شناسهٔ خبر: 67259427 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پرونده «جبهه جنوبی»؛

عضو مقتدر مقاومت در لبنان چه هزینه‌هایی را به صهیونیسم تحمیل کرد؟

مهر

‌ رژیم صهیونیستی نزدیک به ۹ ماه زیر حملات ترکیبی حزب‌الله لبنان قرار دارد؛ وضعیتی که بحران‌های اقتصادی و سیاسی-امنیتی را برای این رژیم رقم زده تا قادر به گشایش جبهه جدید در شمال نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته تاکنون که نزدیک به ۹ ماه می‌گذرد، حزب‌الله و برخی از گروه‌های مقاومت فلسطین در جنوب لبنان، مواضع نظامیان اشغالگر و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را در شمال فلسطین اشغالی هدف حملات مداوم قرار داده‌اند.

در این میان حزب‌الله در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی و کاهش فشار بر مقاومت در غزه وارد عمل شدند که به طور قابل توجهی موفق عمل کردند.

طی روزهای اخیر نیز عملیات مختلف حزب‌الله در تیتر رسانه‌های منطقه و جهان قرار گرفت از حمله پهپادی به مقر توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در الجلیل غربی گرفته تا ورود پهپاد «هدهد» این گروه مقاومت به شمال فلسطین اشغالی و تصویربرداری موفقیت‌آمیز آن از مواضع حساس در بندر «حیفا».

عضو مقتدر مقاومت در لبنان چه هزینه‌هایی را به صهیونیسم تحمیل کرد؟

سران رژیم صهیونیستی زیر ضربه‌های این عضو مقتدر جبهه مقاومت به ستوه آمده‌اند طوری که در پی عملیات موفق پهپاد «هدهد» حزب‌الله، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تهدیدهای توخالی مقام‌های این رژیم علیه لبنان و حمله به این کشور را تکرار کرد و مدعی شد: در صورت شکل‌گیری یک جنگ همه جانبه، حزب‌الله را نابود خواهیم کرد و ضربه سختی به لبنان وارد خواهد شد.

هزینه‌های رویارویی با حزب‌الله و چرایی هراس صهیونیسم از جبهه جدید

حملات ترکیبی پهپادی، راکتی و موشکی حزب‌الله طی ماه‌های اخیر، به اقتصاد رژیم صهیونیستی شوک اقتصادی وارد کرده‌است؛ از تعطیلی کارخانه‌ها و تخلیه مزارع گرفته تا فلج شدن صنعت.

همچنین این حملات مرگبار باعث ناامن شدن شمال فلسطین اشغالی برای شهرک‌نشینان صهیونیست و فرار صدهاهزار نفر آنها از این منطقه شده‌است. به همین دلیل بخش‌های گسترده‌ای از این منطقه خالی از سکنه شده‌ اند و صهیونیست‌های اسکان داده شده در شهرک‌های نزدیک مرز با لبنان اعلام کرده‌اند حتی پس از پایان جنگ، حاضر به بازگشت به این مناطق نیستند.

عضو مقتدر مقاومت در لبنان چه هزینه‌هایی را به صهیونیسم تحمیل کرد؟

رسانه صهیونیستی «دی مارکر» به تازگی در گزارشی با عنوان «پول جنگ دیگری در شمال از کجا تأمین می‌شود؟»، نوشت: جنگ در غزه تاکنون حداقل ۲۵۰ میلیارد «شکل» (معادل ۶۷ میلیارد دلار) هزینه روی دست اسرائیل گذاشته است؛ هزینه‌ای شامل مهمات، نیروهای ذخیره و دیگر موارد که ضربه بزرگی به بودجه وارد می‌کند.

این رسانه صهیونیستی نوشت: با این اوضاع و احوال درخواست‌هایی برای گشودن جبهه جنگ گسترده علیه حزب‌الله در شمال مطرح می شود. سوال این است که این جنگ چقدر هزینه به همراه خواهد داشت؟ کابینه از کجا پول خواهد آورد؟ پاسخ تأسف بار است؛ احدی نمی‌داند، زیرا کابینه هیچ طرح اقتصادی ندارد. کابینه به پول زیادی نیاز دارد، میلیاردها شکل که این فراتر از بودجه تخصیصی سال جاری است. عملیات زمینی در لبنان خزانه را خالی خواهد کرد.

به نوشته دی مارکر، ممکن است که رژیم صهیونیستی تصمیم به شروع جنگ بگیرد، اما پایان آن مشخص نیست. آیا این جنگ ۱۰۰ میلیارد شکل دیگر هزینه به همراه خواهد داشت یا بیشتر؟ با توجه به توان حزب‌الله در مقایسه با حماس، هزینه بسیار بالا خواهد بود. جدا از نتیجه مستقیم جنگ که تخلیه کامل شمال سرزمین‌های اشغالی تا خط حیفا را به همراه خواهد داشت، باید کاهش درآمد مالیاتی و توقف فعالیت‌های اقتصادی را هم مورد توجه قرار داد.

طبق مرکز مطالعات اقتصادی «آهارون» دانشکده اقتصاد دانشگاه «رایخمن»، جنگ چند ماهه در لبنان، رژیم صهیونیستی را به رشد منفی ۲ درصد در سال ۲۰۲۴ سوق می‌دهد و زیان ده‌ها میلیارد شکلی ناشی از مالیات‌ها را به سبب توقف فعالیت‌های اقتصادی به همراه دارد.

عضو مقتدر مقاومت در لبنان چه هزینه‌هایی را به صهیونیسم تحمیل کرد؟

رسانه صهیونیستی «کان» به تازگی از احتمال بروز جنگ تمام عیار با حزب‌الله خبر داد و نوشت که ناظران امور همواره به تبعات ناشی از جنگ تمام عیار در لبنان اشاره کرده‌اند، اما تاوان اقتصادی چنین جنگی چیست؟

این رسانه صهیونیستی اذعان کرد: تاوان اقتصادی جنگ با حزب‌الله به مراتب سنگین‌تر از جنگ با حماس در نوار غزه با وجود گذشت بیش از هشت ماه از شروع جنگ در جبهه جنوبی خواهد بود.

سناریوی احتمالی جنگ در جبهه شمالی به مثابه نبود ارتباط با خارج، از کار افتادن کسب و کارها و نرفتن بچه‌ها به مدارس خواهد بود که این زیان اقتصادی بسیار سنگینی را به همراه خواهد داشت. در صورت بروز خسارات سنگین در زیرساخت‌ها، اقتصاد فلج و رشد اقتصادی دگرگون و منفی خواهد شد و کسری بودجه بیش از ۲۵۰ میلیارد شکلی به همراه خواهد داشت.

از نگاه ناظران، در حالی که این رژیم با هزینه‌های سنگین جنگ در نوار غزه دست و پنجه نرم می‌کند، ورود به جنگ تمام عیار با حزب‌الله، کمر این رژیم را خواهد شکست و هزینه‌های بالایی برای آن به همراه خواهد آورد.

موانع سیاسی- امنیتی رژیم صهیونیستی برای گشایش جبهه جدید در شمال

همین جنایات چند ماهه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این رژیم را در داخل با بحران سیاسی و در عرصه بین‌المللی در تنگنا و انزوای راهبردی قرار داده‌ است. به رغم تهدیدهای پوشالی سران تل‌آویو اما آنها در عمل نگران باز شدن جبهه جدید در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان هستند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه (۲۹ خرداد) همزمان با عملیات هدهد حزب‌الله و تهدید «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه وی مبنی بر جنگ همه‌جانبه با لبنان، نسبت به اوضاع وخیم داخلی ابراز نگرانی و تاکید کرد: نباید در اسرائیل، جنگ داخلی روی بدهد.

فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و نیز اختلاف در کابینه نتانیاهو و احتمال فروپاشی آن از یک سو و موج اعتراضی در اراضی اشغالی، تل‌آویو را در وضعیت دشواری قرار داده‌است.

بنابراین هشدار نتانیاهو در خصوص جنگ داخلی در حالی اعلام شده‌است که پس از ماه‌ها تظاهرات معترضان صهیونیست علیه کابینه وی، موج جدیدی از تظاهرات سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته‌است. تظاهرات شب قبل از عملیات هدهد (دوشنبه شب) در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو نیز به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس تل آویو به معترضان یورش بردند.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که در این تظاهرات هشت تن از معترضان از سوی پلیس این رژیم بازداشت شدند و پلیس از ماشین آب‌پاش برای متفرق کردن تظاهرات استفاده کرده‌است. منابع خبری رژیم صهیونیستی با گسترده خواندن این تظاهرات، شمار معترضان علیه دولت نتانیاهو در نزدیکی ساختمان «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) را بیش از ۱۵۰ هزار نفر تخمین زدند.

عضو مقتدر مقاومت در لبنان چه هزینه‌هایی را به صهیونیسم تحمیل کرد؟

افزون بر موج اعتراضی به عملکرد کابینه ناکارآمد و تندروی رژیم صهیونیستی، طی ماه‌های اخیر خانواده‌های اسرای صهیونیست نیز همواره با برگزاری گردهمایی و تظاهرات، خواستار آتش‌بس فوری و توافق تبادل اسرا با حماس شده‌اند؛ مطالبه‌هایی که نتانیاهو و کابینه وی با هدف دستاوردسازی و فرار از محاکمه، تا کنون آنها را نادیده گرفته‌اند.

در این شرایط که رژیم صهیونیستی با انبوهی از مشکلات و موانع سیاسی و امنیتی مواجه است، حزب‌الله لبنان بر آتش توپخانه خود شدت بخشیده‌است. با افزایش ضربات حزب الله به رژیم صهیونیستی، تل‌آویو درصدد یافتن راه‌حل برآمده‌است و به تازگی یک هیأت عالی رتبه این رژیم با سفر به آمریکا خواستار چاره‌جویی برای این موضوع شده‌است.

روزنامه عبری «معاریو» در این زمینه گزارش داد که «تزاخی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی با هدف دیدار و گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به آمریکا سفر کرده‌اند. این سفر تنها یک روز پس از سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت.

سفرهای پیاپی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به تل‌آویو و واشنگتن پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه آلمانی «بیلد» نوشته‌است: کابینه نتانیاهو اخیراً از بلینکن درخواست دریافت مقادیر بیشتری سلاح کرده و توقف ارسال سلاح به سرزمین‌های اشغالی باعث تضعیف توان نظامی صهیونیست‌ها شده‌است.

حتی در صورت رفع موانع ارسال تسلیحات و تداوم کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به این رژیم، با توجه به انبوه مصائب داخلی و خارجی، امکان باز کردن جبهه جدید از سوی نتانیاهو و کابینه تندروی وی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان دور از ذهن به نظر می‌رسد.

نظر شما