شناسهٔ خبر: 67262877 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

استفاده از هوش مصنوعی برای کشف جرائم

فرمانده فراجا با بیان اینکه امروز باید یک نهضت علمی برای کشف جرم ایجاد شود، گفت: استان های هدف باید در کنار این نهضت حتما از ظرفیت هوش مصنوعی برای کشف جرایم بهره گیری کنند.

صاحب‌خبر -

استفاده از هوش مصنوعی برای کشف جرائم

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سردار احمدرضا رادان در همایش سراسری روسای پلیس آگاهی فراجا که در ستاد فرماندهی انتظامی برگزار شد، گفت:‌ در ابتدا یاد همه شهدا را گرامی می داریم و به روح شهدا، خاصه شهدای پلیس آگاهی در سراسر کشور درود می فرستیم. خداوند را شاکرم که توفیق رفیق شد تا در جمع افرادی زحمتکش، متخصص، فنی و پرتلاش در مجموعه پلیس آگاهی در سراسر کشور باشم.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه پلیس آگاهی و درآمیختگی آن با افزایش احساس امنیت بسیار حائز اهمیت است، گفت: مردم امروز به طور کلی پلیس را در  دو بخش راهور و موضوع تلفات و تصادفات و پلیس آگاهی و سرعت کشف جرایم و سرقت  مورد قضاوت قرار می‌دهند. بر همین مبنا هر مقدار در این حوزه‌ها تقویت شویم و حضور در صحنه‌ها را افزایش دهیم به ارتقای احساس امنیت و در پس آن به افزایش سرمایه اجتماعی پلیس کمک کرده‌ایم و نقش این دو بخش در افزایش سرمایه اجتماعی پلیس فوق العاده است.

وی موضوع سرقت و جرایم خشن را از دغدغه‌های مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: معتقدیم هر مقدار کشف جرایم خشن و خصوصا سرقت با سرعت بیشتری انجام شود در پیشگیری از وقوع نیز تاثیرگذار خواهد بود و اگر مجرم بداند به سرعت دستگیر می‌شود قطعا در ارتکاب جرم کمتر اصرار می‌ورزد.

رادان خاطر نشان کرد: کشف علمی جرم، نیازمند یک نهضت علمی است و باید بدانیم که با روش‌های روزمره و کهنه نمی‌توان به جرایمی که امروز در حال رخ دادن است رسیدگی کرد و در این میان باید سهم استان‌ها و تقسیم بندی مناسبی صورت پذیرد.

فرمانده فراجا ادامه داد: برخی از پرونده‌های رسوبی در مجموعه پلیس آگاهی وجود دارد که باید از طریق به کارگیری بازنشستگان و شاخص‌گذاری مناسب این پرونده‌ها بررسی و با مشخص شدن زمان، این پرونده‌ها را به سرانجام رساند.

وی بهره‌گیری از علم، فن و خبرگی در کنار زمان بندی مناسب و مشخص برای حل مسئله را از مواردی عنوان کرد که منجر به کاهش پرونده‌های رسوبی خواهد شد و افزود: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و پارک‌های علم و فن آوری نیز می‌تواند در کاهش بسیاری از جرایم مفید باشد و در این میان نباید از نقش تکلیف شهروندی و لزوم اقدامات پیشگیرانه غافل شد.

فرمانده کل انتظامی ادامه داد: به کمک تدبیر، هوشمندی و هماهنگی مناسب، پلیس آگاهی می‌تواند نقش موثری در کشف و پیگیری جرم‌های مختلف ایفا کند و امنیت و آرامش عمومی را تقویت کند و لازم است تا کارشناسان در بسیاری از موارد هشدارهای لازم را به اصناف، اماکنی که ممکن است مورد تهدید سارقان باشد بدهند.

وی یکی از وظایف اصلی پلیس آگاهی را  تدبیر و هوشمندی در کشف جرم، شناسایی و پیگیری عملیات مجرمانه و موثر بودن در پیشگیری از وقوع جرم‌ها عنوان کرد و گفت: برای این منظور، پلیس آگاهی باید از روش‌های تحقیقاتی و تحلیلی پیشرفته استفاده تا اطلاعات مفید و قابل اعتمادی جمع‌آوری کند.

رادان افزود: بهره‌گیری از ابزارهای به‌روز و تخصصی، پلیس آگاهی را می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای در کیفیت تحقیقات و پیگیری جرم‌ها دهد و متهمان را به سرعت شناسایی  و امنیت عمومی را تقویت کند. این روش‌ها به پلیس آگاهی کمک می‌کند تا بهبود در تدبیر و هوشمندی برای کشف و پیگیری جرم‌ها داشته باشند.

فرمانده کل انتظامی در پایان با تقدیر از رئیس پلیس آگاهی و کلیه کارکنان این مجموعه اظهارکرد: کشف 33 درصدی جرایم در مدتی که از سال گذشته عدد خوبی است ولی ما به این حد قانع نیستیم و تحقق 55 درصدی کشفیات توسط پلیس آگاهی نیز گرچه خوب است ولی از نظر من باید به کشف 70 درصدی در مدت باقی مانده از سال برسیم.

نظر شما