شناسهٔ خبر: 67258125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هنر بانوان کبودراهنگی در آن‌سوی مرزها

شهره اکبری

یکی از بانوان کارآفرین ‌کبودراهنگی در زمینه هنر صنایع دستی با راه‌اندازی کارگاه تولید ظروف سرامیکی موفق شده تا برای ۱۰ نفر از بانوان این شهرستان به‌صورت مستقیم و پنج نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

چندی پیش طرح توسعه کارگاه این بانوی تحصیلکرده کارآفرین همزمان با هفته صنایع دستی با حضور مسئولین این شهرستان به افتتاح و بهره برداری رسید .

کارآفرینی و ایجاد اشتغال این بانوی تحصیلکرده برای بانوان کبودرآهنگی و صادرات تولیدات آنان به خارج از کشور بهانه‌ای شد تا با این هنرمند خوش ذوق گفتگویی داشته باشیم.

اکرم بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شهرستان کبودرآهنگ ظرفیت بسیار بالایی در بحث هنرهای صنایع دستی بویژه در بین بانوان دارد، اظهار کرد: شناسایی این ظرفیت‌ها از نقش موثری در اشتغال منطقه برخوردار خواهد بود .

وی گفت: دارای مدرک کاردانی صنایع دستی سفال و سرامیک، کارشناسی هنرهای تجسمی و کارشناسی ارشد صنایع دستی هستم، علاقه به حوزه صنایع دستی و نیز تحصیلات دانشگاهی در زمینه صنایع دستی موجب آن شده که آشنایی کاملی با صنایع دستی داشته باشم و حتی هنرهای صنایع دستی را به صورت حرفه‌ای آموزش دهم .

این هنرمند با بیان اینکه از حدود ۱۰ سال پیش با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون تومان کار خود را در کارگاه کوچکی در فنی‌وحرفه‌ای این شهرستان در بحث انواع تولیدات سرامیکی آغاز کردم، تصریح کرد: در کارگاهی که به صورت اجاره ای فنی حرفه ای شهرستان در اختیار بنده گذاشته بود، علاوه بر آموزش دارای تولید بودم، اما به دلیل کوچک بودن کارگاه به صرافت توسعه و گسترش کارگاه خود در خارج از فنی‌و حرفه‌ای افتادم. 

هنر بانوان کبودراهنگی در آن‌سوی مرزها

وی ادامه داد: با توسعه کارگاه بنا بر شرایط بازار و تقاضای مشتریان به همراه بانوان کارگاه در حال حاضر ماهیانه دارای ۲۰ هزار قطعه تولید انواع ظروف سرامیکی در کارگاه جدید هستیم.

بیاتی نیا با اشاره به اینکه با توسعه کارگاه اشتغال مستقیم کارگاه از پنج نفر به ۱۰ نفر افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تمامی نیروهای این کارگاه آموزش لازم را در نزد بنده فرا گرفته‌اند و به‌صورت مستقیم در همین کارگاه مشغول به فعالیت شده‌اند.

وی همدان، لالجین، تهران را از جمله شهرهایی برشمرد که تولیدات این کارگاه از طریق عمده فروشی به این شهرها ارسال می‌شود، ضمن اینکه از طریق واسطه نیز تولیدات کارگاه به کشورهای همسایه و حوزه‌های خلیج فارس نیز در حال صادرات است.

این کارآفرین با بیان اینکه در حال حاضر بانوان و آقایان بسیاری متقاضی آموزش هستند، یادآور شد: برای ایجاد اشتغال بانوان کبودرآهنگی علاقمند به صنایع دستی در شهرستان با جدیت دو چندان پیگیر توسعه هرچه بیشتر این هنر و نیز توسعه کارگاه هستیم.

بیاتی‌نیا با تأکید براینکه در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات کارگاه ما مشکل سرمایه در گردش بوده که در این رابطه نیازمند حمایت مسئولین امر هستیم، یادآور شد: از مسئولین درخواست داریم تا در رفع مشکل سرمایه درگردش این کارگاه صنایع دستی مختص به بانوان حمایت لازم را داشته باشند

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح توسعه این کارگاه با اعتباری افزون‌بر پنج میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: با وجود صرف این میزان اعتبار هنوز این کارگاه نیاز به تکمیل تجهیزات و مجهز کردن کارگاه بوده که این امر نیز نیاز به اعتبار دارد.

هنر بانوان کبودراهنگی در آن‌سوی مرزها

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کبودراهنگ هم با بیان اینکه در یکسال گذشته چهار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگران و هنرمندان این شهرستان پرداخت شده است، افزود: در سال گذشته ۱۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان از بیمه یارانه‌ای بهره‌مند شده‌اند.

مهدی غلامی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ کارگاه تولیدات صنایع دستی در شهرستان کبودراهنگ با اشتغال بیش از ۹۰۰ نفر، یادآور شد: در شهرستان کبودراهنگ بیش از ۹۰۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی اشتغال دارند که از این تعداد، ۶۵۰ هنرمند دارای مجوز کارت صنایع‌دستی هستند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد این هنرمندان در منازل خود در زمینه صنایع‌دستی فعالیت دارند، اظهار کرد: تراش سنگ‌های قیمتی، قلم‌زنی، نقاشی روی سفال، معرق چوب، عروسک‌سازی، سرمه‌دوزی و چرم‌کاری از جمله هنرهای صنایع‌دستی فعال در این شهرستان به شمار می‌رود.

غلامی با اشاره به اینکه ۶۰ نفر از هنرمندان کبودراهنگی در زمینه رشته قلم‌زنی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: رشته قلم‌زنی یکی از هنرهای صنایع دستی جدید و نوپا در شهرستان کبودراهنگ بوده که طی چهار و یا پنج سال گذشته در این شهرستان مورد استقبال‌ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه معمولاً تولیدات قلم‌زنی هنرمندان این شهرستان که در منزل مشغول به فعالیت هستند، به صورت خانگی برای دوستان و آشنایان است، خاطرنشان کرد: هنرمندانی که به‌صورت کارگاهی و حرفه‌ای در زمینه قلم‌زنی در این شهرستان فعالیت دارند و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند معمولاً تولیدات کارگاهی قلم‌زنی آنها به استان‌های دیگر ارسال می‌شود، ضمن اینکه برخی از استادکاران این هنر از طریق واسطه به کشورهای خارجی نیز فروش دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به افتتاح کارگاه تولیدی سفال و سرامیک بانوان شهرستان در هفته صنایع دستی با حضور فرماندار کبودراهنگ، نماینده شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ، معاون صنایع‌دستی استان و نیز مدیران دستگاه‌های اجرایی، بیان کرد: این کارگاه در مساحت ۶۵۰ مترمربع با سالن ۳۰۰ متری برای ۱۵ نفر از بانوان هنرمند این شهرستان اشتغال ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: این کارگاه اولین کارگاه شهرستان بوده که نخستین نشان ملی صنایع دستی را در شهرستان داراست ضمن اینکه در سال گذشته نیز در رابطه با نقاشی روی سرامیک کارآفرین این کارگاه موفق به کسب نشان ملی شد.

غلامی با اشاره به تولید انواع محصولات سفال و سرامیک در این کارگاه، افزود: پیش‌بینی می‌شود این کارگاه با این ظرفیت تولید سالیانه بیش از ۸۰ تن تولید انواع محصولات را داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان افزود: سرمایه‌گذارانی که در شهرک صنعتی نسبت به ایجاد کارگاه صنعتی صنایع‌دستی اقدام کنند از معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های بیمه ای برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، در پایان امیدواریم با حمایت از کارآفرینان هنرمند کشور به‌ویژه کارآفرینان متخصص، همچون خانم بیاتی‌نیا بتوان با صادرات تولیدات غیر نفتی ارزآوری مناسبی را برای کشور رقم زد، ضمن اینکه حمایت از این کارآفرینان از نقش موثری در اشتغال جامعه نیز برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام 

نظر شما