شناسهٔ خبر: 67259501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

دولت چهاردهم دست «دلال‌های نفتی» را کوتاه کند

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر فروش نفت از طریق دلال‌ها، واسطه‌ها و بخش خصوصی ضربات زیادی به ما وارد کرده که امیدواریم دولت آینده بتواند این رویه را جمع کرده و فروش را متمرکز و در تامین منافع ملی به کمک کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پیشنهاداتی برای توسعه بازار و افزایش صادرات نفت ایران در دولت چهاردهم اظهار داشت: دو موضوع دیپلماسی و فروش نفت ایران سوار بر ریل دیپلماسی است و اگر دیپلماسی ما موفق نباشد قطعا در فروش نفت هم مشکل داریم. مسائل بازار نفت به طور گسترده‌ای با مسائل سیاسی و دیپلماسی عجین است، بنابراین اگر بتوانیم دیپلماسی موفقی داشته باشیم، می‌تواند صادرات ما را تسهیل کند چون کشورها در مبادلات تجاری تا حد زیادی مسائل سیاسی را لحاظ می‌کنند.

صرافی‌ها جای بانک‌ها را در فروش نفت گرفته‌اند

وی ادامه داد: موضوع دیگر هم مسائل بانکی است اگر مبادلات فروش نفت بتواند از کانال‌های صحیح بانکی انجام شود امکان گسترش بازار را داریم، اکنون متاسفانه سیستم بانکی ما خاموش و عملیات متوقف است و فروش ما اجبارا از کانال صرافی‌ها انجام می‌شود. تبادلات صرافی‌ها هم که روشن و مشخص نیست، بنابراین باید سیستم بانکی در این زمینه فعال شود و فعال شدن آن سازوکار دارد، اگر بتوانیم سیستم بانکی را فعال کنیم که تبادلات مالی از طریق بانک انجام شود تا حد زیادی به فروش کمک می‌کند.

فروش نفت زیر سایه تقویت دیپلماسی و سیستم بانکی

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در این شرایط تحریم اگر بانک‌ها بتوانند مبادلات پولی و فروش را تسهیل و عملیاتی کنند؛ قطعا کمک زیادی به صادرات نفت می‌کند، بعبارت دیگر اگر این دو بال دیپلماسی و سیستم بانکی تقویت شود تا حد زیادی در فروش نفت موفق خواهیم بود.

ضربه نفت از دلال‌ها

وی گفت: البته یک بحث تکنیکی هم وجود دارد که اخیرا شرکت نفت متوجه آن شده و در حال سر و سامان دادن است. اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر فروش نفت از طریق دلال‌ها، واسطه‌ها و بخش خصوصی ضربات زیادی به ما وارد کرده که امیدواریم دولت آینده بتواند این رویه را جمع کرده و فروش را متمرکز کند و در این صورت می‌تواند در تامین منافع ملی به ما کمک کند.

رقابت نفت‌فروش‌های ایران برای تخفیف بیشتر

قمصری خاطرنشان کرد: ما بخاطر اینکه از طریق دلال‌ها نفت را می‌فروشیم؛ تخفیف می‌دهیم و باتوجه به اینکه اینها تجربه فروش نفت را ندارند باهم رقابت می‌کنند و این رقابت داخلی باعث تخفیفات شده است، این افراد روی دست هم بلند می‌شوند و تخفیف می‌دهند، اگر دولت آینده بتواند فروش نفت را متمرکز کرده و از دست دلال‌ها خارج کند تا حد زیادی تخفیف‌ها تعدیل خواهد شد.

راه نفتی رئیس‌جمهور چهاردهم از منافع ملی می‌گذرد

وی بیان داشت: هر کدام از کاندیداها موفق شوند که به عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم انتخاب شوند راهکارشان برای صادرات نفت خام باید موضوع حل دیپلماسی، سیستم بانکی و مسئله سوم نیز متمرکز کردن مسئله فروش است. این راهکار مسئله گریزناپذیر بازار نفت است و غیر از این راهی نخواهند داشت، هر جناحی که موفق شود برای اینکه بتواند منافع ملی را تامین کند راهی غیر از این نخواهند داشت.

نظر شما