شناسهٔ خبر: 67260387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مختار:

ضعف ديپلماسي در خشکي هورالعظيم نمايان است/ اجراي طرح‌هاي «گاپ» و «داپ» ترکيه در کشور ايران تاثير گذار بود

صاحب‌خبر -
ضعف ديپلماسي در خشکي هورالعظيم نمايان است/ اجراي طرح‌هاي «گاپ» و «داپ» ترکيه در کشور ايران تاثير گذار بود
خبرگزاری آریا - نماینده مردم در مجلس دوازدهم با انتقاد از اجرای طرح‌های «گاپ» و «داپ» ترکیه و ساخت ده‌ها سد بر روی رودخانه‌های بین‌المللی دجله، فرات و ارس، گفت: اجرای طرح‌های سدسازی بیش از اندازه ترکیه موجب شده تا منابع آبی کشورهایی همچون عراق و ایران تحت تاثیر قرار بگیرد.

جلیل مختار به گزارش سرویس سیاسی آریا در گفت‌ وگو با خانه ملت با ابراز تاسف از تداوم خشکی هورالعظیم در خوزستان، گفت: در خشکی هورالعظیم مشکلات متعدد داخلی و خارجی دخیل است، در بخش داخلی حقابه آن باید پرداخت شود و به نوعی آن را تامین کنیم، وزارت نیرو باید این مسئله را مد نظر قرار دهد.
نماینده مردم آبادان بخشی دیگر از حیات هورالعظیم را مربوط به آب‌های مرزی دانست، افزود: بخشی از حقابه هور باید به واسطه کشور عراق تامین شود بر اساس الزامات بین المللی در مورد دبی و ورودی آب مباحثی مطرح شده است که باید رعایت شود.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه احیای هورالعظیم باید توسط سازمان محیط زیست مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: در کنار وزارت نیرو سازمان محیط زیست باید خشکی هورالهویزه را پیگیری کند، علاوه بر پرداخت حقابه انتقال آب را نیز مد نظر قرار دهیم که در دولت‌های مختلف در مورد آن بحث و بررسی شد، آمایش سرزمینی از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار می‌گیرد.
مختار با انتقاد از احداث صنایع آب بر در مناطق کویری، اظهار داشت: احداث صنایع آب بر در مناطق خشک و کویری منجر به خشکی هورها و تالاب‌های کشور شده است، که بی توجهی این مسئله بی‌تردید مرگ قطعی هورالعظیم را به دنبال خواهد داشت.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه مذاکرات با کشور عراق برای احیای هورالعظیم مربوط به وظایف وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: مذاکراتی با کشور عراق در خصوص اروندرود داشتیم که جزو آب‌های مرزی بود و در زمان وزیر امور خارجه فقید مطرح شد و حتی توافقاتی مبنی بر لایروبی آن صورت گرفت.
مختار با انتقاد از اجرای طرح‌های «گاپ» و «داپ» ترکیه و ساخت ده‌ها سد بر روی رودخانه‌های بین‌المللی دجله، فرات و ارس که کشورهای همجوار را با بحران‌های زیست‌محیطی و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی مواجه کرده است، اظهار داشت: اجرای طرح‌های سدسازی بیش از اندازه ترکیه موجب شده تا منابع آبی کشورهایی همچون عراق و ایران تحت تاثیر قرار بگیرد، هر میزان دبی و ورودی آب از کشورهای همجوار کمتر باشد بی تردید بر روی محیط زیست منطقه تاثیر گذار خواهد بود./
پایان پیام

نظر شما