شناسهٔ خبر: 67258400 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

خوردن غذاهای پرچرب باعث افزایش استرس می‌‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد خوردن غذاهای چرب می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، تحقیقات جدید نشان می‌دهد خوردن غذاهای چرب می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.

براساس گزارش دیلی میل، محققان دانشگاه "کلرادو" طی یک پژوهش، موش‌هایی را مورد آزمایش قرار دادند که با یک رژیم غذایی با چربی متوسط و رژیم غذایی پرچرب، تغذیه می‌شدند.

آن‌ها دریافتند که گروه دوم دارای ژن‌های فعال‌تری هستند که با تأثیر بر سطوح مواد شیمیایی مغز تأثیر مستقیمی بر اضطراب شدید موش‌ها دارد.

تیم محققان برای تحقیق خود موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند و برای مدت 9 هفته به نیمی از آن‌ها یک رژیم غذایی استاندارد با حدود 11 درصد چربی و به نیمی دیگر یک رژیم غذایی پرچرب حاوی 45 درصد چربی اشباع‌شده دادند.

در طول مطالعه، محققان نمونه‌هایی از مدفوع موش‌ها را نیز جمع‌آوری کردند و از این طریق باکتری‌های روده جانوران را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از 9 هفته، این حیوانات تحت آزمایشات رفتاری قرار گرفتند.

رفتار موش‌ها با انداختن آن‌ها در پیچ و خم‌هایی که باید از آن فرار می‌کردند، سنجیده شد. دانشمندان موش‌ها را در جعبه‌ای قرار می‌دادند که با روشنایی و تاریکی جدا شده بود؛ زمان بیشتری که در تاریکی سپری می‌شد نشان‌دهنده اضطراب بیشتر بود.

دانشمندان همچنین مشاهده کردند که گروه مصرف‌کننده رژیم غذایی پرچرب دچار اضافه وزن شدند، اما نکته قابل‌توجه این بود که این موش‌ها تنوع کمتری را در باکتری‌های مفید روده خود داشتند.

دکتر لوری؛ پژوهشگر این مطالعه با بیان اینکه به طور کلی تنوع باکتریایی بیشتر با سلامتی بهتر همراه است، گفت:‌ گروه دریافت کننده رژیم غذایی پرچرب، سطح بالاتری از سه ژن مسئول تولید و سیگنال‌دهی انتقال‌دهنده عصبی سروتونین ـ که معمولا با استرس و اضطراب در ارتباط است ـ را نشان داده‌اند.

به گفته دانشمندان همه چربی‌ها مضر نیستند و چربی‌های سالم مانند چربی‌های موجود در ماهی، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها می‌توانند ضد التهاب و برای مغز مفید باشند.

محققان توصیه می‌کنند تا حد امکان انواع مختلف میوه و سبزیجات بخورید، پیتزا و سیب زمینی سرخ‌شده را کنار بگذارید و غذاهای تخمیرشده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما