شناسهٔ خبر: 67260936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سخنگوی دولت:

باوجود شرایط تورمی، ضریب جینی در این دولت کاهشی شد

علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در نشست خبری مشترک خود که با حضور سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد، گفت: از امروز طی سلسله نشست‌های خبری، گزارش عملکرد حوزه‌های مختلف دولت سیزدهم را با حضور برخی از اعضای محترم دولت ارائه می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در نشست خبری مشترک خود که با حضور سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد، گفت: از امروز طی سلسله نشست‌های خبری، گزارش عملکرد حوزه‌های مختلف دولت سیزدهم را با حضور برخی از اعضای محترم دولت ارائه می‌کنیم.

بهادری جهرمی تأکید کرد: در روزهای آخر فعالیت دولت سیزدهم هستیم. در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان با انتخابات زودهنگام مواجه شدیم، اما دولتمردان متعهدند با سرعت مضاعف آنچه رئیس‌جمهور شهید وعده داده بود را تکمیل کنند.

وی در خصوص عملکرد دولت در حوزه سلامت اظهار کرد: در طول کمتر از سه سال فعالیت دولت آیت‌الله شهید دکتر رئیسی، شورای عالی سلامت که در ۱۰ سال قبل از آن یک جلسه هم تشکیل جلسه نداده بود، سه جلسه به صورت سالانه با حضور شخص رئیس جمهور داشت. همچنین رایگان‌شدن خدمات سلامت و بهداشت دهک‌های پایین و کودکان زیر ۷ سال به‌ویژه برای مناطق دور افتاده انجام شد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: حوزه سلامت جزو حوزه‌های اولویت‌دار دولت است. در ابتدای این دولت با بیش از ۷۰۰ متوفای کرونایی مواجه بود که در این دولت به صفر رسید. شهید رئیسی شخصاً به حوزه درمان و سلامت توجه ویژه‌ای داشت.

سخنگوی دولت درباره عملکرد دولت در حوزه کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: در حوزه اشتغال نیز باید بگویم جلسات قابل توجهی با حضور شخص رئیس‌جمهور شهید برگزار می‌شد که نشان از اهمیت ایشان برای حوزه اشتغال و رفاه مردم بود. به گونه‌ای که یارانه نقدی در دولت آقای رئیسی ۹ برابر شد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در این دولت حدود دو درصد کاهش یافته است که بر اساس وعده‌ای بود که رئیس‌جمهور شهید داده بودند. از طرفی در ابتدای دولت شرایط تورمی به شدت وخیمی داشتیم که گریبان‌گیر دولت شده بود؛ معمولاً در شرایط تورمی ضریب جینی باید افزایش یابد؛ اما برخلاف روال همیشگی با وجود تورم، ضریب جینی در دولت شهید رئیسی کاهش یافت که موجب کاهش فاصله طبقاتی در کشور شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: در خصوص مدیریت شرکت‌هایی که دولت امانت‌دار مستقیم و غیر مستقیم اداره آن‌ها است، حرکت به سمت ساماندهی و واگذاری مدیریت برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نظامات برای افزایش بهره‌وری و نظارت بر آن‌ها، موجب افزایش ضریب بهره‌وری در کلان‌عملکرد شرکت‌ها شد.

سخنگوی دولت در خصوص مصوبه اخیر دولت در مورد حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی اظهار کرد: اصلاح نظام‌هایی از جمله ریخت و پاش‌های متعددی که وجود داشت، اصل مصوبه‌ای بود که به منظور ساماندهی پرداخت‌ها در شرکت‌های دولتی و حتی شبه‌دولتی تحت نظارت صندوق‌های با واسطه مدیریت دولت تصویب و ابلاغ شد. ان‌شاءالله این مصوبه موجب افزایش هرچه بیشتر عدالت در پرداخت حقوق‌ها و جلوگیری از فیش‌ها و حقوق‌های نجوم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تشدید دور جدیدی از فشار غربی‌ها علیه کشورمان، تأکید کرد: این را خود غربی‌ها ازجمله یکی سناتورهای آمریکایی در جلسه‌ای که وزیر خارجه آمریکا را به سنا دعوت کرده بودند، گفته‌اند که تحریم‌ها نتوانسته است به نتیجه برسد. از سویی پرونده‌های حقوقی بین‌المللی قابل توجهی وجود دارد که ایران در آن پیروز شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به آزادی حمید نوری اظهار کرد: باید به آزادی حمید نوری اشاره کنم که نشان از موفقیت دیپلماسی پر تحرک دولت آقای رئیسی بوده است. همچنین عضویت در پیمان‌های شانگهای و بریکس و برقراری مجدد ارتباط با کشورهایی که قبلاً ارتباط ما با آنها قطع شده بود، همه آنها از دستاوردهای مهم دولت است که باید به آنها توجه کرد.

گفتنی است، در این نشست ابتدا وزرای کار و بهداشت،  گزارشی از عملکرد وزارت‌خانه متبوع خود در دولت سیزدهم ارائه کردند و سپس به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ گفتند.

نظر شما