شناسهٔ خبر: 67257592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حذف آرسنیک و فلزات‌سنگین از آب تصفیه‌شده در ۷۰ منطقه روستایی

وجود آرسنیک و فلزات سنگین، چالش تصفیه آب در مناطق به‌ویژه روستایی است که این چالش با دستگاه آرسنیک‌زدای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع شد.

صاحب‌خبر -

آلودگی منابع آب زیرزمینی توسط آلاینده‌ها و به‌ویژه فلزات سنگین موجب کاهش کیفیت و عدم قابلیت استفاده از این منابع شده است. این آلودگی‌ها اغلب به دلیل مجاورت آب با بسترهای خاکی حاوی آرسنیک و یا ورود فاضلاب‌های صنعتی با میزان آرسنیک بالا به آب‌های سطحی یا زیر زمینی ایجاد می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را جزء عوامل سرطان‌زا معرفی کرده و به همین دلیل حساسیت‌ها روی حذف  آن از آب آشامیدنی بسیار افزایش یافته است.

در ایران به دلیل کاهش منابع آبی زیر زمینی، غلظت آرسنیک خصوصا در مجاورت رشته کوه‌­های زاگرس رو به فزونی رفته است. این مشکل با توجه به کمبود بارش و کاهش سطح آبهای زیر زمینی هر ساله رو به افزایش خواهد بود.

کلید گشایش گره آب آشامیدنی آلوده را فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به ما می‌دهند؛ «پکیج برداشت آب» که موجب آرسنیک زدایی و حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی می‌شود.

این شرکت با توجه به نیاز کشور در زمینه حذف آرسنیک از آب‌های آشامیدنی، راهکاری مؤثر با استفاده از جذب سطحی ارائه داده است. در این روش از جاذب‌های بر پایه نانوآهن استفاده می‌شود.  عدم نیاز به برق و مواد شیمیایی، بازدهی ۱۰۰درصدی و عدم تولید پساب، ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده، هزینه عملیاتی بسیار کم، ظرفیت بالای حذف آرسنیک تا ۹۹ درصد و عدم نیاز به تنظیم pH از مزایای این سیستم به شمار می‌رود.

این فناوران تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد حذف آرسنیک در مقیاس‌های مختلف روستایی و شهری را در استان‌هایی چون کرمان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین و غیره نصب و راه‌اندازی کرده‌اند.

ارسلان صدر، کارشناس ارشد مارکتینگ و فروش یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان،  پکیج حذف فلزات سنگین و آرسنیک‌زدایی از آب آشامیدنی نقطه برداشتی از آب روستایی را از جدیدترین دستاوردهای این شرکت ذکر کرد و گفت: این دستگاه در مناطق روستایی برای تامین آب آشامیدنی خانوارهای روستایی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که عمده فعالیت ما در زمینه آب آشامیدنی مناطق روستایی و محروم متمرکز شده است، از این رو توسعه محصولات ما بر اساس درخواست‌هایی که از سوی آبفاهای شهرها و روستاهای مختلف به‌ویژه در بخش روستایی دریافت می‌کنیم، خواهد بود.

صدر اضافه کرد: از این رو آب تصفیه‌ شده‌ای را که دارای مشکلاتی از نظر وجود فلزات سنگین و آرسنیک است، تحویل می‌گیریم و کانکشن به پکیج ما متصل می‌شود و از طریق فیلتراسیونی که در داخل این سامانه طراحی و تعبیه شده است، اقدام به حذف آرسنیک و یا هر نوع فلزات سنگینی که در آن موجود است، می‌کند.

این کارشناس ارشد فروش این شرکت خاطر نشان کرد: این پکیج طی فرآیند فیلتراسیون در نهایت آب آشامیدنی استاندارد و با کیفیت ارائه می‌دهد.

وی در خصوص نحوه ساخت این پکیج که همانند سیستم پمپ بنزین‌ها است، توضیح داد: طراحی این دستگاه شبیه پمپ‌های بنزین به دلیل سهولت برداشت آب از آن از طریق کارت‌های آب است.

صدر اضافه کرد: در برخی از مناطق روستایی، خانوارها دارای سهمیه آب هستند که دریافت این سهمیه از طریق کارتی مشابه کارت سوخت به نام کارت آب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: خانوارهای روستایی بر اساس سهمیه‌ای که دارند، برای برداشت آب آشامیدنی مورد نیاز خود، کارت آب را در داخل کارتخوان دستگاه قرار می‌دهند و با فشار دادن دکمه‌های دستگاه، از طریق نازل دستگاه، اقدام به دریافت آب آشامیدنی می‌کنند.

صدر با بیان اینکه این دستگاه تجاری‌سازی شده است، گفت: تاکنون ۷۰ دستگاه از این پکیج تحویل آب و فاضلاب استان‌های کرمان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل شده است.

این فناور در خصوص اهمیت این دستگاه، اظهار کرد: آبی که به این دستگاه تحویل می‌شود، آب شیرین‌سازی تصفیه شده است که مشکل وجود فلزات سنگین و یا آرسنیک دارند. فلزات سنگین و آرسنیک عناصر سمی هستند که برای بدن مضرند که بنا به دلایلی به آب‌های زیر زمینی نفوذ کرده‌اند؛ از این رو در آب آشامیدنی که برای مناطق روستایی تامین می‌شود، این عناصر موجود است.

وی گفت: از آنجایی که این عناصر برای بدن مضر هستند، لازم است این عناصر تا میزان استاندارد، از آب جداسازی شود و این پکیج دقیقا این فرایند را انجام می‌دهد.

نظر شما