شناسهٔ خبر: 67100088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدجواد ابطحی:

نامزدهای انتخابات برای خروج رقیب از میدان بی‌تقوایی نکنند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نباید هفته انتخابات را هفته بی‌تقوایی‌ها قرار دهیم، گفت: بعضا شاهد هستیم نامزدهای انتخاباتی برای اینکه رقیب را از صحنه خارج کنند و به مقاصد دنیوی‌ برسند بی‌تقوایی می‌کنند در حالی که باید رقابت سیاسی در نظام دینی بر مدار اخلاق نبوی و علوی باشد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد ابطحی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری بود. ایشان ضمن تأکید بر اینکه حماسه‌ انتخابات، مکمل حماسه‌ بدرقه‌ شهیدان است بر ضرورت حاکم بودن اخلاق بین نامزدها تصریح کردند. 

معظم له به صراحت اعلام کردند؛ صحنه‌ انتخابات، صحنه‌ عزت و حماسه و صحنه‌ رقابت برای خدمت است و نه تنها بدگویی کردن، تهمت زدن، لجنپراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند بلکه به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.

در این راستا محمدجواد ابطحی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد تأکید رهبر معظم انقلاب درباره رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از بدگویی و لجن‌پراکنی، گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها است و اگر ملاک ما تأسی به قرآن و سیره معصومان(ع) و تبعیت از امامین انقلاب است، باید بین انقلاب‌های مرسوم در دنیا به ویژه در کشورهای غربی با انقلاب اسلامی ایران تفاوت بگذاریم.

انتخابات در جمهوری اسلامی هدف نیست

ابطحی افزود: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، هدف نیست بلکه ابزار است. انتخابات ابزاری برای هدف مقدسی چون خدمت به مردم و ترویج و پیاده کردن احکام اسلامی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب است. اگر این وسیله و ابزار خراب شد، مسلماً به آن هدف‌های عالی نیز نخواهیم رسید. 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید هفته انتخابات را هفته بی‌تقوایی‌ها قرار دهیم، گفت: بعضا شاهد هستیم نامزدهای انتخاباتی برای اینکه رقیب را از صحنه خارج کنند و به مقاصد دنیوی‌ برسند به هر کاری چون شایعه‌پراکنی، آبروریزی و افشاگری‌های بدون سند و سایر موارد دست می‌زنند و متأسفانه در چند نوبت انتخابات این موضوع در کشور باب شده است.

کارشناس مسائل سیاسی به بیان برخی از سخنان نامزدهای انتخاباتی طی چند دوره گذشته و پرداختن به برخی از دروغ‌ها و تهمت‌ها اشاره کرد و افزود: مرحوم شهید رئیسی به دلیل رعایت اخلاق انتخاباتی در فعالیت و عملکردش موفق بود و محبوب شد. ایشان اخلاق را رعایت کرد و به محور بودن اخلاق در انتخابات تأکید داشت و با وجود اینکه می‌دانست و اطلاعاتی را به دلیل تصدی در مسندهای گوناگون درباره افراد داشت اما اصلا بروز نداد. خدا به همین جهت به شهید رئیسی توفیق داد و در 62 جمعه‌ای که ایشان به عنوان رئیس‌جمهور بود چه کارهای زیربنایی انجام شد که تازه مردم پس از شهادت ایشان متوجه آن شدند. 

شهید رئیسی برای جایگاه ریاست جمهوری اخلاق را زیر پا نگذاشت

ابطحی اضافه کرد: شهید رئیسی برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری اخلاق را زیر پا نگذاشت. ایشان اخلاق را رعایت کرد فلذا در کارش موفق شد و خداوند او را عزیز کرد و هم در کار دنیا موفق بود و هم عزت 100 برابری نزد خداند دریافت کرد و به درجه شهادت در راه خدمت نایل آمد. 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دوستان که به عنوان نامزد ریاست جمهوری، چه نامزد مجلس شورای اسلامی و نامزد خبرگان رهبری، تأیید صلاحیت شدند، باید این را ملاک قرار دهند که ما نیامدیم به هر قیمتی پست بگیریم، اینها امانت است و آنها را به عنوان باری بر دوش خودمان بدانیم. 

ضرورت حفظ اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی

وی به دستاوردهای رعایت اخلاق انتخاباتی برای جامعه و فعالان حاضر در عرصه رقابت اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای اخلاق رعایت صداقت و دانستن حقیقت مطالب است. برخی مطلبی را نمی‌دانند اما متأسفانه به زبان می‌آورند یعنی نسبت به مسائل خرد و کلان اقتصادی و فرهنگی اطلاعی ندارند اما وعده می‌دهند. همچنین عده‌ای نیز می‌دانند و اطلاع دارند اما با این وجود بازهم وعده می‌دهند، این موجب می‌شود اعتماد که سرمایه اجتماعی مردم است از بین برود. 

ابطحی با تأکید بر عدم افترا ‌و تهمت نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر، بیان کرد: ما متأسفانه طرف را می‌زنیم تا بر جسد او شادی کنیم و چون قد ما کوتاه است بر روی جسد او می‌ایستیم و از آن برای بلند شدن قد استفاده می‌کنیم. همچنین برخی برای جذب قشر خاکستری، حرف‌هایی خلاف ارزش‌های دینی می‌زنند چراکه در نظر دارند تا آرای این قشر را جذب کنند به همین دلیل از بسیاری از مسائل مذهبی و دینی مثل حجاب، چشم‌پوشی می‌کنند. 

شفافیت در بیان موضع نامزدهای انتخاباتی

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به عقیده من باید خیلی شفاف مواضع‌ نامزدها مطرح شود، گفت: هر نامزدی باید اعتقادات، برنامه و فعالیت‌های خود را بدون اینکه دیگری را تخریب کند، ارائه دهد و این یکی از شاخص های اخلاق انتخاباتی است. هر نامزد باید توانمندی خود را بروز دهد. مسلما اگر نظرات با صداقت گفته شود اقبال عمومی هم همراه خواهد شد. مردم عاقل هستند و متوجه می‌شوند چه کسی صادقانه و چه کسی فریبکارانه صحبت می‌کند. 

ابطحی در تحلیل این موضوع که عده‌ای معتقدند رعایت اخلاق انتخاباتی، هیجان انتخابات را کاهش می‌دهد و برای افزایش مشارکت‌ها ناگزیر به برخی افشاگری‌ها و بگم‌بگم‌ها هستیم، گفت: اتفاقا اصلا اینگونه نیست، ممکن است در شرایط خاصی، اینگونه بوده است اما مردم اینک رشد و بلوغ سیاسی کافی پیدا کرده‌اند فلذا از این بگم‌بگم‌ها عبور کرده‌ و اگر فردی اینگونه صحبت کند، اقبال عمومی نسبت به او کم خواهد شد. 

داوطلبانی که صداقت دارند، پیروز میدان هستند

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه تجربه‌های انتخابات اخیر نیز نشان داده است، آنهایی که صداقت داشته‌اند، پیروز انتخابات شدند، گفت: حتی اگر نامزدی در انتخابات پیروز نشود اما به دلیل صداقتی که داشته خودش نوعی پیروزی است یعنی این فرد در مصاف با شیطان و نفس اماره، پیروز شده است. مردم نیز در گذر زمان، صداقت این نامزد انتخاباتی را متوجه خواهند شد. 

ابطحی با بیان اینکه اگر نامزدهای انتخاباتی برای خدا آمده‌اند آن هنگام دیگر دست به رفتارهای غیر اخلاقی نمی‌زنند، تأکید کرد: معتقدم با توکل به خدا و اینکه عالم محضر خداوند است، رفتار و عمل کنیم و ما باید معتقد باشیم که روزی به دلیل تمام سکنات، رفتار و اعمالمان در محضر خداوند باید پاسخگو باشیم. چنانکه در قرآن آمده است «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ». 

وی تأکید کرد: امیدوارم شورای نگهبان دقت لازم را بر روی رفتار و سخنان نامزدها در دوره رقابت داشته باشد و از سوی دیگر نامزدهای انتخابات نیز در تمامی مراحل اخلاق را رعایت کنند. 

حلقه مفقوده ممکلت ما اخلاق است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره نقش نامزدها و حامیان انها در اخلاقی و سالم ماندن فضای رقابت سیاسی، گفت: آب که از سرچشمه گل آلود شود، قطعا گل‌آلود می‌شود. داوطلبان باید در کاهش تخریب‌ها دقت کنند. اگر داوطلب انتخابات توئیت، پست و مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرد و یا سخنانی را بیان کرد و جو را آلوده ساخت، باید انتظار داشت که هواداران نیز به سخن او ضریب دهند اما اگر نامزد انتخابی مرتکب افعال زشت و غیر اخلاقی نشود و از هواداران بخواهد تا اخلاق را رعایت کنند و به صراحت بگوید اگر فردی از هواداران به تخریب طرف مقابل اقدام کند از ما نیست، آن هنگام در مدار اخلاق حرکت کرده است. 

ابطحی در پایان تأکید کرد: اخلاق، حلقه مفقوده عرصه سیاسی کشور است بنابراین باید به سمت اخلاق علوی و نبوی برویم تا کارها به درستی پیش رود.  

انتهای پیام

نظر شما