شناسهٔ خبر: 67264041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تویسرکان با ۲۰ هزار هکتار پیشتاز کشت جو در استان همدان است

همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان زیر کشت جو دیم قرار گرفته به طوری که تویسرکان در این زمینه رتبه نخست استان را کسب کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سجاد محمداصغری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، جو تولید داخل کشور به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال با سه درصد افت مفید و ۲ درصد غیرمفید از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ با سطح زیر کشت جو دیم بیش از ۲۰ هزار هکتار، رتبه اول جو دیم در سطح استان را به خود اختصاص داده است یادآور شد: به دلیل وضعیت رضایت بخش نزولات آسمانی در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود از مجموع اراضی جو آبی و دیم شهرستان به میزان ۲۲ هزار هکتار، ۶۰ هزار تن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در ادامه با اشاره به اینکه از جو می‌توان به‌عنوان جایگزین مناسبی برای جیره‌های غذایی دام استفاده کرد گفت: به دلیل اینکه جو کمترین میزان چربی نسبت به ۲ نوع جیره غذایی را دارد، بسیاری از دامداران اعم از سنتی و صنعتی می‌توانند جو را در جیره غذایی دام خود لحاظ کنند.

وی میزان استفاده از بذر جو را منوط به نوع دام، هدف از پروار و زیر نظر دامپزشک دانست و افزود: مصرف بی‌رویه جو می‌تواند باعث مشکلات و حتی بیماری‌های برای دام شود.

محمداصغری خاطرنشان کرد: برای تعیین دقیق میزان مصرف جو، باید به نوع دام، وزن آن، هدف از پرورش و شرایط پرورش مانند سن دام توجه کرد.

وی با بیان اینکه کاه جو نیز یک منبع غنی برای تغذیه دام به شمار می‌رود تصریح کرد: کاه جو دارای خواص متعددی است که می‌تواند برای سلامت و رشد دام تأثیرگذار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با تاکید بر صرفه‌جویی در خوراک دام گفت: استفاده از کاه جو به کاهش هدررفت خوراک کمک می‌کند همچنین، اضافه‌کردن کاه جو به رژیم غذایی دام‌ها می‌تواند باعث تنوع بیشتر در تغذیه دام شود.

نظر شما