شناسهٔ خبر: 67261249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روایت سگ گردانی و قانونی که برای این موضوع وجود ندارد + فیلم

یک مستند ساز گفت: متاسفانه قانونی وجود ندارد وبعضی از اقداماتی که در خصوص سگ‌های ولگرد اتفاق می‌افتد بیشتر آیین نامه‌های اجرایی است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا عبدالحمیدی پژوهشگر و مستند ساز درباره اینکه قانونی درباره حیوانات مشخصا سگ گردانی داریم یا خیر گفت: قانون جامع و کاملی که تمام  این  پدیده را بتواند پوشش بدهد نداریم و سگ گردانی یکی از موارد است.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌ها و مطالبات مردمی همیشه این بوده که در این زمینه لایحه و قانونی پوشش دهنده تمام زوایای این موضوع باشد.

این پژوهشگر عنوان کرد: متاسفانه قانونی وجود ندارد وبعضی از اقداماتی که در خصوص سگ‌های ولگرد اتفاق می‌افتد بیشتر آیین نامه‌های اجرایی است و در همین خلأ قانونی همین آیین نامه‌ها هم کیمیا هستند. پدیده سگ‌های ولگرد به یک معضل تبدیل شده است و متاسفانه اخبار تلخی را می‌شنویم.

 عبدالحمیدی درباره قانون جریمه در کشور‌های دیگر توضیح داد: قانون در کشور‌های دیگر کلی است و در بعضی کشور‌ها قانون جامع وجود دارد و بیشتر در کشور‌های اروپایی این موضوع انجام شده است. البته بحث اثبات مالکیت مهم است و ما اگر در ایران هم اثبات کنیم که این حیوان برای چه شخصی است و می‌توانیم شکایت کنیم و اثبات مالکیت در ایران سخت است.

وی افزود: در کشور‌های دیگر سگ‌ها شناسنامه دارند ومیکروچیپ‌هایی در بدن سگ نصب می‌شود و مالکیت سگ مشخص است.

این مستند ساز پیرامون فوت دختربچه به خاطر سگ گزیدگی اظهار کرد:قبل از اینکه با خانم رهنما ارتباط بگیریم با پزشک معالج صحبت کردم و فیلم را برای ما ارسال کردند ما واکسیناسیون انجام دادیم و سگ هارد نبود. اما متاسفانه سگ هار بود و واقعا شوکه شدیم و فوت ضحی بسیار دردناک بود.

وی عنوان کرد:همه سگ‌ها هار نیستند و خود این اطلاع رسانی‌ها کم اتفاق افتاده است. بعضی از سگ‌ها دچار بیماری هاری است، معمولا کسی که دچار سگ گزیدگی می‌شود باید واکسن هاری تزریق می‌کنند. اما متاسفانه سگ بیستر به صورت بچه‌ها حمله می‌کند و، چون ویروس به سمت مغز حرکت می‌کند و به سرعت برای بچه‌ها این اتفاق می‌افتد و واکسن هم اثری ندارد.

<div id="video-display-embed-code_19456695"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8759591/19456695?width=400&height=300"></script></div>

گفتنی است پنجم خرداد ماه بود که دختر ۹ ساله‌ای به نام ضحی برای برداشتن وسیله‌ای از داخل ماشین پدرش در شهرستان نکا در استان مازندران، از خانه بیرون رفت.او هنوز در ماشین را باز نکرده بود که ناگهان سگ ولگردی به سمتش هجوم برد و او را گاز گرفت.

پدر و مادر ضحی، با شنیدن صدای جیغ و گریه‌های او وحشتزده خود را به داخل کوچه رساندند و با دیدند دخترشان که از ناحیه پا، کمر و صورت به‌شدت آسیب دیده بود، وی را به بیمارستان منتقل کردند.

هرچند واکسن هاری به دختر بچه تزریق شد، اما ضحی به دلیل جراحاتی که دیده بود دو مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت. او در این مدت در بیمارستان بستری بود ، بدن دختربچه دچار عفونت شده بود و این مساله جان او را تهدید می‌کرد. در این شرایط تلاش پزشکان برای از بین بردن عفونت ادامه داشت، اما به رغم تلاش آنها این دختر بچه روز سه شنبه به کام مرگ رفت.

نظر شما