شناسهٔ خبر: 67259990 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت رایانه‌ها

نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: قیمت رایانه‌ها تاثیر مستقیمی با نرخ ارز دارد و نوسان قیمتی نداریم، اگرچه در یک مقطعی با کمبود کالا مواجه و با به هم خوردن میزان عرضه و تقاضا در مقطعی شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، محمدرضا فرجی تهرانی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل شکایات مردم از اصناف ناآگاهی خود مصرف‌کننده است، گفت: این موضوع دلیل اصلی شکایات مردم از اصناف است. برخی از مردم بابت نرخ خرید و خدمات پائین تر رو به فضای مجازی آورده و باعث ایجاد مشکل می شوند.

وی افزود: گاهی در خرید اینترنتی لپ تاپ هنگام تحویل متوجه می‌شوند که کاور ندارد و خط و خش دارد یا آداپتور آن موجود نیست و کاری از دست اتحادیه هم بر نمی‌آید زیرا از  واحدی که عضو اتحادیه نیست این کالا خریداری شده است.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران، گفت: بیشترین آمار شکایات در صنف حمل و نقل شهری از صنف جابه جایی اثاثیه منازل است، به دلیل اینکه واحدهای بدون مجوز در اینترنت آگهی‌های ارزان قیمت منتشر می کنند اما گاهش پیش آمده که هنگام اسباب کشی یخچال ساید بای ساید را انتهای کامیون گرو نگاه داشته اند و قیمتی چندین برابر از مشتری طلب کرده اند.

فرجی ادامه داد: قیمت‌هایی که به هیچ عنوان در آگهی ها ذکر نمی شود متاسفانه کار را به شکایت می رساند. از جمیع شکایات تنها ۲۰ درصد از واحدهای کسب و کار دارای جواز هستند، ۸۰ درصد مابقی از واحدهایی هستند که مکان مشخصی ندارند، جواز نداشته و بسیاری از این واحدها حتی کمیسیون فنی اتحادیه‌ها یا کلاس‌های اتاق اصناف را نیز نگذرانده‌اند. این افراد در نتیجه وارد فضای مجازی شده و به ارائه خدمات مشغول می‌شوند.

اتحادیه‌ها قدرت کافی در برخورد با واحدهای متخلف ندارند

رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران از مردم خواست تا در هنگام خرید دقت کنند تا شرکت حمل و نقل شهری مورد نظرشان از واحدهای دارای جواز کسب باشند، چرا که این واحدها در کلاس‌هایی شرکت کرده اند و موفق به اخذ نمره قبولی شده اند. گرچه اشتباه برای همه ممکن است پیش بیاید اما می‌توان شکایت ها را پیگیری کرد.

فرجی با اشاره به اینکه شکایتی که به خاطر ارائه نکردن کالا و خدمات از طرف واحد دارای جواز کسب باشد نزدیک صفر درصد است، گفت:اتحادیه در این خصوص کاملا جدی و دقیق برخورد کرده و بر روی کار این شرکت ها نظارت دارد و همچنین اتاق اصناف هم به صورت مرتب بازدید و بازرسی خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا اتحادیه‌ها قدرت کافی در برخورد با واحدهای متخلف ندارند گفت: ما تنها می‌توانیم نامه اخطار و پلمب ارسال کنیم که حدود یک ماه پس از ارسال اخطار، اتاق به اماکن نامه را ارسال کرده و در نهایت حدود ۴۵ روز طول می‌کشد تا ماموران به واحد مختلف مراجعه کنند که آن‌هم واحدهای متخلف معمولا هر سه ماه یک بار مکان خود را تغییر می‌دهند.

لزوم تشکیل کارگروه به منظور بررسی شکایات

نایب رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که راه حل چیست، گفت: برای جلوگیری از این موضوع باید یک کارگروه مشترک تاسیس شود، اما تعدد شکایات از واحدهای فعال اینترنتی بسیار زیاد شده و برای حل این مشکل باید در هر استانی کارگروهی متشکل از اتاق اصناف، سازمان اصناف و پلیس اماکن با نظارت بر کار شاغلین اینترنتی و بدون جواز پیش از پیش آمدن هرگونه اتفاق ناخوشایندی برخورد قاطع صورت دهند.

فرجی اشاره کرد: تشکیل این کارگروه باید به صورت قانونی وضع شود که وزارت صنعت و معدن وظیفه پیگیری آن را به عنوان مسئول بالادستی اتحادیه‌ها و اتاق اصناف برعهده دارد تا حق و حقوق مصرف‌کننده پایمال نشود.

او یادآور شد: واحدهای متخلف بسیار راحت نقل مکان می کنند حتی امکان دارد یک ماه نیز اجاره را پرداخت کند، اما کلاهبرداری عظیمی بدین‌گونه توسط واحدهای بدون جواز کسب و اینترنتی در حال انجام است.

چالش‌های همیشگی ادامه دارد

رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران، با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های ما موضوع ثبت سفارش و واردات کالا است که در حال حاضر ثبت سفارش بسته شده و تعداد بسیار کمی از سفارش‌‎ها تایید شده اند گفت: مشکلات بعدی ما تخصیص ارز و کمبود کالا در بازار است که فعالان صنف فناوران رایانه را درگیر خود کرده‌است.

فرجی در ادامه گفت: قیمت رایانه‌ها تاثیر مستقیمی با نرخ ارز دارد و نوسان قیمتی نداریم گرچه در یک مقطعی با کمبود کالا مواجه و با به هم خوردن میزان عرضه و تقاضا در مقطعی شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه استقبال و خرید مردم به خاطر کم شدن توان خریدشان کاهش یافته، به خصوص خرید جنس آکبند و نو که باعث شده تا مردم به خرید کالای استوک مایل شوند، گفت: کیفیت لوازم استوک و رایانه‌ها مورد تایید نیست زیرا به صورت قانونی وارد کشور نمی‌شوند، اما بسیار راحت وارد کشور شده و به فروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران با انتقاد از مشکلات تامین انرژی و قطعی برق گفت: اداره برق دستور خاموشی واحدهای تجاری را پس از ساعت ۱۵ داده است و در محیطی که کولر و تهویه ای هم نیست مگر می شود کسب و کاری انجام داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما