شناسهٔ خبر: 67260329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عضو هیئت رئیسه مجلس: افزایش صادرات نفت کشور به دلیل اتکا به توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان بود

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تولید و صادرات نفت کشور و همچنین مهار گاز‌های فلر و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه نفت و گاز و نیز افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها تنها به دلیل نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت تولید و صادرات نفت و گازوئیل در کشور، گفت: چند نکته را بیان می‌کنم که خدمات رئیس جمهور مظلوم و شهید و برخی از وزارتخانه‌ها نادیده گرفته نشود. روز گذشته وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم گفت که فروش نفت به دلیل این بوده که بایدن پیچ تحریم‌ها را شل کرده است لذا چند نکته را بیان کرده و سپس به صحبت‌های وزیر نفت دولت یازدهم استناد می‌کنم.

وی ادامه داد: ما ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی طبق صحبت‌های وزیر دولت یازدهم در کشتی روی آب داشتیم و وزیر وقت آن زمان ۲ نامه نوشته که یکی از آن به رئیس‌جمهور شهید و دیگری به آقای روحانی که میزان فروش نفت ما کاهش پیدا کرده و باز هم کاهش پیدا خواهد کرد لذا تاریخ را نباید تحریم کنیم.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نگهداری از نفت‌های روی آب روزانه باید ۴۵۰ میلیون دلار هزینه پرداخت می‌کردیم و زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام بود با نگاه به غرب، اما امروز با تمام شدن بیش از هزار روز دولت سیزدهم به تولید بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم، این اقداماتی است که با نگاه به درون و اتکا به مهندسین صنعت نفت اتفاق افتاد البته که باید به معیشت پرسنل صنعت نفت و موضوع تبدیل وضعیت آن‌ها و سختی کار آن‌ها بیشتر توجه صورت بگیرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون مترمکعب گاز مشعل را که مهار آن به آرزو تبدیل شده بود و موجب آلودگی مناطق جنوبی و شهر‌های نفت خیز می‌شد جمع شده و تا سال ۱۴۰۳ و پایان ۱۴۰۴ به ۱۷ میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع خواهد شد. از ابتدای دولت تا الان مصرف بنزین و گازوئیل مورد توجه بود و زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفته بود و دشمن به دنبال تحریم آن بود تا به واسطه آن نارضایتی ایجاد کند، اما تولید آن در این دولت به ۱۳۰ لیتر بنزین در روز رسید که با اتکا به تولید داخل و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شد. ۲۷۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و طی سال‌های آینده و تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۲۴۰ هزار بشکه نیز به ظرفیت پالایشگاه‌ها افزوده می‌شود این یعنی خلق ثروت و نگاه به درون و یعنی اینکه می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم با توجه به ظرفیت نخبگان داخلی و جوانان و پیشکسوتان کشورمان. در بحث اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ برای تجهیزات داخلی ۵ میلیون دلار قرارداد بسته شده بود که امروز با این شرکت‌ها ۵۰ میلیون دلار عقد قرارداد صورت می‌گیرد و حدود ۱۵۵ طرح نیمه تمام نیز در این دولت به اتمام رسید.

انتهای پیام/

نظر شما