شناسهٔ خبر: 67259900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خبرهای خوش نفتی اوجی برای نمایندگان

وزیر نفت گفت: میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

  جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان گفت: ناترازی سوخت در ابتدای کار دولت مردمی گریبان‌گیر وزارت نفت بود، چرا که اهداف برنامه ششم توسعه و زمینه سرمایه گذاری تحقق نیافته بود و همه چیز را به رفع تحریمها گره زده بودند.

وی متذکر شد: در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید روزانه ما به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود و صادرات نفت ما به پایین‌ترین نرخ در یک دهه اخیر خود رسیده بود.

اوجی ادامه داد: وضعیت وصول درآمدهای نفتی نیز بحرانی بود. در تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت بالغ بر ۴۰۰ همت کسری داشتیم.

وی اظهار کرد: حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم که ۳۰ میلیون آن نفت سنگین و فوق سنگین بود. ما هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق سنگین در ابتدای شروع دولت سیزدهم نداشتیم و طرح‌های نیمه تمام کلان بلاتکلیف مانده بودند.

وزیر نفت ادامه داد: از طرفی از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی استفاده نمی‌شد، چرا که اعتقادی به داخل نداشتند. ما در مشکل با تأمین سوخت روبه‌رو بودیم همانطور که در زمستان سال ۹۹ خاموشی نیروگاه‌ها را تجربه کردیم.

اوجی یادآور شد: طرح‌های ذخیره‌سازی گاز رها شده و طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک مغفول مانده بود. در بدنه صنعت نفت نیروها بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند و در این شرایط بود که دولت مردمی و وزارت نفت در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: در این سه سال با کار جهادی و شبانه‌روزی، تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. عقد قرارداد سرمایه گذاری با توجه به پیمانکاران داخلی با جدیت دنبال شد.

وی ادامه داد: علی‌رغم بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی امروز شاهد جهش در صادرات نفت و وصول مطالبات کشور هستیم و در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم.

اوجی تاکید کرد: میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است. با اقداماتی که در دولت مردمی در حوزه صنعت نفت انجام شده است و ریل گذاری که در حوزه صادرات نفت صورت گرفته، باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

امروز شاهد جهش در صادرات نفت هستیم

تولید گاز افزایش یافته است

وزیر نفت ادامه داد: از دیگر مسائل مهمی که وزارت نفت به آن توجه داشته، تقویت بنیه دفاعی کشور و افزایش تولید گاز بوده است. در طی سه سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است. رشد ۱۰ برابری جمع‌آوری گازهای مشعل، افزایش ۲۷ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاه‌ها طی سه سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی، افزایش دو برابری صادرات گاز ال پی جی و گازرسانی به ۵۰ شهر و ۶۷۰۰ روستا و ۲۱۰ هزار واحد صنعتی و ۲۰ نیروگاه از جمله اقداماتی است که وزارت نفت در طول این سه سال انجام داده است.

وی بیان کرد: این اقدامات سبب شده که در سه سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز از همه بخش‌های اقتصادی بالاتر باشد. بر اساس گزارش مرکز آمار، در سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت و گاز به میزان ۲۰ درصد بوده است. با تکمیل و بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام طی دو سال گذشته با توجه به توان داخلی به این نقطه رسیده‌ایم.

اوجی اظهار کرد: ما شاهد بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم که ۲۰ سال قرارداد آن دست به دست می‌شد، اما طی این سه سال محقق شد. با شرکت توتال بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار در دولت قبلی قرارداد بستند تا فاز ۱۱ پارس جنوبی را تکمیل کنند اما با شروع تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک کرد. در طول سه سال گذشته با تکیه بر توان داخلی توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را به سرانجام برسانیم.

وزیر نفت گفت: از سوی دیگر شاهد بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان بودیم که در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است به صورت رایگان آن را واگذار کند. امروز فاز دوم این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده و ۲۱۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید افزوده است. ما طی این سه سال فقط در حوزه توسعه میادین مشترک و مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که دو برابر قراردادهایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است.

وی بیان کرد: افزایش ظرفیت فرآورده‌های پالایشگاهی و میعانات با اقدامات وزارت نفت رقم خورده است. در دوره دولت مردمی، وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، ۴۰۴۰ جایگاه ما را در یک لحظه از کار انداختند و هدفشان مختل کردن زندگی مردم بود، اما در کوتاه‌ترین زمان جایگاه‌ها به مدار تولید برگشتند.

وزیر نفت ادامه داد: در زمستان سال گذشته عملیات خرابکارانه‌ای با انفجار خطوط لوله رقم زدند اما با همت همکاران نگذاشتیم خللی در تأمین گاز کشور در فصل زمستان رخ دهد. در توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفتی به گفته معاونت علمی رئیس جمهور در این سه سال وزارت نفت رتبه اول را داشته است.

اوجی درباره بنزین، گفت: با توجه به رشد بی‌رویه مصرف ناشی از افزایش تولید خودروهای پرمصرف داخلی و ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل بدون اسقاط خودروهای فرسوده که زمینه مصرف را افزایش داده است، در بخش توسعه و افزایش تولید، احداث پتروپالایشگاه‌ها را شروع کرده و جهت رشد و افزایش تولید فرآورده‌ها اقدامات لازم در حال انجام است.

 

نظر شما