شناسهٔ خبر: 67262365 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کاربرد جانکشن باکس ضد انفجار چیست

در مناطق صنعتی که مستعد انفجار هستند، از جانکشن باکس ضد انفجار استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

این جعبه در واقع همان جعبه تقسیم است که اتصالات الکتریکی و فیوزها در آن قرار می‌گیرند و برای همین اگر قرار است از این جعبه در محیط‌های پرخطر استفاده شود، بهتر است که از نوع ضد انفجار آن استفاده شود. کاربرد جانکشن باکس ضد انفجار در مرحله اول حفاظت از اتصالات الکتریکی در برابر خطر انفجار است و در درجه دوم ایجاد نمایی زیبا برای جعبه تقسیم محیط‌های صنعتی پرخطر صنایع مختلف.

امروزه صنعتی نیست که در آن از جانکشن باکس ضد انفجار استفاده نشود و علت آن هم این است که صنایع عموما دارای مناطقی پر خطر هستند و در این مناطق نیز لازم است که جعبه تقسیمی مورد استفاده قرار گیرد که در برابر انفجار مقاوم باشد. اگر قصد دارید درباره این باکس و البته تجهیزات جانبی آن مثل دوربین ترمال و تجهیزات ضد انفجار اطلاعات بیشتری کسب کنید، با مشاوران شرکت صهبا که در این زمینه تخصص زیادی دارند تماس بگیرید تا راهنمایی لازم در اینباره به شما داده شود.

استاندارد و ویژگی های جانکشن باکس ضد انفجار

اولین نکته‌ای که درباره جانکشن باکس ضد انفجار باید بدانید این است که این جعبه‌های تقسیم با یک استاندارد خاص که استاندارد ATEX نامیده می‌شود طراحی و ساخته می‌شوند. رعایت این استاندارد در طراحی و ساخت این جانکشن باکس‌ها تضمین می‌کند که جعبه ساخته شده توانایی مقاومت در برابر انفجار را داشته و می‌توانید از آن برای محیط‌های پر خطر صنایع گوناگون استفاده کنید. نکته بعدی درباره ویژگی‌های این جعبه است. از این جعبه در مناطق پر خطر ZONE 1, ZONE2, ZONE 21 , ZONE 22 استفاده می‌شود و عموما از آلیاژ آلومینیوم و مس که مقاومت بالایی دارد ساخته می‌شود.

این جعبه‌ها بر حسب کاربردی که دارند در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند. هنگام نصب این جعبه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط ضد انفجار بودن جعبه کافی نیست. بلکه باید از سیمی که وارد جعبه می‌شود نیز محافظت به عمل آید. به همین خاطر از گلندهای ضد انفجار نیز در مجرای ورود سیم به جعبه تقسیم استفاده شود. اینگونه خاصیت ضد انفجاری تجهیزات در مناطق پر خطر کاملا تقویت شده و می‌توان با اطمینان کامل کارهای صنعتی در این نواحی را انجام داد.

دوربین های ترمال و جعبه ضد انفجار

در کنار استفاده از جانکشن باکس ضد انفجار برای حفظ امنیت سیم‌های برق در مناطق پرخطر، از دوربین ترمال نیز استفاده می‌شود. اما دوربین ترمال چیست ؟ دوربین‌های ترمال یا دوربین‌های دید در شب با استفاده از ردگیری امواج مادون قرمز امکان رصد هرگونه تحریک را فراهم کرده و با اینکار شرایطی فراهم می‌کنند که کل محیط صنعتی هر لحظه تحت بازرسی باشد.

وجود این دوربین‌ها در مناطق صنعتی پرخطر بسیار ضروری است؛ زیرا به بازرسان کمک می‌کند که بتوانند هر گونه خطر انفجار یا آتش‌سوزی را از قبل دریافته و برای پیگیری آن اقدام کنند. اگر قصد دارید بیشتر درباره پاسخ سوال دوربین ترمال چیست اطلاعات کسب کنید، بهتر است با متخصصان و مشاوران شرکت صهبا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کرده و انواع دوربین ترمال را به شما معرفی کنند.

تجهیزات ضد انفجار

از دیگر وسایلی که در کنار باکس ضد انفجار در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجهیزات ضد انفجار است. قیمت تجهیزات ضد انفجار طوری است که برای تهیه آن‌ها لازم نیست هزینه زیادی انجام دهید اما اگر همین هزینه را هم انجام ندهید، عواقب و ضررهای مالی که ممکن است برای شما پیش آید جبران ناپذیر بوده و ممکن است نتوانید آن را جبران کنید. اما این تجهیزات چه‌کاری می‌کنند؟

تجهیزات ضد انفجار

تجهیزات ضد انفجار شامل یک سری تجهیزات مثل همان گلند ضد انفجار هستند که در کنار دوربین ترمال و جانکشن باکس ضد انفجار در محیط‌های پر خطر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خطر انفجار وسایل موجود در این محیط‌ها را کاهش دهند. اگر قصد دارید از قیمت تجهیزات ضد انفجار اطلاع یابید و البته به نوع با کیفیت آن‌ها دست یابید، مشاوران شرکت صهبا در خدمت شما هستند تا اطلاعاتی دقیق از قیمت تجهیزات ضد انفجار در اختیار شما قرار داده و هر گونه سوالی را راجع به این تجهیرات پاسخ دهند.

کاربرد های جعبه ضد انفجار

زمانی سوالات دوربین ترمال چیست و جانکشن باکس ضد انفجار به خوبی پاسخ داده می‌شود که با تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای این وسایل و البته قیمت تجهیزات ضد انفجار آشنا شوید. همان طور که گفتیم از این وسایل در محیط‌های پر خطر صنعتی استفاده می‌شود. اما کدام صنایع چنین محیط‌های پر خطری دارند که نیازمند استفاده از جعبه ضد انفجار، دوربین ترمال و تجهیزات ضد انفجار هستند؟ تعدادی از این صنایع شامل:

  • کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  • صنایع هسته‌ای
  • سکوهای نفتی و سکوهای گازی CNG
  • اتاقک‌های دود آتش‌نشانی
  • پمپ بنزین‌ها و پمپ گازها
  • معادن ذغال‌سنگ
  • آزمایشگاه‌های مرتبط با صنایع شیمیایی و تجهیزات نظامی

مزایای استفاده از تجهیزات ضد انفجار

توضیحاتی که راجع به دوربین ترمال چیست و جانکشن باکس ضد انفجار و البته قیمت تجهیزات ضد انفجار داده شد همه به خاطر اهمیتی است که این تجهیزات در صنایع مختلف دارند. این اهمیت نیز ریشه در مزایایی که استفاده از این تجهیزات برای صنایع به همراه دارد داشته و برای همین لازم است که با 5 تا از مهم‌ترین این مزایا آشنا شویم.

مزایای استفاده از تجهیزات ضد انفجار

  1. محافظت از وسایل: اولین مزیتی که استفاده از تجهیزات ضد انفجار دارد این است که این تجهیزات قادرند از وسایل صنعتی که در مناطق پر خطر کارخانه‌ها قرار داده شده‌اند محافظت کرده و ایمنی این نقاط را حفظ کنند.
  2. کاهش هزینه: مزیت دیگر استفاده از این تجهیزات کاهش هزینه‌ها است. کاهش هزینه‌ها به این معنی که اگر از این وسایل استفاده شود هنگام انفجار خسارت کمتری به دستگاه‌ها و وسایل زده می‌شود.
  3. زیبایی محیط: این مزیت شاید از نظر اهل فن زیاد مهم نباشد، اما در کل باعث می‌شود که محیط صنعتی برای کارگران و مهندسان بیشتر خوشایند به نظر برسد.
  4. رصد دقیق محیط صنعتی: مزیت بعدی این است که با نصب دوربین ضد ترمال می‌توانید هر لحظه که مدنظر دارید محیط صنعتی را رصد کنید.
  5. آخرین مزیت استفاده از تجهیزات ضد انفجار نیز این است که مانع گسترش خسارت بر اثر انفجار به دیگر بخش‌های کارخانه می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما