شناسهٔ خبر: 67266008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات 1403؛ قاضی زاده هاشمی: وعده من مبنی بر اصلاح سه روزه بورس باعث سوء تفاهم شد/ قالیباف: ما زنان را پیشران اصلی پیشرفت می‌دانیم/پورمحمدی: دوستانی همیشه در انتخابات سبد گذاشته‌اند/پزشکیان: قهر با صندوق رای درست نیست و روند فعلی را تداوم می‌بخشد/زاکانی: ما از مذاکره با هر کشوری استقبال می‌کنیم/جلیلی: دولت سایه، گفتمان است نه یک تشکیلات

صاحب‌خبر -

شفقنا- تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم 8 روز باقی مانده است و نامزدها با سفرهای استانی و حضور در رسانه و نهادهای فرهنگی و سیاسی در تلاش برای بیان برنامه و اظهارات خود در این فاصله اندک هستند.

در ادامه به بازتاب مهم ترین اخبار حوزه انتخابات و تحلیل های کارشناسان می پردازیم:

پورمحمدی: مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوستشان لمس می‌کنند

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما گفت: اقتصاد دغدغه جدی مردم ما است و کارشناسان متخصصان و مدیران با آمار و ارقام آشنا هستند و گرفتاری‌ها را می‌دانند، اما مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوستشان لمس می‌کنند و نگرانی‌ها زندگی‌های بسیاری را تلخ کرده و آزردگی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

جلیلی: هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و امکان فروش بیشتر نیز داریم

سعید جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و خود این آقایان تحریم شدند و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌های رشد کشور منفی بود و یا صفر بود و در ۳ سال دولت «شهید» رئیسی رشد اقتصادی محقق شد. هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و امکان فروش بیشتر نیز داریم.

زاکانی: ما باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن برویم

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم کرج گفت: فرصت‌های طلایی بسیار زیادی بر‌ای کشور وجود دارد و ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان‌ها ‌داریم که باید از آنها استفاده کنیم؛ ما باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن برویم که این امر خود مانند مسکن عمل می‌کند و درمان آن جای دیگری است که سر موقع در مورد آن بحث می‌کنیم‌.

حسن روحانی: «هدف از توهین‌ها در مناظرات، مبارزه با تفکر ماست»

حسن روحانی در دیدار جمعی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت:در مناظرات انتخاباتی وظیفه حداقل دو نفر هتاکی و فحاشی است. توهین آن‌ها به حسن روحانی و دولت تدبیر و امید نیست، هدف آن‌ها مبارزه با تفکر تعامل با جهان است.

قاضی زاده هاشمی: وعده من مبنی بر اصلاح سه روزه بورس باعث سوء تفاهم شد

قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه بدون تعارف گفت: وعده من مبنی بر اصلاح سه روزه بورس باعث سوء تفاهم شد. اعتماد مردم به بازار سرمایه مانند ۱۴۰۰ نیست. به همین دلیل این وعده در این زمان سه روزه قابل حل نیست. این که می‌گویند نامزد پوششی هستم اشتباه است. چون رئیس‌جمهوری با معاون اول خود کاندیدا شد این فکر غلط میان مردم اجرا شد. در دوره قبل هم تا آخر ماندم. تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و رقابت با همه نامزدهاست. چرا که معتقدم نسخه‌ای که ارائه می‌کنم نزد نامزد دیگری نیست.

وی تاکید کرد: امیدوارم کارم به بازنشستگی نرسد و شهید شوم. بعضی‌ها خود را رییس‌جمهور آمریکا و روسیه می‌دانند. ریاست‌جمهوری در ایران مقام دوم کشوری است. «شهید» رئیسی نقش اجرایی را پذیرفته بود اما روسای جمهور دیگر در جایگاه ایدئولوژ قرار گرفتند. منتقدان اصلاح را در نظر بگیرند و اصلح را انتخاب کنند.

پورمحمدی: ایرانیان خارج از کشور باید بتوانند هر زمان به خانه خودشان بیایند

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با انتشار فیلمی کوتاه از بیلبوردهای‌ «دولت قرار» در سطح شهر گفت: این یک نا امنی فراگیر است که پدرها و مادرها دلهره مهاجرت فرزندانشان را داشته باشند.

وی ادامه‌داد: ایرانیان خارج از کشور نیز با حس آرامش و امنیت، هر وقت و زمان و به هر شکل باید بتوانند به خانه خودشان بیایند.

قالیباف: در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همایش دختران و بانوان با بیان اینکه در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند، گفت: زنان پیشران پیشرفت ایران هستند.

جلیلی: باید فرصت حضور زنان در جامعه را به رخ جهان بکشیم

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سالن حجاب در جمع بانوان و دختران ایران گفت: وقتی که از یک جهان فرصت حرف می‌زنیم یعنی باید فرصت حضور زنان را در جامعه به رخ جهان بکشیم. جامعه‌ای که زنان در آن موفق هستند جامعه‌ای است که بنیان آن موفق است و بنیان هر جامعه خانواده است.

پزشکیان: اینکه به «زور» می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم، دستور دین و پیامبر (ص) است؟ از کجا آوردیم؟

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد فرهنگی بیان کرد: اینکه با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم دستور دین و پیامبر است؟ از کجا آوردیم؟ ما حق نداریم به مردم دستور دهیم. دلیل اینکه اینها صالح هستند با ما صالح هستیم این است که مردم از ما چه می‌گویند. هم رضایت مشتری است و برای ماندن باید مشتری را راضی نگه داریم. مشتری ما مردم هستند. در مورد قومیت‌ها و مناطق حق نداریم یکی را خوب و بد ببینیم.

وی عنوان کرد: قرآن می‌گوید تابع نفس خود نباش که به عذاب الیم گرفتار می‌شوی. ما روز قیامت را فراموش کردیم. تمام تلاش‌های ما در دنیا برای مادیات است. اگر بر اساس عدالت رفتار کنیم این جامعه با عشق پست حاکمان خواهد ایستاد. اینکه عده‌ای راحت زندگی کنند و عده‌ای نان شب نداشته باشند تبعیض است و باید آن را از بین ببریم. خدا وکیلی ما اینچنین رفتار می‌کنیم؟ ما انصاف را در مورد مردم رعایت نمی‌کنیم.

زاکانی: با تجویزهای اشتباه گذشته دچار مشکلات شدیم

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در  همایش اقوام ایرانی گفت: ما با تجویزهای غلط گذشته دچار مشکلات شدیم و نتوانستیم از ظرفیت های کشور استفاده کنیم لذا تغییرات باید منجر به تحول بزرگی در کشور شود.

قاضی زاده: ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود

امیرحسین قاضی زاده گفت: ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود. باید کاری کنیم که از مسیر ترانزیتی استفاده کنیم مسیرهای کریدورهای که ناقص مانده است را تکمیل کنیم و دنیا را به خودمان نیازمند کنیم و اینها نمی‌شود الا اینکه ظرفیت‌های مردمی را پای‌کار برویم.

پناهیان: تخریب رقبا در مناظره ها از موانع انتخاب صحیح است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان با بیان اینکه تخریب رقبا در ایام انتخابات، یک رفتار ناصحیح اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تخریب و اعتراض بی‌خود در مناظره‌ها یکی از موانع انتخاب صحیح بوده و ضد مشارکت است و انتخابات با این سبک، کشور ما را دچار عقب‌ماندگی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه قم خطاب به اساتید دانشگاه گفت: همه ما موظیفم که با گفت و گوی بیشتر با مردم، آنها را برای یک انتخاب اصلح و دقیق‌تر راهنمایی کنیم. جامعه دینی همواره در معرض امتحان‌های بزرگ الهی قرار دارد و در صورتی که خودمان را اصلاح نکنیم نباید انتظار بهبود اوضاع را هم داشته باشیم.

پورمحمدی: فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی تاکید کرد: فرهنگ از جنس فکر، اعتقاد، عاطفه و احساس است. راه تحول فرهنگی کشمکش و ابزار فیزیکی نیست و فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد. باید برگردیم ببینیم کجا درست عمل نکرده‌ایم که‌ به‌ اینجا رسیده‌ایم. اسلام به انسان حرمت گذاشته است. باید به زنان، دختران و پسرانمان احترام بگذاریم و بعد با آنان گفت‌وگو کنیم. ما مسئولیم چه کسانی را به میدان می‌فرستیم.

سفر انتخاباتی قالیباف به کرمان

محمد باقر قالیباف که عصر چهارشنبه در چارچوب سفرهای تبلیغاتی وارد شهر کرمان شده است وارد گلزار شهدای کرمان شد. وی با حضور در گلزار شهدا به مقام شهدا به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کرد.

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم کرمان در سالن تلاش سخنرانی خواهد کرد.

پزشکیان: با بددهنی، تهمت، افترا و انگ زدن می‌خواهند طرف مقابل را حذف کنند

دکتر مسعود پزشکیان در حاشیه سفر به اصفهان با توجه به نزدیک شدن دومین مناظره انتخاباتی و صحبت‌های زاکانی مبنی بر پاسخگویی به ظریف در این برنامه، گفت: ما تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم با منطق صحبت کنیم. آنهایی که ادعا می‌کنند مسلمان هستند، اما با بددهنی، تهمت، افترا و انگ زدن می‌خواهند طرف مقابل را حذف کنند، باید پاسخگو باشند که چرا جامعه به این شکل درآمده است که نمی‌توانند آن را هدایت کنند؟!

قرعه‌کشی ۴ مناظره تلویزیونی برگزار شد

به گزارش شفقنا، _ قرعه‌کشی ۴ مناظره با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد.

قاضی زاده هاشمی: پیوستن به نهادهای بین‌المللی شانگهای و بریکس از دستاوردهای دولت سیزدهم بود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد سیاسی امروز گفت: پیوستن به نهادهای بین‌المللی شانگهای و بریکس از دستاوردهای دولت سیزدهم بود. روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم هشت میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی بود که دولت منابع ارزی را تامین و فروش نفت را به جهش یک ونیم بشکه‌ای رساند.

قالیباف: ما زنان را پیشران اصلی پیشرفت می‌دانیم

به گزارش شفقنا، محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در همایش «زنان، پیشران پیشرفت ایران» که در سالن همایش‌های نورالرضا تهران برگزار شد، با بیان این‌که «زنان پایه‌های اصلی تحول در کشور هستند»، اظهار کرد: بر این باورم که و با همه زمان و دختران ایرانی عهد می‌بندم که خانواده و زن در خانواده مهمترین عنصر و سلول جامعه است؛ به این معنا که ما هرچه از جامعه توقع داریم، اول از خانواده با محوریت زن است و این اساس کار ماست.

پورمحمدی: دوستانی همیشه در انتخابات سبد گذاشته‌اند

مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در حرم امام خمینی(س) گفت: دوستانی همیشه در انتخابات سبد گذاشته‌اند.جامعه دچار وقفه‌ای در همراهی با انقلاب و رهبری شده‌ و دشمنان هم روی اين وقفه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تمام تلاش‌شان اين است که انقلاب به اهدافش نرسد. جريان سلطه ۲۰ سال سخت‌ترین تحريم را برای چه به ما تحمیل کردند؟ فقط بحث سياسی و اقتصادی است؟ خيلی ساده‌انگاری است. می‌خواهد پیام انقلاب را خاموش کند. ما نيازمند یک بروز و ظهور دوباره ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه هستیم.

پزشکیان:قهر با صندوق رای درست نیست و روند فعلی را تداوم می‌بخشد

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز چهارشنبه، ۳۰ خرداد در سفر به اصفهان و در سالن شهید نیلفروش‌زاده دانشگاه اصفهان در جمع مردم اصفهان، اظهار کرد: اگر نتوانیم با جوانان گفت‌وگو کنیم، برخورد چماقی با آنان داشته و به‌صورت آمرانه و با دستور و تهدید با آنان برخورد کنیم، نمی‌توان اصلاح ایجاد کرد. نوع گفت‌وگو و نگاه به جوانان غلط است. جوانان تهدید نیستند. قهر با صندوق رای درست نیست و روند فعلی را تداوم می‌بخشد.

زاکانی:ما از مذاکره با هر کشوری را استقبال می‌کنیم

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت: ما از مذاکره با هر کشوری را استقبال می‌کنیم و در واقع دنیا فقط آمریکا و دو الی سه کشور اروپایی نیستند. ما تاکید داریم که در قالب مذاکره باید احترام متقابل رعایت شود و به همدیگر احترام بگذاریم.

جلیلی: دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات

سعید جلیلی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در جمع اساتید دانشگاه تهران، اظهار کرد: دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات. هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند و آن را به سمت کمال و تعالی پیشرفت ملت سوق دهد و این یک تعارف نیست.

کیهان نوشت: «آقای ظریف چرا باید عصا زیر بغل دولت خبیث آمریکا بگذارد»

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: «اظهارات خلاف واقع محمد جواد ظریف درباره برجام و تحریم‌ها، تعجب توام با تأسف ناظران را از این حجم خلاف‌گویی و تحریف برانگیخت.»

ایمن‌آبادی: «اصولگراها چون برنامه‌هایشان محدودکننده زندگی مردم بوده و هست، خوف دارند که گزارش بدهند»

جعفر زاده ایمن آبادی نماینده ادوار دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: اصولگراها چون برنامه‌هایشان محدودکننده زندگی مردم بوده و هست، خوف دارند که گزارش بدهند. شما الان ملاحظه می‌کنید مثلا در بحث اینترنت و فضای مجازی و حجاب اصلا جرائت ندارند از طرح‌های خودشان دفاع کنند.

نوری قزلجه: منظور آقایان از «ما می‌توانیم» در مناظره، ادامه وضع موجود است

غلامرضا نوری قزلجه عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین به ایلنا گفت: یک نکته‌ای که خیلی تلاش می‌کردند جا بیندازند بحث اینکه «می‌توانیم» یا «نمی‌توانیم» بود، در کشور همه ما معتقدیم که «می‌توانیم» اما این دوستان مقصودشان از «می‌توانیم» ادامه وضع موجود بود، به دنبال جا انداختن این مساله بودند و می‌خواستند آقای پزشکیان را متهم که معتقد است «نمی‌توانیم» و ایشان هم میگفت که با این شیوه کنونی نمی‌توانیم.

خراسان: صدا وسیما و هم نامزدها باید درصدد اصلاح فرم و محتوا باشند

خراسان نوشت: از آن جایی که امروزه درصد مشارکت در انتخابات رو به افزایش است و آرای مردد مناظره ها را مطمئن ترین و ساده ترین روش دریافت اطلاعات می دانند هم صدا وسیما و هم نامزدها باید درصدد اصلاح فرم و محتوا باشند تا مناظره‌ها بتواند خیزش جدی‌ در مشارکت انتخاباتی ایجاد کند.

شرق نوشت: در انتخابات پیش‌رو باید زیاد دنبال امید بود

شرق نوشت: در انتخابات پیش‌رو باید زیاد دنبال امید بود ولی دنبال هیجان عکس افق‌های دور نه. در پزشکی وقتی حال بیمار بحرانی است و تب و فشار خون و… بالا و پایین می‌رود، پزشکان اولین کاری که می‌کنند تثبیت حال بیمار است بعد می‌روند سراغ درمان. حال ایران بحرانی است.

ایران نوشت: «در مناظره اول، برخی کاندیداها مطالبی را بیان کردند که به دور از واقعیت بود»

روزنامه ایران نوشت: در مناظره اول، برخی کاندیداهای محترم مطالبی را بیان کردند که خارج از قاعده انصاف و مهم‌تر از آن به دور از واقعیت بود. نقد و ارائه راه‌حل برای بهبود امور، جزو تأکیدات همیشگی رئیس‌جمهور شهید بود و از این ناحیه اشکالی بر مباحث وارد نیست اما چشم بستن بر واقعیت‌ها و پیشرفت‌های کشور بخصوص مواردی که مردم درک عینی و شهودی از آنها دارند، به نفع خود نامزدهای محترم نیست.

جوادی حصار: «پزشكيان ظرفیت پاسخگویی به مطالبات را دارد»

اعتماد نوشت: پزشكيان ظرفيت پاسخگويي به مطالبات را دارد و ويژگي برجسته او اين است كه دروغ نمي‌گويد، فريب نمي‌دهد، شفاف سخن مي‌گويد و وعده‌هاي بدون پشتوانه طرح نمي‌كند.

روزنامه جوان نوشت: دوباره «مذاکره‌کننده بازنده» به میدان آمده است

روزنامه جوان نوشت: دوباره «مذاکره‌کننده بازنده» به میدان آمده است و از موفقیت‌های ضدتورمی برجام می‌گوید. با اینکه در مغالطه این ادعا بسیار پاسخ داده شده است؛ و فراوان گفته شده که بر فرض صحت ادعای شما قرار نبود ته ظرف مذاکره قرن با آن همه سیمانی که به صنعت هسته‌ای ما ریخت، یک کاهش تورم یکی‌دوساله باشد! برجام و موفقیت یا شکست آن را باید چونان یک کل و یک فرآیند دید.

جلایی‌پور: «اگر ميزان مشاركت به 60 درصد نرسد، باز ساختمان رياست‌جمهوری گرفتار اين خالص‌گرايان خواهد بود»

حمیدرضا جلایی‌پور به اعتماد می گوید: من اميدوارم مردم در انتخابات روزهاي آينده مشاركت جدي انجام دهند. اگر ميزان مشاركت به شصت درصد نرسد باز ساختمان رياست‌جمهوري گرفتار اين خالص‌گرايان خواهد بود.

همشهری نوشت: «متأسفانه هنوز به برجام افتخار می‌کنند»

همشهری نوشت: متأسفانه کسانی که دست‌اندرکار حرکت ضدملی مانند برجام بودند، به‌واسطه کمبود اطلاعات جامعه در این عرصه کماکان با گردن‌های برافراشته به حرکات و اقدامات ضدملی خود به‌نام برجام افتخار می‌کنند.

جمهوری اسلامی نوشت: آنچه اتفاق افتاد «مناظره» نبود بلکه «منازله» بود

جمهوری اسلامی نوشت: از نظر محتوائی، آنچه تحت عنوان «مناظره» انجام شد، به معنای واقعی کلمه، مناظره نبود، بلکه چون تقریباً هیچیک از نامزدها حرف تازه‌ای نداشتند و راه‌حل روشن و قابل انجامی برای مشکلات کشور و مردم ارائه ندادند می‌توان آنچه اتفاق افتاد را یک «منازله» نامید، به این معنا که بسیار پائین‌تر از سطح انتظارات مردم بود و به سوال‌ها و ابهامات موجود در ذهن مردم پاسخ نداد.

نظر شما