شناسهٔ خبر: 67257718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وهاب عزیزی:

ایجاد شور انتخاباتی با تهمت‌زنی به مانند هیجان مصرف داروهای روان‌گردان است + صوت

فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل این موضوع که عده‌ای معتقدند رعایت اخلاق انتخاباتی، هیجان و شور انتخاباتی را کاهش می‌دهد، گفت: شور هیجانی که با بگم‌بگم‌ها، پرده‌دری‌ها و تهمت‌زنی‌ها ایجاد می‌شود به مانند نشاط مخربی است که با داروهای روان‌گردان و مخدر ایجاد می‌شود و آثار آن به صورت دائمی در جامعه نمی‌ماند.

صاحب‌خبر -

وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) معطوف به انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری بود. ایشان ضمن تأکید بر اینکه حماسه‌ انتخابات، مکمل حماسه‌ بدرقه‌ شهیدان است بر ضرورت حاکم بودن اخلاق بین نامزدهای تصریح کردند. 

معظم له به صراحتا اعلام کردند؛ صحنه‌ انتخابات، صحنه‌ عزت و حماسه و صحنه‌ رقابت برای خدمت است و نه تنها بدگویی، تهمت، لجنپراکنی، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند بلکه به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.

در این راستا وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا در باره ضرورت توجه به مؤلفه‌های اخلاقی در رقابت‌های سیاسی در یک نظام دینی، گفت: نزول دین مبین اسلام برای نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه بوده است. اسلام با ارزش‌های الهی خود نقش قابل توجهی در نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی در افراد و در سطح وسیع‌تر در جامعه دارد. این حکایت از آن دارد که انسان هر لحظه بخواهد، امکان دارد از اخلاق خارج شود و به کارهای غیراخلاقی اقدام کند. 

بیشتر بخوانید:

وی با تأکید بر اینکه فلسفه وجودی دین اسلام رعایت اخلاق در جامعه است چنانکه همه ارزش‌های اخلاقی ریشه در تعالیم انبیاء دارد، افزود: لذا در این شرایط که شیطان نه غایب است و نه غافل، انسان باید با توجه به فضای حاکم در جامعه، اخلاق را در حد مقدورات رعایت کند. بر این اساس لازم است تا نامزدهای انتخاباتی، اخلاق را در تمامی فرایند تبلیغات، مناظرات، گفتمان‌ها و محافل رعایت کنند و تاکنون نامزدها خوب عمل کرده‌اند. 

نامزدها هیجان‌های انتخاباتی خود را کنترل کنند

عزیزی در مورد دستاورد رعایت اخلاق انتخاباتی در جامعه و فعالان سیاسی، افزود: به همه فعالان سیاسی توصیه می‌کنم بحث هیجان‌ها و احساسات خود را که در فضایی حاصل از فضای انتخاباتی ایجاد می‌شود، کنترل کنند. بالاخره فرایند انتخابات به اتمام می‌رسد و قرار است ما در کنار یکدیگر زندگی کنیم. رئیس‌جمهور منتخب قرار است از بین همین فعالان سیاسی و ملت، گزینه‌های خود را برای هیئت دولت، وزرا و معاونین انتخاب کند و امور کشور را با همراهی آنها به پیش ببرد. 

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: براین اساس ارزش ندارد در فضای حاصل از هیجان، دوستان دست به بداخلاقی‌، افترا، تهمت و فضاسازی‌ بزنند چراکه ضرر آن به کل جامعه باز می‌گردد. هدف ما این است که مدیر لایق برای کشور انتخاب کنیم و دنبال شعارزدگی و اپوزیسیون درست کردن، نیستیم. متأسفانه بخشی از رسانه‌ها به دنبال این هستند که از یکی از نامزدها مخالف نظام و اپوزیسیون درست کنند و بگویند این فرد مقابل نظام قرار دارد. 

مدیری دارای برنامه و کارنامه لازم داریم

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال قدیس‌سازی نیستیم، بیان کرد: کشور ما در حال حاضر نیازمند مدیری دارای برنامه، کارنامه و کار است تا در مجامع جهانی، کشور ما را سربلند کند و رفاه نسبی قابل قبولی را برای مردم فراهم کند تا ما مورد طعنه رسانه‌ها قرار نگیریم و از سوی دیگر شکست گذشته ما را نیز جبران کند. 

عزیزی بر عمل‌گرا و کاردان بودن رئیس‌جمهور منتخب آینده تأکید کرد و گفت: مردم به دنبال چنین رئیس‌جمهوری هستند تا اداره کشور را به دست او بسپارند نه اینکه فرد با ایده‌های آرمانی به فکر اداره کشور باشد. 

هواداران خودشان را فدای دنیای دیگران نکنند

فعال سیاسی اصولگرا در ادامه درباره نقش نامزدها و حامیان آنها در اخلاقی و سالم ماندن فضای رقابت سیاسی و عدم دامن زدن به تخریبها، افزود: من به همه هواداران و فعالان در ستادها توصیه می‌کنم، خودشان را فدای دنیای دیگران نکنند. دنیا زودگذر است و برآیند رأی ملت، رئیس‌جمهوری می‌شود که مدتی کار خواهد کرد، حال ممکن است عملکرد او ضعیف یا قوی باشد.

عزیزی تأکید کرد: هواداران نامزدهای انتخاباتی، دیگران را از خود نرنجانند. بعضا ممکن است در فضای جامعه به دلیل سلایق مختلف، وحدت و انسجام سیاسی وجود نداشته باشد و افراد طرفدار نامزدهای متفاوتی باشند. این بحث‌ها را خیلی جدی نکنیم و از دایره اخلاق خارج نشویم تا کدورتی جبران ناپذیر، ایجاد نشود. 

بگم‌بگم‌ها دردی را از مردم دوا نمی‌کند

وی درباره چارچوب مناظره اصولی و منطقی که خروجی آن موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به نامزدهای مورد نظر، گفت: این شش نامزد با مهر شورای نگهبان تأیید شدند و قطعا از فیلترهای مختلف عبور کرده‌اند از این دوستان می‌خواهم در مناظرات انتخاباتی دو مورد را رعایت کنند؛ یکی از عملکرد و کارنامه سابق خود و دیگری از برنامه‌های آینده بگویند. 

عزیزی با تأکید بر اینکه بگم‌بگم‌ها از سوی نامزدها دردی را از مردم دوا نمی‌کند، بیان کرد: نامزدها باید سبد رأی خود را با توانمندی و کارنامه خود پر کنند لذا لازم است از برنامه‌ها و سوابق خود را برای مردم تشریح کنند. هنگامی که از کارنامه و فعالیت‌ها گفته شود، هیچ فردی ناراحت نمی‌شود اما اگر بخواهند برای دیگران، فضای بداخلاقی ایجاد کنند، رقابت مخرب و غیر سازنده شکل می‌گیرد. 

ضرورتی به تزریق شور هیجان مصنوعی در جامعه نیست

فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل این موضوع که عده‌ای معتقدند رعایت اخلاق انتخاباتی، هیجان و شور انتخاباتی را کاهش می‌دهد، گفت: شور هیجانی که با بگم‌بگم‌ها، پرده‌دری‌ها و تهمت‌زنی‌ها ایجاد می‌شود به مانند نشاطی است که با داروهای روان‌گردان و مخدر ایجاد می‌شود و کاملا مصنوعی و مخرب است و آثار آن به صورت دائمی در جامعه نمی‌ماند ولذا ضرورتی ندارد این شور هیجانی را منفی داشته باشیم.

<div id="video-display-embed-code_3484501"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4222089/3484501?width=400&height=300"></script></div>

وی تأکید کرد: ما اعتقاد داریم اگر درصد آرا 20 درصد پایین‌ بیاید اما آرامش و سلامت روانی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در جامعه حفظ شود بسیار بهتر است که مشارکت بالا با رفتارها و کنش‌های غیراخلاقی بالا رود زیرا آثار درازمدت منفی آن در جامعه ماندگار می‌شود. 

عزیزی در پایان درباره حامیان برآمده از این شور هیجانی، گفت: قطعا این هواداران و طرفداران پایدار نیستند و به مانند حبابی می‌مانند که به زودی می‌ترکند و از بین می‌روند. این حامیان قطعا دائمی نیستند چرا که بر اساس عملکرد، برنامه‌ها و کارنامه فعالیت و اعتقاد، نامزدی را انتخاب نکردند بلکه لحظه‌ای تصمیم گرفته‌اند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

نظر شما