شناسهٔ خبر: 67265313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سایت آمریکایی: واشنگتن تنها مانع صلح در فلسطین است

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده را تنها مانع تحقق صلح در موضوع فلسطین دانسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک وبگاه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به اینکه ایالات متحده مانع اصلی صلح در فلسطین است نوشته تضمینی برای اینکه دور دوم مذاکرات به موفقیت منجر شود وجود ندارد.

پایگاه آنتی‌وار نوشته روز 13 ژوئیه حماس به فشارهای مستمر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در خصوص طرح واشنگتن برای توقف در کشتارهای اسرائیل در غزه پاسخ داد و گفت که پیشنهاد جو بایدن و هر گونه طرحی برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه را با دیدی مثبت نگاه می‌کند.

گروه حماس، با وجود این، اضافه کرد: «با آنکه آنتونی بلینکن ادعا می‌کند که اسرائیل این طرح جدید را تأیید کرده است ما چیزی درباره اینکه یک مقام اسرائیلی توافق مذکور را تأیید کند نشنیده‌ایم.»

آنتی‌وار می‌نویسد: «جزئیات کامل پیشنهاد آمریکا هنوز علنی نشده است، اما توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها در مرحله اول، منجر به مذاکرات بیشتر برای آتش‌بس پایدارتر و خروج اسرائیل از غزه در مرحله دوم خواهد شد. اما هیچ تضمینی برای موفقیت دور دوم مذاکرات وجود ندارد.»

روز سوم ژوئیه ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل به رادیو اسرائیل گفت: «فکر می‌کنید [فرمانده نظامی حماس در غزه] واکنش یحیی سنوار چه خواهد بود وقتی به او گفته شود که: سریع تصمیم بگیر چون ما هنوز قرار است بعد از تحویل گرفتن گروگان‌ها تو را بکشیم.»

علاوه بر این، همان‌طور که حماس خاطرنشان کرد اسرائیل هنوز به صورت علنی مفاد طرح جدید آتش‌بس آمریکا را نپذیرفته و فقط اظهارات مقام‌های آمریکایی را شنیده که می‌گوید بنیامین نتانیاهو در محافل خصوصی با آن موافقت کرده است.

به نوشته آنتی‌وار، نتانیاهو در اظهارات علنی کماکان اصرار می‌ورزد که به نابودی کامل حماس و ساختارهای حکمرانی‌اش در غزه متعهد است و در واقع حملات شرورانه‌اش در جنوب و مرکز غزه را تشدید کرده است.

مطابق این تحلیل، اختلاف اساسی‌ای که جو بایدن و بلینکن قادر به پنهان کردن آن نیستند این است که حماس همانند هر فلسطینی خواستار پایانی واقعی بر نسل‌کشی است و این چیزی است که اسرائیل و آمریکا خواستار آن نیستند.

بایدن و نتانیاهو چنانچه بخواهند می‌توانند به سرعت به این کشتارها پایان دهند؛ نتانیاهو با موافقت کردن با آتش‌بس دائمی و بایدن با متوقف کردن یا معلق کردن عرضه سلاح به اسرائیل. 

آنتی‌وار نوشته است: «ایالات متحده هنوز در حال ارسال سلاح به اسرائیل است تا کشتارها را در نقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه دهد...به نظر می‌رسد ایالات متحده مصمم است در انزوای خودخواسته اسرائیل از صداهای خواستار صلح در سراسر جهان سهیم شود. اما شاید این خوب است زیرا که ایالات متحده نقش زیادی در این انزوا دارد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «ایالات متحده با چندین دهه حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و استفاده از حق وتوی خود برای محافظت از اسرائیل در برابر پاسخگویی باعث شده دولت‌های مکرر اسرائیل قادر باشند به سیاست‌های جنایتکارانه‌شان ادامه داده و خشم فزاینده مردم و کشورها در سراسر جهان را نادیده بگیرند.»

الگوی حمایت آمریکا از اسرائیل به دده‌ها پیش و در زمان تأسیس این رژیم برمی‌گردد؛ قتل‌عام‌های اسرائیل و پاکسازی 750 هزار تا یک میلیون نفر در روز نکبت علی‌رغم پروپاگانداها برای انکار آن کاملاً مستند شده است. 

آنتی‌وار نوشته ایالات متحده اولین کشوری بود که در 14 می 1948 به صورت غیررسمی اسرائیل را به رسمیت شناخت و در رأی‌گیری سال 1949 در سازمان ملل برای به رسمیت شناختن اسرائیل نقش رهبری بازی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما