شناسهٔ خبر: 67261916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

میدل ایست آی: تعداد سربازان آمریکایی در اردن جهش بی‌سابقه‌ای داشته است

علی مدنی

بر اساس یک گزارش منتشر شده از سوی کنگره آمریکا تعداد سربازان آمریکایی استقرار یافته در اردن در ضمن جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز هفتم ژوئن به کنگره این کشور اطلاع داد واشنگتن ۳۸۱۳ سرباز خود را در اردن مستقر کرده که حاکی از ۲۰ درصد افزایش تعداد این سربازان از ماه دسامبر تا کنون است.

به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»، با در نظر گرفتن آمار مربوط به سطح سربازان مستقر شده آمریکا در اردن در زمان حمله ۲۰۰۳ این کشور به عراق مشخص می‌شود که اکنون تعداد کنونی این سربازان به بالاترین میزان خود رسیده است.

به نوشته این پایگاه جهش تعداد سربازان آمریکایی در اردن همزمان با جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و متعاقب آن ورود پیدا کردن اردن به تشدید تنشها بین آمریکا و ایران رخ داده است.

درماه ژانویه گذشته در حمله نیروهای یک گروه مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامی آمریکا در اردن سه سرباز آمریکایی کشته و دست کم ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

میدل ایست آی گزارش داد این حمله باعث غافلگیر شدن سیاستگذاران آمریکا که برای مدتی طولانی اردن را به عنوان یک پناهگاه امن برای سربازان و دیپلمات‌های خود در نظر می‌گرفتند، شد.

در زمان وقوع آن حمله «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد غرب آسیا در «خطرناک‌ترین» جایگاه خود از زمان دست کم ۱۹۷۳ تا کنون (زمانی که آمریکا به خاطر جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی وضعیت آماده‌باش دفاعی خود را در بالاترین حالت قرار داد) قرار گرفته است.

آمریکا نیز در پاسخ به حمله ماه ژانویه مقاومت اسلامی عراق به پایگاه خود موسوم به برج ۲۲، حملاتی را به ۸۵ موضع در عراق و سوریه اجرا کرد؛ مواضعی که به ادعای آمریکا مورد استفاده گروه‌های مقاومت قرار داشته‌اند.

در ماه آوریل نیز رژیم صهیونیستی حمله تجاوزکارانه‌ای را به ساختمان کنسولی سفارت ایران در شهر دمشق انجام داد که به شهادت شماری از مستشاران نظامی ایران در سوریه منجر شد.

ایران به تلافی این حمله رژیم صهیونیستی، دست به حمله‌ای تنبیهی با شلیک صدها موشک و پهپاد به مواضع متعدد در سرزمین‌های اشغالی زد.

در جریان این حمله تنبیهی بود که اردن به همراه متحدان دیگر صهیونیست‌ها شامل بریتانیا، فرانسه و آمریکا برای کمک به این رژیم در مقابله با حمله تنبیهی ایران وارد عمل شد تا موشک‌ها و پهپادهای ایران را در هنگام عبور از حریم هوایی خود سرنگون کند.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نیز اردن را در وضعیت بغرنجی قرار داده است.

اردن بعد از مصر دومین کشوری بود که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد اما روابط این کشور با رژیم صهیونیستی مورد انزجار شهروندان اردنی که اکثریت آنها از تبار فلسطینی هستند قرار دارد.

به نوشته میدل ایست آی تقویت شدن جای پای آمریکا در اردن امر بی سابقه‌ای نیست.

این کشور در زمان کارزاری که آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در غرب آسیا به راه انداخت  نیز پشتیبان واشنگتن بود. پایگاه هوایی موفق السلطی اردن از جمله پایگاه‌های مهم این کشور است که مورد استفاده پهپادها و جنگنده‌های آمریکایی قرار دارد.

طبق این گزارش، اردن با آمریکا یک توافق نظامی دارد و این توافق به واشنگتن اجازه «دسترسی بدون اخلال» به بسیاری از تاسیسات نظامی اردنی را می‌دهد و در جریان اجرای این توافق دست کم ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی در اردن مستقر بوده‌اند.

امان به کمک‌های اقتصادی آمریکا نیز وابستگی داشته در حالی که روابط نظامی آن با واشنگتن نیز مورد انزجار اردنی‌ها قرار دارد. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سال ۲۰۲۱ به منظور منعقد کردن توافق نظامی با آمریکا پارلمان کشورش را دور زد.

به دنبال شروع جنگ اخیر غزه فشارهای داخلی بر پادشاه اردن از بابت روابط نزدیکش با آمریکا افزایش یافته است. همچنین جنبش حماس فلسطین نیز شاهد جهش چشمگیر محبوبیت خود در اردن بوده و تقاضاها در این کشور برای آن که پیمان صلح با رژیم صهیونیستی را لغو کند بالا گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما