شناسهٔ خبر: 67261779 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان:مرگ بیماران بیمارستان قائم رشت «قتل غیرعمد» تلقی می‌شود

بامداد دیروز شعله‌های آتش به جان بیمارستان بین‌المللی قائم در رشت افتاد که درنتیجه،۹بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه فوت شدند و پنج نوزاد نیز توسط آتش‌نشانان نجات یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،رئیس قوه قضاییه ضمن همدردی با خانواده جانباختگان، در دستوری به رئیس‌کل دادگستری استان‌ گیلان، بر حضور وی در صحنه حادثه، بررسی علل وقوع‌ آتش‌سوزی، شناسایی و تحت‌نظر قراردادن خاطیان و مقصران احتمالی تاکید کرد.حوالی ساعت یک‌و۳۰دقیقه نیمه‌شب‌ گذشته، اهالی بلوار شهیدافتخاری در رشت، ساعت‌های پرالتهابی را پشت‌سر گذاشتند. آتش‌ و دود سیاه‌رنگی بیمارستان قائم را دربرگرفت وهمه نگران سلامت بیماران بستری دربخش‌های مختلف بیمارستان بودند. دود و آتش از طبقات زیرین بیمارستان در حال پیشروی به طبقات بالا بود و برخی بیماران ‌که هوشیارتر بودند، بوی دود را استشمام‌ کردند.



آتش وحشتناکی بود


پرنیان ‌که پدر۷۰ساله همسرش دربیمارستان قائم بستری بود، به جام‌جم‌ گفت:«پدرشوهرم قراربود صبح روز بعد ازحادثه آنژیوگرافی شودکه آتش‌سوزی اتفاق افتاد. لحظه حادثه ما درخانه بودیم‌ که پدرشوهرم تماس‌ گرفت وگفت یکی از بیماران می‌گوید بیمارستان آتش‌ گرفته است و بعد تلفن را قطع ‌کرد. او فکر می‌کرد آن بیمار شوخی می‌کند اما با استشمام بوی دود متوجه عمق حادثه شد.

دوباره با او تماس‌گرفتیم‌ که به‌شدت وحشت‌زده بود. تا برسیم،همسرم به پدرش‌ گفت: نترس. با حوله دهانت رابپوشان، چراغ قوه تلفن همراهت را روشن‌کن و از راهرو پایین بیا. وقتی به محل رسیدیم آتش باشدت وحشتناکی به طبقات بالا رسیده بود و آتش‌نشانان شیشه‌های بیمارستان رامی‌شکستند تا دود به بیرون هدایت شود. یکی از پرستاران بخش آی‌سی‌یو هم وضعیت عمومی پدرشوهرم رابررسی‌کرده وحتی چند بیمار را روی‌کولش‌ گذاشته و ازمهلکه نجات داد. پدرشوهرم را به خانه بردیم و آنژیوکتش را ازدستش خارج‌ کردیم وقراراست برای اقدامات بعدی درمانی تماس بگیریم. پدرشوهرم نجات یافت اما گویا بیمار تخت‌کناری‌اش‌که جراحی قلب‌کرده بود، فوت شده است.»


مرد دیگری ‌که یکی از اقوامش در بیمارستان فوت شده به ما می‌گوید:«این مرد مشکل قلب وریه داشت وچند روزی می‌شد که دربیمارستان بستری بود. اومبتلا به بیماری ام‌اس بود و کارهای روزانه‌اش را یک زن و مرد پرستار انجام می‌دادند. متاسفانه او بر اثر دودگرفتگی فوت شد.»
یکی دیگر از شاهدان حادثه که در صحنه حضور داشت، به جام‌جم توضیح داد: «ساعت حوالی یک بامداد بود که حریق آغاز شد و تا ساعت ۴ صبح هم طول کشید.

لحظه‌ای که آتش‌سوزی رخ داد، من هنوز در شیفت شبانه بودم که یکی از دوستان تماس گرفت و گفت وضعیت بسیار ناگواری در بیمارستان قائم ایجاد شده و خودتان را برای کمک برسانید. من هم به محض شنیدن این خبر و با توجه به این‌که رشت شهر کوچکی است و خبرها زود می‌پیچد، به‌سرعت خودم را به بیمارستان رساندم. حجم دود آن‌قدر زیاد بود که از فاصله ۳۰۰-۲۰۰ متری هم نمی‌شد درست نفس کشید.

آن لحظه، شرایط محیطی مثل جنگ‌زده‌ها بود و سعی می‌کردیم با تحمل اوضاع به‌هم ریخته و دود، بیماران را زودتر نجات دهیم. برخی از بیماران در طبقه همکف بیمارستان داخل اتاق گرفتار شده بودند که آتش‌نشانان با استفاده ازدستگاه فرز دررابریدند و ما بیماران را خارج کردیم وحتی برخی از آنها را با کمک دوستانم و باخودروی شخصی خودمان انتقال دادیم.دراین حادثه، بسیاری ازمردم محلی ‌ کمک کردند. متاسفانه اتفاقاتی هم رقم خورد که جالب نبود. برخی ازافراد به جای این‌که به کمک ماوبیماران بیایند، با دوربین مشغول فیلمبرداری بودند.»



مشکلات تنفسی آتش‌نشانان


محمدعلیزاده،معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی رشت نیز توضیح داد:«بامداد دوشنبه ساعت یک و ۱۵دقیقه اعلام حریق شد که بلافاصله با حضور در محل متوجه وجود حجم گسترده‌ای از دود بسیار سمی در محل شدیم. کانون حریق طبقه زیرین در اتاق تاسیسات و یوپی‌اس بود که تمام طبقات را درگیر کرد. به ما اعلام شد به‌جز پرسنل بیش از۱۰۰بیمار درطبقات مختلف بیمارستان حضور دارند که حدود ۱۴۲نفر شامل نوزاد و بزرگسال و پرسنل را نجات دادیم.

در بخش آی‌سی‌یو بیمارانی بستری بودند که تعدادی از آنها شرایط اضطراری داشتند و به دستگاه‌های حمایتی پزشکی متصل بودند که به‌سرعت آنها را به اورژانس و هلال‌احمر اعزام‌ کرده و همچنین تمام نوزادان و حتی نوزادان نارس و سایر بیماران را نجات داده و به سایر بیمارستان‌ها اعزام شدند. در زمان اعزام شرایط بیماران اضطراری ایده‌آل بود اما همان لحظه اورژانس اعلام‌ کرد که احتمال دارد برخی از بیماران اعزامی فوت شوند که متاسفانه ۹ نفر را از دست دادیم.

در این عملیات ‌که از ساعت یک و ۱۵ دقیقه بامداد تا ۵ صبح طول کشید، ۱۳۶آتش‌نشان و ۳۵کد آبرسان و نجات و اطفا حضور داشتند؛ البته برخی از همکاران ما به دلیل درگیری با دود و آتش از نظر تنفسی دچار مشکل شدند که تا سه روز درگیرهستند وباید درمان دارویی دریافت‌ کنند، من هم دچار مشکل تنفسی شدم‌ که البته به اورژانس ختم نشد و با ماسک اکسیژن رفع شد. ضمن این‌که از شهرهای مجاوز نیز نیرو و تجهیزات دراختیارمان قرارگرفت که باتوجه به این‌که درهرطبقه ازبیمارستان حدود۵۰محبوس داشتیم،ازتجهیزات تنفسی‌ کمکی خودوشهرهای مجاوراستفاده ‌کردیم.»


کمیل پرناک، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان گیلان نیز گفت: نیروهای هلال‌احمر استان بعد از اعلام حادثه به حالت آماده‌باش درآمدند و ۷۵نیروی امدادی ازهشت شهرستان همراه تیم‌های واکنش سریع به محل آتش‌سوزی بیمارستان قائم اعزام شدند. اولین نیروهای هلال‌احمر ساعت ۲بامداد به محل آتش‌سوزی رسیدند و پس از آن کار خروج اضطراری بیماران در کنار آتش‌نشانان آغاز شد. تمام فضا دچار دودگرفتگی شده بود.»


به‌گفته پرناک،امدادگران هلال‌احمر ۱۵بیماررابه چند بیمارستان دیگرکه پذیرش انجام شده بود منتقل‌ کردند.درحین امدادرسانی یک امدادگر هلال‌احمر هم مصدوم وبه مراکزدرمانی منتقل شد.درعملیات بامداددیروز۱۱دستگاه آمبولانس،سه دستگاه خودرو است نجات و ۱۲خودروی‌پشتیبان به‌کارگیری شد و در حین عملیات افرادی که دچار دودگرفتگی یا مصدومیت سرپایی شده بودند، درمان شدند.



کانون آغاز آتش‌سوزی بیمارستان قائم


رئیس دانشگاه علوم پزشکی‌گیلان پس ازاطفای حریق درجمع خبرنگاران ‌گفت:این بیمارستان ۲۵۰تخت دارد و در زمان آتش‌سوزی ۱۴۲بیمار درآن بستری بودند؛۱۰۹بیمار در بخش عادی و۳۳ بیمار دربخش‌های ویژه. آتش‌سوزی از اتاق یوپی‌اس و تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان آغازشدوموضوع به صورت دقیق توسط کارشناسان دردست بررسی است.

درهمان ساعات نخست هشت نفر از بیماران جان خود را از دست‌ داده بودند و با فوت یک نفر دیگر اکنون شمار جانباختگان به ۹ نفر رسید.معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز افزود: بیمارستان قائم خصوصی بوده و ازتاییدیه‌های آتش‌نشانی،ایمنی و پروانه بهره‌برداری برخوردارست و به لحاظ فنی مشکلی نداشت.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان پس ازبررسی محل حادثه گفت: به محض وقوع حادثه دادستان مرکز استان به همراه یکی از معاونان در محل حضور یافتند و ازنزدیک موضوعات حقوقی و قضایی حادثه رادنبال کردند.مرگ بیماران بیمارستان قائم رشت «قتل غیرعمد» تلقی می‌شود. بنابر اعلام رسمی، ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، محمدرضا اسدی، شهبانو راحت‌پیشه، آسیه جعفرزاده و لیلا جعفری جان خود را از دست دادند.

نظر شما