شناسهٔ خبر: 67257662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشگیری از تب کریمه کنگو؛ با رعایت نکات بهداشتی

شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از انجام هر گونه ذبح دام غیرمجاز، از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری کنند. 

صاحب‌خبر -

پیشگیری از تب کریمه کنگو؛ با رعایت نکات بهداشتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد به همین دلیل درمان آن درمان نگهدارنده و کمک به کنترل علایم بیماری در فرد مبتلا بوده و تنها راه جلوگیری از ابتلای به آن رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است.

دکتر حمیدرضا قربان زاده افزود: کسانی که به صورت مستقیم با دام سروکار دارند شامل ذبح کنندگان، قصاب‌ها و حتی زنان خانه داری که با گوشت آلوده و دام تازه ذبح شده تماس دارند، پزشکان و کادر درمانی که در معرض خون و ترشحات فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض خطر ابتلا هستند.

دکتر قربان زاده گفت: علایم این بیماری تب، سردرد و ضعف و خونریزی است که اگر به موقع درمان نشود درصد کشندگی بالایی دارد، اما با رعایت نکات مراقبتی توسط مردم، جای نگرانی در این خصوص نخواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری معمولا از طریق کنه‌های آلوده منتقل می‌شود گفت: ویروس عامل بیماری از طریق گزش کنه آلوده وارد بدن دام شده و پس از ذبح دام و تماس با خون و ترشحات دامی به انسان انتقال پیدا می‌کند و معمولا موارد مثبت ابتلا به این بیماری از تماس با ترشحات حیوان و کنه آلوده ایجاد می‌شود.

او گفت: توصیه می‌شود به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند، زیرا خونابه جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری از دام به انسان شود.

دکتر قربان زاده راه دیگر انتقال بیماری را گزش مستقیم توسط کنه آلوده به ویروس دانست و گفت: از کشتن و له کردن کنه با انگشتان دست خودداری شود، در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند. به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی ازبین رفته، نزدیک نشوند و دست نزنند.

وی افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند هم باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزار‌های خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند همچنین، خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

 

 

نظر شما