شناسهٔ خبر: 67263951 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

اوج هیجان در گرگان، امروز قهرمان معرفی می‌شود

دوئل شماره 7، نبرد بزرگ بهترین مربیان ایران

فينال هفتم مهران شاهين طبع و مصطفى هاشمى در ليگ برتر بسكتبال از حساسيت بسيار بالايى براى تعيين نام قهرمان از بين دو تيم شهردارى گرگان و طبيعت اسلامشهر برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، سرى فينال بيست و پنجمين دوره ليگ برتر بسكتبال براى تعيين قهرمان فصل ٣-١٤٠٢ به بازى پنجم كشيده شده تا دو تيم شهردارى گرگان كه مدافع عنوان قهرمانى و قهرمان سه دوره اخير محسوب مى‌شود در مقابل تماشاگران متعصب قلعه عقاب‌ها، ميزبان طبيعت اسلامشهرى به شمار رود كه در اولين سال حضور ليگ برترى پا به ديدار پايانى سطح اول بسكتبال ايران گذاشته است.

براى اولين بار ورزش سه اطلاعات و آمار جامع و جالبى را پيش از برگزارى بازى پنجم فينال در اين فصل منتشر مى‌كند كه بى شك براى علاقمندان به بسكتبال و ورزش خواندنى خواهد بود.

جايى كه شهردارى گرگان با مصطفى هاشمى به دنبال چهارمين قهرمانى ليگ برتر اين تيم و هفتمين جام خود است و مهران شاهين طبع با طبيعت به كسب اولين جام تيمش و هشتمين عنوان قهرمانى خود به عنوان سرمربى مى انديشد.

هر دو تيم در چهار بازى قبلى سرى فينال ليگ برتر امسال كه با اجراى قانون ٣ از ٥ برگزار مى‌شود به دو برد دست يافته اند، طبيعت يك برد و يك باخت در گرگان و شهردارى هم با همين روند در تهران تا كار به بازى پنجم در مقابل بهترين و پر شورترين تماشاگران تاريخ بسكتبال ايران در ديار پنبه سفيد بكشد.

•اين فينال هفتمين رويارويى شاهين طبع و هاشمى

مهران شاهين طبع و مصطفى هاشمى در تاريخ ٢٥ دوره ليگ برتر بسكتبال تاكنون شش بار در ليگ برتر با تيم‌هاى خود به عنوان سرمربى مقابل هم صف آرايى كرده‌اند كه هر كدام ٣ بار ديگرى را شكست داده تا جام قهرمانى را مال خود كنند.

البته يك دوره هم رقابت‌ها با تغيير نام به عنوان ليگ حرفه اى در سال ٣-١٣٩٢ برگزار شد كه فينال آن دوره هم بين مهرام و دانشگاه آزاد تهران به انجام رسيد كه مصطفى هاشمى توانست با مهرامى كه حامد حدادى را به تركيب خود اضافه كرد جام را از مهران شاهين طبع بربايد.

•اولين فينال شاهين طبع و هاشمى ١٣٨٢

سال ١٣٨٢ در ششمين دوره ليگ برتر مهران شاهين طبع به عنوان سرمربى با صباباترى تهران به فينال رسيد و توانست در اولين فينال ليگ برترى خود صنام مصطفى هاشمى را مغلوب كند و جام قهرمانى را بالاى سر ببرد.

سال بعد در ١٣٨٣ همين دو تيم به فينال رسيدند و اين بار مصطفى هاشمى با صنام مقابل شاهين طبع و صباباترى به قهرمانى رسيد.

١٣٨٤ مهران شاهين طبع جام را با صباباترى پس گرفت اما ديگر تيم فيناليست عوض شده بود و پتروشيمى بندرامام با مصطفى هاشمى مقابل تيم تهرانى صف آرايى كرد تا بعد از سه دوره شاهد حضور دو تيم تهرانى در فينال نباشيم.

سال ١٣٨١ مصطفى هاشمى با صنام قهرمان شده بود و رقيبش در فينال ايران ناراى تهران با رضا شجاع پور بود كه به افسانه فيناليست شدن و قهرمانى‌هاى متوالى ذوب آهن اصفهان پايان داده بودند.

•مصطفى هاشمى ١٤ فينال و شاهين طبع ١١ فينال

مصطفى هاشمى با احتساب دو فينال ليگ ملى و ليگ حرفه‌اى در كنار ١٢ فينال ليگ برتر ١٤ بار به عنوان سرمربى فيناليست بسكتبال شده است و مهران شاهين طبع نيز ١١ بار كه ١٠ فينال را در ليگ برتر تجربه كرده و يك فينال هم در ليگ حرفه‌اى.

رويارويى فينال فصل ٣-١٤٠٢ اين دو سرمربى هشتمين صف آرايى در تاريخ بسكتبال مقابل يكديگر است كه با احتساب اين دوره هفت بار در ليگ برتر و يك بار در ليگ حرفهاى رقم خورده است.

1639395

•مهران شاهين طبع پرافتخارترين سرمربى ليگ برتر

مهران شاهين طبع با هفت قهرمانى در ليگ برتر به عنوان سرمربى ركوردار ايران است و مصطفى هاشمى با شش قهرمانى به دنبال برابرى با ركورد اوست.

نكته جالب اينكه هر دو بازيكن تيم ملى و سرمربى بسكتبال ايران هم بوده‌اند و البته مصطفى هاشمى كاپيتانى تيم ملى بسكتبال را هم در كارنامه دارد.

بعد از اين دو نفر مهران حاتمى با پنج قهرمانى به عنوان سرمربى در جايگاه سوم بيشترين قهرمانى ايستاده است، منوچهر شهامت نژاد و محسن صادقزاده هر كدام دو قهرمانى در ليگ برتر دارند و يكبار هم حماد سامرى جام را بالاى سر برده است.

٢٣ دوره ليگ برتر قهرمان داشته، يك دوره بخاطر كرونا رقابتها قبل از مراحل حذفى ناتمام مانده كه در پايان دور رفت و برگشت مهران شاهين طبع صدرنشين بوده و دوره بيست و پنجم هم تكليفش امروز مشخص مى‌شود كه يا شاهين طبع هشتمين قهرمانى را جشن مى‌گيرد و يا مصطفى هاشمى هفتمين جام ليگ برتر را بالاى سر مى‌برد.

فرزاد كوهيان نيز با ٤ فينال به عنوان سرمربى ناكام ترين سرمربى تاريخ ليگ برتر بسكتبال است كه هيچگاه به قهرمانى نرسيد و چهار نائب قهرمانى را تجربه كرده است.

•مصطفى هاشمى به دو رقمى شدن مى‌انديشد

مصطفى هاشمى تنها سرمربى ايران است كه اگر بتواند با شهردارى گرگان مقابل طبيعت به قهرمانى برسد تعداد جام‌هايش در اين عنوان در آستانه دو رقمى شدن قرار مى‌گيرد.

هاشمى شش قهرمانى در ليگ برتر دارد، يك قهرمانى در ليگ ملى و يك قهرمانى در ليگ حرفه‌اى و جالب اينكه تمام اين جام‌ها را با دو تيم صنام و مهرام تهران به دست آورده است.

او سرمربى عنوان دارى به حساب مى‌آيد كه تا كنون با تيم شهرستانى به قهرمانى نرسيده و با پتروشيمى بندرامام و حال شهردارى گرگان فينال را تجربه كرده است.

•شاهين طبع تنها مربى قهرمان با چهار تيم مختلف

مهران شاهين طبع تنها سرمربى به حساب مى‌آيد كه چهار تيم صباباترى و مهرام تهران، پتروشيمى بندرامام و شهردارى گرگان را قهرمان ليگ برتر ايران كرده و با دانشگاه آزاد هم فيناليست شده است.

نكته جالب اينكه اولين قهرمانى تاريخ بسكتبال گرگان در ليگ برتر و رقابت‌هاى باشگاهى ايران هم در سال ١٤٠٠ با سرمربيگرى مهران شاهين طبع و تيم شهردارى گرگان به دست آمده كه امروز طبيعت در فينال با هدايت او حريف گرگانى‌هاست.

1626776

•شاهين طبع پرافتخارترين مربى ايرانى آسيا

مهران شاهين‌طبع مربى ايرانى بسكتبال آسيا هم به شمار مى‌رود كه سه بار به عنوان سرمربى قهرمان آسيا شده و به عنوان مربى هم جام‌هاى بسيارى در كارنامه دارد.

او اولين سرمربى تاريخ اين رشته ورزشى در بسكتبال كشورمان به حساب مى‌آيد كه تيم جوانان ٢٠٠٤ ايران را در بنگلور هند، قهرمان قاره كهن كرد تا اولين طلاى آسيايى بسكتبال ايران به دست آيد.

سرمربى ارديبهشتى بسكتبال ايران اولين قهرمانى رده سنى بزرگسالان و باشگاه‌هاى آسياى اين رشته ورزشى را هم در سال ٢٠٠٧ ميلادى و قبل از كسب جام قهرمانى تيم ملى در رقابت‌هاى جام ملت‌ها در همان سال، به بسكتبال ايران با هدايت باشگاه صباباترى تهران، هديه كرد.

او همچنين اولين قهرمانى تاريخ بسكتبال گرگان را در سال ١٤٠٠ به عنوان قطب اول و اصلى تماشاگران و علاقه‌مندان به اين رشته ورزشى در سطح رقابت‌هاى باشگاهى بزرگسالان و ليگ برتر براى ديار پنبه سفيد به ارمغان آورد. قهرمانى‌ای كه گرگانى‌ها بيش از ٣٠ سال به عنوان يك مدعى اصلى در سطح باشگاهى انتظار آن را مى‌كشيدند.

مهران شاهين‌طبع و حشمت مهاجرانى تنها سرمربى‌هاى تاريخ ورزش‌هاى تيمى و توپى ايران محسوب مى‌شوند كه در بسكتبال و فوتبال موفق شده‌اند تيم‌هاى ملى اين دو رشته را با موفقيت در رقابت‌هاى انتخابى، به جام جهانى و بازي‌هاى المپيك ببرند.

البته مصطفى هاشمى نيز دو بار مهرام تهران را قهرمان باشگاه‌هاى آسيا كرده است.

🏻 پوريا تابان

نظر شما