شناسهٔ خبر: 67264694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

برای خرید بلیط قطار چه مدارکی لازم است؟

توجه به الزامات و قوانین سفر، یکی از ضروریات سفر با قطار است که عدم اجرا آن‌ها می‌تواند مسیر سفرتان را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

توجه به الزامات و قوانین سفر، یکی از ضروریات سفر با قطار است که عدم اجرا آن‌ها می‌تواند مسیر سفرتان را تغییر دهد. اکنون که تصمیم گرفته‌اید سفرتان را به وسیله قطار استارت بزنید، خوب است پیش‌از هر اقدامی مدارک مورد نیاز خرید بلیط سفرتان را آماده کنید. رزرو و خرید بلیط قطار سفری هیجان‌انگیز را برای شما رقم می‌زند، تماشا مناظر اطراف و دیدن جاذبه‌های مسیر، تجربه‌ای متفاوت از مسیر را به تصویر می‌کشد. برای استفاده از این وسیله نقلیه ایمن باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

چاپ بلیط و شروع سفر

اکنون که بلیط سفرتان را رزرو کرده‌اید، برای وارد شدن به قطار و شروع سفر رویایی‌تان باید بلیط خود را به‌همراه داشته باشید. اگر بلیط سفرتان را به‌صورت حضوری خریداری کرده‌اید حتما بلیط چاپ‌شده آن را به شما ارائه داده‌اند؛ اما اگر به‌صورت آنلاین برای سفرتان به رزرو بلیط اقدام کرده‌اید می‌توانید تصویر آن را در گوشی همراهتان دانلود کنید و آن را به مسئول پذیرش نشان دهید. اگرچه اطلاعات بلیط به آدرس ایمیل گوشی موبایلتان ارسال می‌شود؛ اما بهتر است آن را دانلود کنید. در غیر این صورت ممکن است به‌دلیل عدم برقراری شبکه اینترنتی قادر به بازکردن ایمیل و ارائه اطلاعات بلیط به مسئولین آن نباشید.

توصیه می‌شود برای اطمینان خاطر بیشتر، بلیط سفرتان را چاپ کنید تا از احتمالاتی مانند خاموشی تلفن همراه و عدم دسترسی به بلیط جلوگیری شود. چنانچه بلیط‌تان را گم کردید تا ۴۵ دقیقه پیش‌از حرکت قطار، فرصت دارید تا با مراجعه به گیشه‌های فروش بلیط و ارائه کارت شناسایی، المثنی آن را دریافت کنید. در برخی از شرکت‌های ریلی ارائه چاپ‌شده بلیط ضروری است؛ اما در برخی نیز، ارائه پیامک خرید یا ارائه کد بلیط برای سوارشدن و شروع سفر، کافی خواهد بود.

برای خرید بلیط قطار چه مدارکی لازم است؟

ارائه مدارک لازم

جالب است بدانید برخلاف اتوبوس، سوارشدن به قطار نیز مانند هواپیما، مستلزم ارائه مدارک شناسایی معتبر است. هنگام رزرو و خرید بلیط، اطلاعات شخصی شما مانند کد ملی، نام و نام خانوادگی شما در بلیط سفرتان درج می‌شود. هنگام سوارشدن به قطار و انجام مراحل پذیرش، لازم است که کارت شناسایی خود را به مسئول مربوطه ارائه دهید تا اطلاعاتتان تطابق داده شوند؛ به همین دلیل هنگام رزرو بلیط به واردکردن اطلاعات صحیح افراد تاکید می‌شود.

لازم است هنگام سفر با قطار، زوجین شناسنامه‌های خود را به‌همراه داشته باشند و در صورت نیاز آن را به مسئولین ارائه دهند. در نظر داشته باشید که تمامی همراهان شما باید کارت شناسایی خود را به‌همراه داشته باشند؛ چرا که ممکن است در طول سفر و به دلایل امنیتی به آن احتیاج پیدا کنید. برای ارائه کارت شناسایی، کارت‌هایی مانند کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت یا شناسنامه که حاوی اطلاعات شخصیتان است قابل قبول خواهد بود.

نکات مهم در خرید بلیط

برای اینکه سفری لذت‌بخش را در کنار دوستان و خانواده‌تان تجربه کنید لازم است نکاتی را در خرید بلیط و سفر با قطار به‌کار بگیرید.

  • حتما بلیط چاپی یا دیجیتالی خود را تا پایان سفر نگه دارید و از حذف‌کردن فایل آن یا دورانداختن بلیط چاپی‌تان خودداری کنید.
  • چنانچه بلیط سفرتان را به‌صورت رفت‌وبرگشت رزرو کرده‌اید، حتما بلیطتان را در جایی ایمن نگه‌داری کنید و از امنیت آن مطمئن شوید.
  • تدابیر لازم را به‌کار گیرید و فایل بلیط‌تان را در گوشی موبایل دیگر افراد همراهتان ذخیر کنید، با این کار در صورت حذف‌شدن یکی از آن‌ها، همچنان امکان دسترسی به بلیط‌تان را خواهید داشت.
  • از پربودن شارژ تلفن همراهتان مطمئن شوید تا احتمال خاموش‌شدن آن را از بین ببرید و در صورت نیز اطلاعات بلیط را به مسئولین مربوطه ارائه دهید.
  • بهتر است برای سرعت‌بخشیدن به مراحل پذیرش و ورود به قطار، بلیط چاپ‌شده خود را هنگام ردشدن از گیشه بازرسی در دست داشته باشید. درصورتی‌که بلیط دیجیتالی خود را در گوشی موبایلتان ذخیره کرده‌اید، آن را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سریع و آسان باشد.
  • چنانچه جزء اتباع خارجی هستید لازم است کد گذرنامه و اصل آن را به‌همراه داشته باشید.
  • حواستان به ساعت حرکت قطار باشد، سعی کنید حداقل نیم ساعت پیش‌از حرکت در ایستگاه راه‌آهن حضور داشته باشید.
  • توصیه می‌شود مدارک شناسایی و بلیط خود را در کنار هم، در جایی ایمن و در دسترس قرار دهید. بهتر است آن‌ها را در کنار کیف پول یا لواز گران‌قیمتتان قرار ندهید.
  • از دیگر قوانین سفر با قطار این است که اگر زیر ۱۷ سال سن دارید، امکان سفر به‌تنهایی برای شما وجود ندارد. شما باید با خانواده یا با افرادی بزرگ‌تر همسفر باشید.
  • چنانچه وسایل سفرتان زیاد است می‌توانید از چرخ‌های ویژه یا باربر کمک بگیرید تا در زمانتان صرفه‌جویی شود. برخی از شرکت‌های ریلی، با ارائه ترانسفر رایگان و خدمات حمل بار، سفری راحت‌تر را برای شما رقم می‌زنند.

قوانین استرداد بلیط

ممکن است بلیط سفرتان را رزرو کرده باشید و به‌دلایل احتمالی مجبور به کنسل‌کردن آن شوید. خوشبختانه امکان لغو سفر و کنسل‌کردن بلیط قطار برای مسافران فراهم است؛ امروزه با روی کار آمدن وب‌سایت‌های آنلاین این فرآیند راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. وب‌سایت‌های آنلاین با ارائه گزینه استرداد بلیط امکان لغو و کنسل‎‌کردن بلیط را برای مسافران فراهم کرده‌اند و شما می‌توانید به‌آسانی مراحل استرداد بلیط را مانند خرید آن، انجام دهید. درصورتی‌که بلیط سفرتان را حضوری خریداری کرده‌اید، با ارائه مدارک شناسایی معتبر می‌توانید برای استرداد بلیط سفرتان اقدام کنید. بر اساس قوانین استرداد بلیط، مبلغی از هزینه پرداختی‌تان به‌عنوان جریمه از شما کسر و مابقی را دریافت خواهید کرد. برای تجربه رزروی بهتر، خوب است با قوانین استرداد بلیط آشنا شوید:

  • در صورت استرداد بلیط در ساعت ۱۲ روز قبل‌از حرکت، تنها ۱۰ درصد از پول پرداختی شما کسر می‌شود و مابقی به حساب شما واریز می‌شود.
  • استرداد بلیط از ساعت ۱۲ روز قبل تا ۳ ساعت مانده به حرکت، شامل پرداخت ۳۰ درصد جریمه خواهد بود.
  • استرداد بلیط از ۳ ساعت باقی‌مانده تا زمان حرکت، ۵۰ درصد از کل هزینه پرداختی شما شامل جریمه می‌شود.
  • در صورت حرکت قطار، بلیط شما سوخت می‌شود و هیچ پولی دریافت نخواهید کرد. بهتر است پیش‌از رزرو بلیط برنامه‌های سفرتان را بررسی کنید تا مستلزم پرداخت خسارت نشوید.

برای خرید بلیط قطار چه مدارکی لازم است؟

تکمیل مدارک رزرو بلیط قطار با فلای تودی

برای رزرو بلیط قطار مدارک متعددی نیاز است که همراه‌داشتن آن‌ها ضروری خواهد بود. بهتر است رزرو بلیط سفرتان را از وب‌سایت‌های آنلاین خریداری کنید تا در صورت نیاز به استرداد بلیط، در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم را انجام دهید. فلای تودی امکانات و خدمات بسیاری را برای تجربه رزروی آسان و سریع فراهم کرده است تا مسافران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و تنها با چند کلیک بلیط سفرشان را نهایی کنند. فلای تودی امکان استرداد بلیط را برای شما فراهم کرده است تا در صورت لزوم پس‌از کسر مبلغی از هزینه پرداخت‌شده، سفرتان را به آینده موکول کنید.

نظر شما