شناسهٔ خبر: 67255046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از مناظره تلویزیونی، به طور مجزا در برنامه‌های مختلف حضور یافتند و به تشریح نقطه‌نظرات خود پرداختند

هوای پس از مناظره

کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از برگزاری نخستین برنامه مناظره تلویزیونی، با حضور در اجتماعات مختلف، تلاش کردند تا افکار عمومی را از ایده‌ها و راهکارهای خود برای مسائل کشور آگاه سازند

صاحب‌خبر -

پزشکیان: نمی‌خواهم چشم مردم به اخبار گرانی دلار باشد

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با تأکید بر اینکه شعاری که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد، نخواهم داد، گفت: می‌خواهم از سیاست حداقلی به یک زندگی رضایت‌بخش و شایسته مردم ایران برسیم.
وی با حضور در برنامه میزگرد شبکه ۳ سیما برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات کارشناسان پاسخ داد. همچنین مشاوران پزشکیان در این میزگرد سیاسی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم و مهدی سنایی سفیر سابق ایران در روسیه بودند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان ما حسرت دیگران را بخورند، اظهار داشت: در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری می‌کنم.
پزشکیان با بیان اینکه راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود و هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود، افزود: امروز کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین‌کننده در زندگی مردم دارد. وی عنوان کرد: نمی‌خواهم مردم مدام چشمشان به اخبار باشد تا ببینند چه زمانی دلار گران می‌شود، جنگ می‌شود یا نه، یا گرفتار تحریم بیشتر می‌شویم یا نه؟  پزشکیان تأکید کرد: کاری خواهم کرد که ایرانی بودن یک افتخار باشد، چراکه ایران یک هویت فراگیر فرهنگی است و مردم ایران شایسته زندگی بهتری هستند.

پورمحمدی:  من  حافظ امنیت همه دختران ایران هستم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: شهید عزیز و رفیق قدیمی ما (سپهبد شهید قاسم سلیمانی) اعتقاد قلبی داشت که «همان دختر کم‌حجاب هم دختر من است.» وی ادامه داد: من فقط پدر سه دختر نیستم، بلکه حافظ امنیت همه دختران ایران هستم، این قرار یک تعهد پدرانه است. پورمحمدی همچنین در وقت استراحت نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، درخصوص اظهارات محمدباقر قالیباف، دیگر کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، توییتی منتشر کرد و نوشت: «بنده حکم شهرداری آقای قالیباف در دوران وزارت کشور صادر کردم، مخالفت هم شد اما به توانایی ایشان اعتقاد داشتم، اما به این معنا نیست شهرداری تهران مشکل نداشته است، مسائل شهرداری با چه هزینه‌ای تمام ‌شده است؟» علاوه بر این، وی بعد از اتمام نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشحالم که در این حرکت ارزشمند اجتماعی و بلوغ سیاسی جامعه برای مشارکت در حق تعیین سرنوشت ملی که انتخابات است، توفیق حضور دارم چراکه مردم می‌خواهند از این طریق، انتخاب درست داشته باشند. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: ما صادقانه و صمیمانه دیدگاه‌هایمان را بیان می‌کنیم؛ اختلاف داریم و این لازمه زندگی است. ما انسانیم و مواضع و رویکردهای متفاوتی داریم. این گفت‌وگوها حتما به نفع مردم و کشور و در انتخاب صحیح بسیار مؤثر است.

جلیلی: صدور بخشنامه پشت میزی ممنوع است

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه صدور بخشنامه‌های پشت میزی ممنوع است، گفت: باید مقررات و بخشنامه‌ها با آگاهی ذینفعان و مخاطبین آن تنظیم شود تا قانون و برنامه دقیق‌تر و بی‌نقص‌تر باشد. وی در نشستی که با حضور جمعی از نمایندگان تشکل‌ها و اصناف مختلف صیادی برگزار شد، ضمن شنیدن حرف‌ها، شکایات و پیشنهادهایی که بیشتر حول محور پیگیری تعاملات استان‌های همجوار جنوبی و منطقه‌ای، تأثیر روابط دیپلماسی در فروش محصولات صیادی و آبزی‌پروری در بازار داخلی و جهانی، رفع مشکلات تولید و پیگیری آن بود، با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته جلسات متعدد و طولانی با فعالان عرصه آبزی‌پروری، صیادی، صنایع مربوطه و شناورسازی برگزار کردیم، اظهار کرد: ایران دارای ظرفیت‌های گوناگونی در زمینه نفت، گاز، کشاورزی، ترانزیت، گردشگری و... است و خوشبختانه یکی از ظرفیت‌های خوب کشور شیلات و آبزی‌پروری است. جلیلی تصریح کرد: برای جهش کشور باید زمان را مدیریت کنیم؛ فرصت نداریم؛ باید آنچه را در این ۱۰ سال بدان رسیده‌ایم به احکام اجرایی بدل شده و به سرعت ابلاغ شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از چالش‌های اساسی در حوزه شیلات را صدور بخشنامه‌های پشت میزی دانست و افزود: باید مقررات و بخشنامه‌ها با آگاهی ذینفعان و مخاطبین آن تنظیم شود تا قانون و برنامه دقیق‌تر و بی‌نقص‌تر باشد.

 زاکانی: نقش مردم تبریز در تاریخ ماندگار است

علیرضا زاکانی گفت: مردم تبریز در طول تاریخ نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه سفر انتخاباتی خود به تبریز اظهار داشت: مردم تبریز و آذربایجان همواره در طول تاریخ نقش‌آفرین بوده و این موضوع در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس بعینه و بیش از سایر دوران دیده شد. وی افزود: نقش مردم تبریز در برگزاری آیین چهلم شهدای قم در تاریخ ماندگار است و نشان‌دهنده عشق و علاقه آنها به انقلاب اسلامی است. زاکانی با اشاره به تعلق خاطر خود به تبریز، ادامه داد: همسر من تبریزی است و پدربزرگ من هم متعلق به همین منطقه است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: حرکت مردم تبریز در صحنه‌های مختلف تاریخی، تداوم مسیر استقلال، آزادی، پیشرفت و ترقی ایران است. پیام من به مردم آذربایجان این است که فعالانه در انتخابات حاضر شده و به نامزدی که کارنامه و برنامه دارد، رأی دهند. زاکانی همچنین پس از حضور در نخستین مناظره انتخاباتی با محوریت موضوعات اقتصادی هنگام خروج از صدا و سیما بیان کرد: ما با هم صحبت کردیم و امید دارم ماحصل این صحبت، فضایی را برای مردم روشن کند که بتواند گره از زندگی مردم باز کند و کشور را در مسیر ارتقا و پیشرفت قرار دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: آنچه از ما انتظار است این بوده که بحث‌های خود را جدی دنبال کنیم و با هم تعارف نداشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی: دولت خانواده مذاکره می‌کند و از  اصول کوتاه نمی‌آید

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: در دولت خانواده در جایی که لازم باشد با آمریکایی‌ها مذاکره، پول‌هایمان را آزاد و ارتباطات اقتصادی با بسیاری از کشورها برقرار می‌کنیم. همزمان با آن، پیمان‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی را افزایش می‌دهیم و پشتیبانی جهانی در شورای امنیت برای کشورمان ایجاد می‌کنیم تا اگر کسی خواست در شورای امنیت علیه ما قطعنامه صادر کند، آن را وتو کنند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به آثار دیپلماسی اجرا شده توسط شهید امیرعبداللهیان، به ایرنا گفت: واقعیت این است که پیمان‌های راهبردی در دولت شهید رئیسی که با برخی از قدرت‌های جهانی عضو شورای امنیت بسته شد، این آثار را به بار آورد. نه اینکه بخواهیم قدرت‌های جهانی را نادیده بگیریم و به آنها توهین کنیم یا فقط بخواهیم بگوییم که خودمان از عهده کارهایمان برمی‌آییم و درهای کشورمان را ببندیم.
وی افزود: ما در نسخه خودمان، روی نظام ارزشی خود محکم ایستاده‌ایم آن هم نه با حرف بلکه در میدان عمل؛ در این میان از مستضعفین عالم و محور مقاومت حمایت می‌کنیم و به‌طور کلی «دیپلماسی» و «میدان» در یک راستا و مکمل یکدیگر هستند، نه دو عنصر جدا و مقابل یکدیگر.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برنامه دولت خانواده در سیاست خارجی تأکید کرد: حتما دولت خانواده و دولت مردم که خود را متعهد به اجرای برنامه‌ها و روش‌های دولت شهید رئیسی می‌داند این مسیر را دنبال خواهد کرد.

قالیباف: کسی باید رئیس‌جمهور شود که دنبال بهانه‌جویی نباشد

محمدباقر قالیباف گفت: باید کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که دنبال بهانه‌جویی نرود؛ زیرا امروز مشکلاتی متوجه اقشار مختلف مردم است که بخش عمده آن به ناکارآمدی مربوط می‌شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع بازنشستگان کشوری و لشکری، اظهار داشت: امروز مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد اما بنده عرض می‌کنم که ظرفیت‌هایی در کشور داریم که از طریق آن می‌توان مشکلات را حل کرد، اما این ظرفیت‌ها در حال هدر رفتن است. وی اضافه کرد: بنده متعهد هستم که باید فاصله بین حقوق و تورم کاهش یابد و اگر این اتفاق نیفتد روزبه‌روز مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد. ما امروز رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که پرتلاش و سختکوش باشد و همچنین جرأت داشته باشد تا تصمیمات شجاعانه بگیرد و اجازه ندهد دارایی و ثروت‌های ملی با تصمیمات غلط هدر برود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در برنامه هفتم تمام موارد و مشکلات در قانون دیده شده است؛ اما بخش مهم این است که این سند اجرایی شود ولی قبل از اینکه اقتصاد را بزرگ کنیم آن ظرفیت‌های بزرگی که وجود دارد و از آن استفاده نشده است، باید در اولویت قرار گیرد و از آن استفاده شود. وی گفت: وقتی از رشد اقتصادی حرف زده می‌شود بخشی از آن سرمایه‌گذاری است و بخش دیگر بهره‌وری. بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجحیت دارد، اگر بهره‌وری کارآمد باشد، آن کارآمدی باعث رشد اقتصادی و رشد 8درصدی می‌شود.

نظر شما