شناسهٔ خبر: 67260506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زاکانی در نشست خبری؛

باید ایرانی پیشرفته مطابق خاستگاه انقلاب داشته باشیم/ حرفهای وزیر خارجه روحانی به درد شعار دادن می‌خورد

نامزدانتخابات ریاست جمهوری گفت: باید یک ایران پیشرفته مطابق آنچه خاستگاه انقلاب است داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری اظهار کرد: چالشهایی ناطر به معیشت مردم داریم. در کنار آن در کشور یک امکانات گسترده‌ای برای آبادانی و پیشرفت داریم که باید به سمت عینیت بخشی به آنها برویم و کشور را آباد کنیم و یک ایران پیشرفته مطابق آنچه خاستگاه انقلاب است داشته باشیم و الگوی مناسب و شکل گیری تمدن داشته باشیم.

وی افزود:بنده ۱۴ بسته را آماده کردم که در ایام مناظرات و برنامه های کارشناسی آن را باز می‌کنم. نگاه ما زیست بومی است اینکه یک مشکل را در هر نقطه ای حل کنیم یا بگذاریم مشکلی پیش بیاید را نمی‌پسندیم. معتقدیم باید با انسجام بتوانیم گامهای بلندی را برداریم و عقب افتادگی در دوران ستم شاهی را جبران کنیم.

حرفهای وزیر خارجه روحانی به درد شعار دادن می‌خورد 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت :کسانی که میتوانستند کاری نکردند مثل وزیر خارجه دولت روحانی که حرفهایش فقط به درد شعار دادن میخورد و فردا با عدد و رقم جواب می دهم. بعضی‌ها باید محاکمه می‌شدند. در قضیه کرسنت که ۵۳ میلیارد دلار و میلیاردها دلار دیگر به کشور ضرر زدند و این موضوع از قصور گذشته و عامدانه بود.

زاکانی تصریح کرد: بسته تحولی ما این است که یارانه انرژی به عنوان طلایار که دیشب به آن پرداختم. امکان توجه به معادلات دهکهای اجتماعی را متحول میکند و فقر طلق از ایران حذف نمیشود اما آن گونه محو میشود که نسبت به گذشته همه تعجب کنند چرا که قبلا صورت نگرفته است.

وی همچنین بیان کرد: موضوع دوم ناظر به هوشمندسازی و مترقی سازی کشور است. چون امکانی را ایجاد میکند که امورات کشور در بالاترین سطح شود مثلا در حوزه خودرو و ایجاد آلودگی‌هایی که در سطح ملی رخ میدهد لذا آثار اقتصادی و زیست محیطی دارد. بسته بعد مربوط به مواد غذایی و کشاورزی است. موضوع امنیت غذایی مایه ثبات ماست. در مناظرات گفتم به واسطه پزشک بودن از بعد پزشکی رسالت دارم.

می‌خواهند شهر را گران کنند تا آلودگی کم شود

زاکانی تاکید کرد: بسته چهارم بسته سلامت است. اگر در بسته غذایی شعار این بود که نمیخواهیم کسی گرسنه سر بر بالین بگذارد اینجا شعار این است که کسی به دلیل بی پولی بیماری نکشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  متذکر شد: بسته پنجم درباره مسکن و شهرسازی است که بحث مسکن معضل جدی بی خانمانی و دربدری است و بیش از ۴۱ درصد از سبد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد و در حوزه شهری هم مردم را به ازارگاه مردم تبدیل کرده است. تفکری که میخواهد تحجر ایجاد کند این است که شهر را گران کند تا آلودگی و ترافیک کم شود.

مسیری تحولی برای بانوان ایجاد خواهيم کرد

وی ادامه داد: همچنین بسته بعدی بین الملل است. ما میخواهیم مرزهایمان را باز کنیم و بتوانیم از عمق راهبردی خود در جهان استفاده کنیم آن موقع تحریم جز حرف بی خاصیتی نیست. همچنین بسته بهدی درباره دختران و بانوان است‌که نصف جامعه را شامل می شوند اما ظرفیت حداکثری در جامعه دارند. اینکه زن کنج محصور شده ای قرار بگیرد و ابزاری برای بهره مندی ثروتمندان و قدرتمندان قرار بگیرو باید کنار گذاشت و رسالت دیگری برای آنها در حوزه علم و خانواده دید لذا دولت ما بستر تحولی برای دختران ایجاد خواهد کرد. در دولت حتما عدد حضور بانوان گرامی از دولتهای قبل بیشتر است و معیار، شایستگی است که دارای آن هستند.

باید اموال به یغما رفته را برگردانیم

زاکانی اضافه کرد:  بسته بعد درباره اصلاح حکمرانی و مدیریت کشور است،مدیریت ملی باید نمود پیدا کند در دولت های محلی که براساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی است. تجربه موفق در مدیریت شهری ما است که تمام قامت دولت از ما حمایت کرد کاری که دولت روحانی نکرد. بسته بعدی ناظر بر مبارزه با فساد اقتصادی است. اینجا هم سابقه درخشانی وجود دارد تا اموال به یغما رفته را بتوانیم برگردانیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:بسته بعدی علم و فناوری است. برای ما مدرسه و حوزه و دانشگاه رکن رکینی است که با تمام وجود در کنار ظرفیتهای موجود بسته ای را فراهم کند. امروز در دنیا آموزش نقش ۷۰ درصدی برای بهره وری دارد. قویترین وزیر کابینه ما باید وزیر آموزش و پرورش باشد. معلم به غیر از شاگردپروری نباید دغدعه دیگری داشته باشد.بسته بعد درباره فرهنگ و هنر است که افقی برای هنرمندان ما ایجاد می کند و آنچه شایسته تمدن و عمق فکر و حرکت بر مدار دین را ایجاد می‌کند.

نوسانات ارزی باید حذف شود

وی در ادامه گفت: بسته دوازدهم ناظر به بسته تثبیت ارز است و حذف ارز از نوسانات و ایجاد تلاطمات در زندگی مردم و تقویت پول ملی است.ترکیه بغل گوش ماست. در ترکیه طی بیست سال ۲۵۰‌میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و در ناتو و wto عضو است و دو پایگاه آمریکایی در آن است اما ۷۵ درصد تورم را تجربه میکند.

زاکانی تصریح کرد: بسته سیزدهم زیرساخت حمل و تقل کشور است که ریل از همه‌مهمتر است. امنیت ما که خدشه بردار نیست و تکیه به ملت و مکتب و اعتقاد و انگیزه دارد اما میتوان‌کاری کرد که‌کشورها امنیت خود را در عدم تهدید ما ببینند. بسته چهاردهم در حوزه نفت و گاز و صنعت و معدن است که بسیار مهم است. اگر کسی بگوید میخواهم کشور را نجات دهم الان کشور در حالی است که باید آن را نجات دهیم اما باید ان را اعتلا داد.رهبرمان بهترین و مردم ما طلا هستند.

گام نخست، آزادسازی کشور از بند دلار و تقویت پول ملی است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره یارانه ها توضیح دهم ما در حوزه اقتصاد گام اول ما آزادسازی کشور از دلار و تقویت ارزش پول ملی و گام دوم جهش تولید است. هیچ فشاری نه تنها به بودجه‌نمی آید بلکه بودجه آزاد میشود برای کارهای زیرساختی که اساس آن ساماندهی انرژی بخش کشاورزی و صنعت نیست بلکه به سمت تولید می‌رویم.

وی گفت: نمی‌شود برق کارخانه را قطع کرد چون کارخانه دار خسران میبیند. ما در این زمینه طرفدار صنعتگر و دامدار هستیم و می توان میزان‌تولید برق را افزایش داد. نکته دوم انرزی مصرف شده توسط خانوار را هدفگذاری میکنیم همین انرژی که در سال ۱۴۰۲ در کشور مصرف شده که ضریبی برای آن قرار میدهیم. مثلا برای بنزین ضریب ۸ میگذاریم.وقتی اعداد را جمع میکنیم آن عدد را بر کل جمعیت کشور تقسیم و  بعد در خانوار خلاصه میکنیم که حسابی برای خانوار باز میشود و به میزان مصرفی که سه ماه به سه ماه دارند اعتبار طلا میدهیم لذا لازم نیست‌کسی طلا بخرد و دزد ان را بدزد. این همسانی با ارز ندارد البته خانمها چون طلا دوست دارند طرفدار ان هستند. به میزانی که مصرف می شود یا نمیشود لحاظ میشود.

یارانه توهین به مردم است

زاکانی متذکر شد:وقتی قیمتها ثابت شد نقدینگی ایجاد نمیشود و خانوار میتواند طلا را بفروشد لذا دیگر در کشور فقر نخواهد بود و تبعیض در کشور فرومیریزد. کسی که میخواهد بیشتر مصرف کند در شرایط مبادله ای از کسی که‌کمتر مصرف میکند میگیرد اما طلا به حساب کسی می رود که استفاده نکرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا دیگر هیچ روستایی نیست که ثروتمند نشود. در این تحول مناطق گرمسیری و سردسیری ضریبهایی میگیرند که ضرر نکنند اگر کسی نخواست مصرف کند دولت ان را نمی‌خرد و اگر خواست به دیگری بفروشد می‌تواند بفروشد لذا از قبل این اتفاق مردم ما قدرتمند و ثروتنتد میشود لذا یارانه چیست که توهین به مردم است. مگر مردم یارانه بگیر ما هستند. شرایط کشور به گونه ای است که نه بن بست داریم و فوق العاده قوی هستیم اما مشکلات جدی داریم لذا نیاز به تدبیر داریم.

تولید کنندگان نمیتوانند در عرصه بین‌المللی رقابت کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکارش درباره نگه داشتن نرخ ارز و علت پاسخ به حملاتی که به دولت شهید رئیسی می‌شود، گفت: ما یکی از اشتباهاتی که در سال ۸۵‌و ۸۶ انجام شد پیش نیازهای خود را با قیمت خرد پیش بینی کردیم و برای ان قیمت جهانی گذاشتند و محاسبه نکردند برای کشور چقدر میشود. کار دیگر بردن آن به بورس بود و گفتند با هم رقابت کنید که ۳۰ درصد قیمت گرانتر شد و تولیدکننده‌ دیگر نمیتواند با خارج از کشور رقابت کند لذا تولید و اشتغال بهم میخورد و صادرات به سمت خام فروشی می‌رود. 

زاکانی گفت: پس ما‌ محروم میشویم از ارزش افزوده و سود را طرف خارجی میبرد لذا این معادله باید تغییر کند و ما هر چیزی در زنجیره دیدیم که شش مرحله دارد. تامین تولید فراوری مصرف و صادرات دارد. یک روز میخواهیم مرغ تولید کنیم یک روز مرغ نداریم. شرکت سهامی عام میگوید از ابتدا تا انتهای زنجیره را خودم در دست میگیرم مثل کارخانه های ماکارونی که دولت گفت نه.

دولت شهید رئیسی مختصات کشور داری را تغيير داد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در مدیریتهای محلی به مرغدار گفتیم چقدر به ما میدهد اول گفتند ۵۱ بعد گفتن ۵۸ و بعد گفتن ۶۲ تومان و گفتیم ۶۷ تومان میفروشیم حتی اگر قیمت بالاتر رفت همان ۶۷ تومان میفروشم و گفتم ارز را زنجیره میدهم. بعد در این فرایند قیمت ارز چقدر باید باشد نسبت به پدل مای که برای تولیدکنتده و صادرکننده بصرفد. لذا همه بند و بساط سیاهبازی جمع میشود و دولت اولویت بندی میکند.

زاکانی گفت: دولت شهید رئیسی مختصات کشورداری را تغییر داد و این مختصات برای ما مهم است و برخی کارها هنوز تمام نشده است. برخی می‌خواهند انتقام ناکارامدی خود را از شهید رییسی می‌خواهند بگیرند.

توهین به رئیس‌جمهور شهید را برنمیتابم

 وی در پاسخ به سوالی درباره رسیدن قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و ادعاهای ظریف درباره افزایش تحریم گفت: پاسخ سوال دوم را فردا میدهم اما حرفهای ظریف نادرست بود و وی جفا کرد. حکایت عالمی بود که به یک ده رفت و یک فردی که ریگ به کفشش بود سرمایه او را به یغما میبرد. آن عالم شروع به روشنگری کرد و آن فرد مردم را جمع کرد و به عالم گفت بنویس مار و وی آن را نوشت و بعد خودش یک مار را کشید و به مردم‌گفت مار این است یا آن که مردم گفتند آن که تو کشیدی.

وی ادامه داد: ظریف نامه ‌توهین آمیزی به من نوشت و گفت‌مگر مذاکره بدون اذن رهبری انجام میشود رهبری به همه اذن دادند و شما هنر به نتیجه رسیدن مذاکرات را نداشتی.تمام معادلات ما با بنزین ۱۵۰۰ تومانی بسته شده و دولت سودش را در صرفه جویی میبرد. درباره آزمون دستیاری حرفی زدم و کسی حرف زد که یادش رفته در اینترنت سرچ کند ببیند آن موقع چه گفته است اما اینکه ظريف به رییسی توهین کرده باشد را برنمیتابم.

رژیم صهیونیستی خط قرمز قطعی ماست

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۱۴ بسته را چگونه با برنامه هفتم هماهنگ میکنید؟ گفت: بخشی از اینها در برنامه هفتم‌ هست و آنها که نباشد را لایحه میبریم تا اصلاح شود. مطالبی که میگویم برگرفته از امام و رهبر انقلاب است. ما قائلیم که باید از نخبگان استفاده شود. در مجلس هفتم قانونی نوشته شده بود که از آن خجالت کشیدم و آن را بردم خمیر کردم. آنها میخواستند کشور را نابود کنند اما در مجلس هفتم لایحه بردیم و آن قوانین را اصلاح کردیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با اصل مذاکره با غرب مشکل دارید گفت: نه با مذاکره مشکل نداریم و از آن استقبال میکنیم اما همه غرب آمریکا و دو سه تا کشور اروپایی نیست. ما قائل به احترام متقابلیم و به قدرت شرق اعتقاد داریم و خودمان یکی از قدرتهای شرق هستیم.

کاندیدای انتخابات رياست‌جمهوری بیان کرد: ما یک خط قرمز قطعی داریم و آن رژیم صهیونیستی که از دایره خارج است و روی غلتکی افتاده و در حال نابود شدن است و مقاومت حساب آن را میرسد. تفاوت جوهری بین یهودیان و صهیونیستها وجود دارد.اگر امریکا در موضع درست بنشیند و گذشته سیاه خود را جبران کند و باید پاسخگوی ظلم و جنایتش باشد و از موضع برابر صحبت کرد طبق اذن رهبری مشکلی برای گفتگو وجود ندارد  اروپاهراسی راه به جایی نمیبرد.

وی تأکید کرد: ما در گزارشهایمان محاسن و معایب برجام را گفتیم و اساسا نگاه صفر تا صدی نداریم و نگاهمان‌کارشناسی است لذا برجام غیرکارشناسی است. ما تمام داشته ها و تعهداتمان را انجام دادیم اما آنها انجام ندادند. بعد از برجام مانور حثور غربیان را داشتیم اما چیزی عاید ملت نشد. شما از بمب استفاده کردید اما چرا به دیگران به چشم متهم نگاه میکنید ما صدای خفته ژاپنیها هستیم به دلیل ان کاری که در هیروشبما و ناکازاکی کرده باید پاسخ دهد‌. یا زدن هواپیما و کودتا علیه دولت مصدق و خصومت در جریان انقلاب را باید پاسخ دهد.

 وی درباره کنار کشبدن از انتخابات گفت: اگر خطری جهتگیری دولت شهید رییسی را به خطر بیندازد و به دولت ارتجاع برگرداند همه نامزدهای جبهه انقلاب باید تفکر کنند شاید مردم دولت ارتجاع را نخواهند و صورت دوم این است که بعد از مناظرات مشخص میشود چه کسی جلوست. من که اینجا هستم‌خود را از دیگران ارجحتر میدانم. بنده معتقدم سابقه کاری ما میگوید ما فلان کار را کردیم و حتما اقبال مردم را خواهد داشت و اقبال مردم به سمت هر کسی خواهد بود که من فکر میکنم خودم هستم لدا موصوع اقبال مهم مردم مهم است.

وی در پاسخ به اعضای کابینه خود که چه تعداد از کابینه شهید رئیسی هستند گفت: شاید کسی در کابینه دیگری باشد اما‌کارایی دارد برخی هم ممکن است در جایگاه خود نباشند لذا قابلیتها افزایش خواهد یافت.

 وی در پاسخ به سوالی درباره اجماع در جبهه انقلاب گفت: همه نامزدهایی که در صحنه هستند میخواهند تا آخر بمانند و ایده های ما مطابق با واقعیات جامعه است لدا با برنامه‌هایمان اقبال مردم را خواهد داشت. ما در زنجیره تامین و تولید و فراوری و توزیع و مصرف در گذشته چرخه معیوبی داشتیم.

هیچ تنشی در مناظره رخ نمیدهد

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه به نطر میرسد با توجه به مباحثی که بر سر برجام ایجاد شده به نظر می‌رسد فردا مناظره دچار تنش شود. تا چه حد معتقد به حفظ اخلاق برای جلوگیری از تخریب رقبا هستید؟، گفت: فردا هیچ تنشی رخ نمیدهد و در نهایت احترام صحبت میکنیم و قرار نیست نمایش بازی کنیم و در نهایت احترام کار کارشناسی انجام میشود و فردا موضوع اقتصادی است و زیر روی این موصوع بررسی شده و الزام اخلاقی برای همه وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش علیه پزشکیان گفت: بیانیه دفتر رهبری نسبتی به من نداشت و رهبری گفتند به تکلیفتان عمل کنید. نظر رهبر انقلاب درباره برجام روشن است و ایشان گفتند من به مذاکره مجوز دادم اما در برجام تخطی شده است. پزشکیان دوست و همکار بنده است. اشکال بنده نسبت به دو چیز بود یکی اینکه چرا همیشه در موضع مطالبه گری است و پاسخگو نیست. هر کس از من سوال کند من جواب میدهم. وی چند دوره مجلس و قبلا وزیر بود و نمیتوتند بگوید من نبودم و حرف کلی بزند. وی در مجلس قبل بنده راجع به کسی تشکیک کردم و وی تنها مدافع وی بود و باید از وی پرسید چرا دفاع کرد و در اخر مجلس ان را اخراج کرد. دوستی سر جای خودش و اشکالات وی هم سرجای خودش است.پزشکیان ادامه دهنده راه گذشته است وقتی ظریف را با خود به برنامه میبری نمیتوانی بگویی دولت سوم روحانی نیستی.

سرعت اینترنت را پنجاه برابر میکنیم

زاکانی ادامه داد:ما نقد خود به دولت رییسی هم‌میگفتیم. مگر می‌شود دولتی باشد و معایب نداشته باشد. شهید رییسی دو ماه قبل از شهادت ما را دعوت کرد و گفت همفکری کنیم تا مشکلا کشور حل شود. حجاب امر شرعی و قانونی است و در نهايت احترام باید برخورد کرد لذا موصوع حجاب مهم است. البته کسانی اتهامتی زدند و‌پاسخ داد.

کاندیدای  انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینترنت را یک موهبت می‌دانم چون فکر و قابلیت در حوزه محتوا داریم اما‌اگر کسی ویروسی فرستاد را آسیب زد باید بگذاریم همه‌کرونا بگیرند. در خود آمریکا برای خود مسئولیت میبینند و میگویند فلان شرکت چینی علیه ما کار کرده است. لذا بهترین استفاده را از اینترنت خواهیم داشت و فیبر نوری را تا درب منازل می‌بریم و سرعت را پنجاه درصد افزایش می‌دهیم. کسی که محتوای خوب تولید مبکند را باید بخریم نه انکه فقط پهنای باند میفروشد.

خبرنگار: محمد اميرحسينی

 

نظر شما