شناسهٔ خبر: 67262849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/مطالبه‌گری از رئیس‌ جمهور آینده /

برای ایجاد رفاه و کرامت انسانی باید از دانشگاهیان کمک گرفت

مونا فاطمی‌نژاد

استاد تمام دانشگاه اصفهان گفت: اولین ماده قانون اساسی ایران، کرامت انسان و دومین آن رفاه مردم است و برای تئوریزه‌شدن این دو خواسته اساسی مردم، یعنی رفاه و کرامت انسانی، باید از دانشگاهیان کمک گرفت.

صاحب‌خبر -

در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری به سر می‌بریم، در این خصوص مرتضی دهقان‌نژاد، استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، به  بیان مطالبات دانشگاهیان پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه باید نهادی باشد برای نقد قدرت و گفتن از مسائل و مشکلاتی که در ساختار حکومت دیده می‌شود. اگر این مهم در دانشگاه عملی و به آن توجه نشود، دیگر اهمیتی ندارد که دانشگاه و در رأس همه آن‌ها علوم انسانی مورد عنایت قرار بگیرند یا نه. رئیس‌جمهور آینده نباید فراموش کند که دانشگاه وظیفه دارد اشکالات و معایب ساختار را تشخیص بدهد و با صدای بلند بگوید. اینکه رئیس‌جمهور و گروه همراهش به این طرح‌ها توجه کنند یا نه، مسئله‌ای جداست.  

او با تأکید بر اینکه ممکن است رجحان‌های سیاسی سبب نادیده‌گرفتن دیدگاه‌های دانشگاهیان از سوی سیاستمداران شود، ادامه داد: در طول تاریخ، هر نظامی برای کسب مشروعیت خود به وفاداری مردم نیاز داشته است. وفاداری مردم همان سرمایه اجتماعی است که نباید دست‌کم گرفت.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: دولتی که اعتماد مردم را نسبت به خود از دست بدهد، یعنی سرمایه اجتماعی‌اش از میان رفته است. در تاریخ جهان، دولت‌هایی که سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، بی‌دفاع مانده‌اند و کسی از آنان حمایت نکرده است. در جایگاه یک تاریخ‌خوانده انتظار دارم که رئیس‌جمهور آینده به این مسئله توجه جدی کند. بنابراین، رئیس‌جمهور باید فرصت یک زندگی خوب را برای همه گروه‌ها، چه دانشگاهی و تحصیلکرده و چه غیردانشگاهیان، فراهم آورد. بهترین‌ دولت‌های تاریخ جهان آن‌هایی بوده‌اند که اعتماد همه مردم را جلب و حفظ کرده‌اند، نه اینکه صرفاً به بخشی از مردم توجه داشته باشند.  

وی با تأمل در مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: اولین ماده قانون اساسی ایران، کرامت انسان و دومین آن رفاه مردم است. رئیس‌جمهور باید بداند که سال ۱۳۵۷ مردم ما چه مطالبه‌ای داشتند؛ مطالبه‌ای که بخشی از قانون ماست و عمل به آن ضروری است. به‌نظرم برای تئوریزه‌شدن این دو خواسته اساسی مردم، یعنی کرامت انسانی و رفاه، باید از دانشگاهیان کمک گرفت.

او خاطرنشان کرد: دانشگاه می‌تواند در مسیر تحقق این دو مادۀ قانون اساسی نقش‌آفرینی کند. سنت رعایت قانون اساسی، اگر از دست برود، جامعه آسیب می‌بیند. ازاین‌رو، تأکید می‌کنم که وظیفۀ دانشگاه نقد قدرت و نه مداحی قدرت است. از رئیس‌جمهور آینده انتظار داریم که نقد دانشگاهیان را بشنود و واکاوی کند. جامعه‌ای که دانشگاهش مداح قدرت شود به مسیر سخت و پرآشوبی قدم می‌گذارد که ترمیم آن به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست.

دهقان‌نژاد با تأکید بر این مسئله که حفظ استقلال دانشگاه اهمیت دارد، افزود: ۳۰ سال است که در دانشگاه هستم و نقدها و مطالباتم را بیان می‌کنم. امیدوارم رئیس‌جمهور به دیدگاه‌های همه دانشگاهیان توجه کند. دانشگاه مهد علم است و علم آن در وجود استادان دانشگاه معنا پیدا می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ ایران یادآور شد: اگر رئیس‌جمهور آینده به علم اهمیت می‌دهد و ارزشی برای آن قائل است، باید به استاد دانشگاه هم احترام بگذارد. احترام به استاد، همان احترام به علم است. هرجا استاد را خوار و ذلیل کردیم، یعنی علم برایمان مهم نیست.  

استاد تمام دانشگاه اصفهان با تأکید بر این نکته که رئیس‌جمهور و هیئت‌ همراه او باید نظری مثبت‌تر به محیط دانشگاه، استادان و دانشجویان داشته باشند، اظهار کرد: احترام به استاد، همۀ رکن‌های موجود در جامعه را دربرمی‌گیرد. از یک مقام عالی سیاسی گرفته تا ‌دانشجویی که در دانشگاه درس می‌خواند. متاسفانه کلیدواژه جامعه ما در حال حاضر «پول» است. کسی با پول مخالفتی ندارد. پول خوب است، اما اخلاق خوب‌تر است. به‌طور مشخص، سیستم آموزشی است که می‌تواند در تقویت اخلاق جامعه تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

نظر شما