعت بالا و پایین بودن هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها از جمله مزیت‌های فعالیت قرارگاه و ویژگی ممتاز آن نیز مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در دهستان‌های ۶ شهرستان کلیبر، اهر، ورزقان، هوراند، چاراویماق و میانه حضور داشته و ۲۰۷ روستا با ۳۰ هزار نفر جمعیت، هفت هزار و ۷۹۰ خانوار و چهار هزار و ۱۲۵ نفر دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد سه هزار و ۳۴۵ عنوان برنامه توسط قرارگاه اجرایی شده که ۲۹۶ عنوان آن در بخش عمرانی شامل تامین آب شرب، راه روستایی، تعمیر مساجد و ... است؛ هم‌چنین تعداد سه هزار و ۴۹ عنوان برنامه غیر عمرانی با اعتبار ۹۸۰ میلیارد ریال نیز با مشارکت ادارات در سطح روستاهای تحت پوشش اجرا کردیم.

حسینی با بیان این‌که این قرارگاه رتبه دوم کشوری را در عملکرد و اجرای برنامه‌ها دارد، گفت: سال گذشته با همراهی اداره کل نوسازی مدارس تعداد ۱۵۶ کامیون از تجهیزات آموزشی با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مناطق محروم فرستاده شد و هم‌چنین امسال قرار است رنگ آمیزی ۴۸ مدرسه با کمک خیران و اداره کل نوسازی مدارس انجام دهیم.

وی گفت: محرومترین روستاهای استان در شهرستان چاراویماق واقع شده‌اند به طوری که بنیاد علوی هم در این شهرستان به صورت مستقیم ورود کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، امروز دیگر روستای محرومی که نتواند به زیرساخت‌های اولیه زندگی دست یابد نداریم و هدف در شرایط کنونی ارتقای تعالی روستاها و الگوسازی آن‌ها است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا ادامه داد: دورترین روستای محروم شهرستان ورزقان که خالی از سکنه شده بود را در اولویت خدمات رسانی قرار دادیم و اکنون در این روستای خالی از سکنه تعداد ۲۵ خانوار سکونت دارند.

آبرسانی به ۶۲ روستای محروم آذربایجان شرقی در ۶۲ روز به نام شهدای خدمت

نقطه قوت اجرای طرح آبرسانی ۶۲ روستا پای کار بودن اهالی است

مسئول کارگروه زیرساخت و عمران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا نیز با بیان این‌که خیران آبرسانی با این قرارگاه همکاری می‌کنند، گفت: با اجرای طرح آبرسانی به ۶۲ روستای استان در ۶۲ روز، مشکل تامین آب تعداد چهار هزار و ۶۹۳ خانوار استان رفع می‌شود.

سرهنگ دوم پاسدار فرزاد بهمن نیا افزود: تعداد ۲۱ روستا در میانه، ۱۳ روستا در هوراند، پنج روستا در چاراویمایق، ۱۰ روستا در اهر، ۲ روستا در ورزقان، ۹ روستا در کلیبر و یک روستا در بستان آباد مشمول این طرح آبرسانی هستند.

وی تاکید کرد: نقطه قوت اجرای این طرح ارزشمند، پای کار بودن و مشارکت اهالی روستا و بهره گیری از ظرفیت بالای خیران است.

وی ادامه داد: روزهای اخیر به دلیل بارندگی، صعب العبور بودن مسیرها و کمبود امکانات مهندسی با اندکی تاخیر مواجه شدیم ولی اکنون تمامی ظرفیت خود را برای اتمام آبرسانی پای کار آورده‌ایم.

بهمن نیا گفت: تعدادی از روستاها فاقد مسیر لوله گذاری بودند و برای لوله گذاری باید از زمین‌های زراعی عبور کند که اهالی رضایت داده‌اند اما باید ۱۵ روز صبر کنیم تا محصولات زمین‌های زراعی برداشت شود سپس عملیات لوله گذاری را آغاز کنیم.

آبرسانی به ۶۲ روستای محروم آذربایجان شرقی در ۶۲ روز به نام شهدای خدمت

رشد ۲۰ درصدی مشارکت روستاییان در انتخابات با حضور امام روستا

مسئول کارگروه فرهنگی اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا نیز اظهار کرد: امام روستا با امام جماعت مسجد متفاوت بوده و ماموریت بسیار فراتری دارد به طوری که در مسائل فرهنگی روستا درگیر می‌شوند.

حجت الاسلام حسین نوری ادامه داد: امام روستا، سنگر مسجد بوده و به معنای هادی و هدایتگر است و دغدغه فرهنگی و کمک به افراد دارد، جامعیت به روستا می‌بخشد.

وی با بیان این‌که امام روستا وظیفه روشنگری در انتخابات دارد، گفت: تبیین موازین رهبر معظم انقلاب به جای تبلیغ یک فرد خاص در دستورکار امامین روستا قرار دارد.

وی در خصوص تاثیر امامان روستا در مشارکت مردم، افزود: برآوردها نشان می‌دهد که حضور امام روستا در قبل و بعد از انتخابات حداقل ۲۰ درصد باعث رشد مشارکت شده است.

نوری گفت: اکنون تعداد ۱۶ امام مستقر در روستا داریم و در تلاشیم تا این تعداد را ارتقا دهیم.

نظر شما