شناسهٔ خبر: 67257828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تایپه: تایوان تسلیم فشار چین نخواهد شد

تهران- ایرنا- لای چینگ‌- ته که ریاست جزیره تایوان را برعهده دارد، در تازه‌ترین اظهارات اعلام کرد که این جزیره تسلیم فشارهای وارد شده از سوی پکن نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، لای چینگ‌- ته امروز در نشستی خبری در پایان ماه نخست ریاستش بر جزیره اعلام کرد: (دولت چین) علاوه بر نیروی نظامی به شکل فزاینده‌ای از روش‌های غیرسنتی قهری برای مجبور ساختن تایوان به پیروی استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: اما تایوان تسلیم فشارها نمی‌شود.

یکشنبه گذشته لای در سخنانی برای افسران یک دانشگاه نظامی اعلام کرده بود که پکن، الحاق و «حذف» تایوان را «آرمان ملی» خود می‌داند و از افسران خواسته بود «دشمن خود را بشناسند و تسلیم نشوند».

وی در سخنرانی خود در کائوشیونگ در جنوب جزیره تایوان به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس دانشگاه نظامی وامپوا، بزرگ‌ترین چالش تایپه را «مواجهه با افزایش قدرت چین که وضعیت موجود در تنگه تایوان را از بین می‌برد»، خوانده و گفته بود: پکن، الحاق تایوان و حذف آن را عامل تجدید قوای ملت خود می‌داند.

از زمان به قدرت رسیدن لای چینگ-ته که پکن او را جدایی‌طلب می‌داند در انتخابات ریاستی تایوان، تنش در تنگه افزایش یافته است.

پکن اعلام کرده که هرگونه اقدام تایوان برای اعلام استقلال رسمی را زمینه ای برای حمله به جزیره در نظر خواهد گرفت. این درحالیست که تایپه می گوید تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است و برنامه ای برای تغییر آن وجود ندارد.

دونگ جون وزیر دفاع چین دو هفته پیش در جریان نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور اعلام کرد: چشم‌انداز اتحاد صلح‌آمیز با تایوان بیش از پیش زایل شده است و پکن «با قاطعیت و قدرت» از استقلال تایوان جلوگیری می‌کند.

وی تایوان را «هسته مسائل اصلی» چین و حزب حاکم ترقی‌خواه دموکراتیک تایوان را به دنبال جدایی‌طلبی خوانده بود.

دونگ همچنین گفته بود: این جدایی‌طلبان به تازگی اظهاراتی افراطی داشته‌اند که بیانگر خیانت آنها به ملت چین و نیاکانشان است.

برچسب‌ها:

نظر شما