شناسهٔ خبر: 67257283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پشتیبانی از ۲۷۰ واحد تولیدی فارس در سه ماهه نخست سال

شیراز - ایرنا - حل مشکلات واحدهای تولیدی فارس هر هفته به صورت مستمر توسط متولیان اقتصادی استان پیگیری و دنبال می‌شود که در آخرین هفته از خرداد ماه نیز چالش‌های ۳۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و با این اقدام تعداد واحدهای حمایت شده از ابتدای سال تاکنون به ۲۷۰ واحد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تسهیل شرایط تولید یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم در ۲سال گذشته برای بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه فعالیت است؛ رویکردی که شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای شروع فعالیت‌هایش در دولت آن را سرلوحه کار خود قرار داد.

تشکیل کارگروهی برای تسهیل شرایط تولید

رئیس جمهور شهید هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ در جلسه هیأت دولت اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلا استفاده است.

شهید رییسی پیشنهاد داد که کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند.

در نشست‌های استانی مربوط به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید معمولاً مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود.

بر همین اساس و طبق ماده (۶۱) قانون رفع موانع تولید رقابت ‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به‌ منظور بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، به ‌ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌ اندازی طرح‌های نیمه ‌تمام، تأمین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین برطرف کردن مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی، دولت نسبت به ایجاد «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» اقدام کرد.

همچنین با هدف پیگیری وظایف این ستاد، در هر استان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار و تحت نظارت و سازماندهی ستاد فوق انجام وظیفه می‌کند.

در نشست‌های استانی مربوط به این کارگروه معمولاً مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود.

روزشمار کارگروه تسهیل در استان فارس

تشکیل این نشست ها در استان فارس هم با حضور محمدهادی ایمانیه استاندار در اولویت متولیان حوزه اقتصاد قرار دارد به گونه‌ای که این کارگروه در سال گذشته هر سه‌شنبه به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌شد.

در آخرین جلسه این کارگروه در سال ۱۴۰۲ که روز سه‌شنبه ۲۲اسفندماه برگزار شد مشکلات ۱۸ بنگاه اقتصادی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با احتساب این واحدها، مجموع واحدهای حمایت شده در سالی که گذشت به یک هزار و ۲۵۴واحد رسید.

پشتیبانی از ۲۷۰ واحد تولیدی فارس در سه ماهه نخست سال

تأکید استاندار فارس بر مصوبات کارگروه رفع موانع تولید

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نیز استاندار فارس بر ضرورت پیگیری و اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تأکید کرد و گفت: در صورت اجرا نشدن تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید،صنعتگران می‌توانند مصوبه اجرا نشده را طی نامه‌ای به استانداری اعلام کنند.

در بیست و یکمین روز از فروردین سال ۱۴۰۳ نیز نخستین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس که به عنوان پانصد و هفتاد و سومین کارگروه محسوب می‌شود، برگزار شد.

۲۱ فروردین ماه؛ بررسی موانع ۴۷ بنگاه اقتصادی

در این جلسه موانع ۴۷ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که ۴۳ مورد از آنها در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و چهار دستورکار در کارگروه تسهیل استانی بررسی شد.

این مسائل در خصوص تأمین برق، مهلت جهت پرداخت بدهی، آزاد سازی مانده تسهیلات، پیگیری عدم فسخ زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بود که در زمینه فعالیت شیر سویا، خدمات حمل و نقل، عصاره گیری منابع گیاهی و تولید قطعات پلاستیکی راهکارهای عملیاتی و اجرایی اتخاذ شد.

۲۸ فروردین ماه؛ گره‌گشایی ۱۶ بنگاه اقتصادی

سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ نیز پانصد و هفتاد و چهارمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس تشکیل شد و در این جلسه موضوعات و مشکلات ۱۳ بنگاه اقتصادی در کارگروه تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و مسائل سه بنگاه اقتصادی در کارگروه استانی مورد بررسی قرار گرفت.

موضوعات این ۱۶ بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت فرآورده‌های لبنی و پیمانکاری در خصوص تقسیط بدهی (امهال) در بانک‌های عامل و امور مالیاتی بود که مصوبات لازم و اجرایی تصویب و به دستگاههای مختلف ابلاغ شد.

نخستین هفته اردیبهشت؛ رفع موانع ۲۰ بنگاه اقتصادی

چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هم پانصد و هفتاد و پنجمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به منظور بازگشت و احیای واحدهای تولیدی به چرخه فعالیت برگزار شد.

در این نشست موضوعات ۲۰ بنگاه اقتصادی در خصوص ترخیص ۹۰ درصدی کالا و تعیین تکلیف بدهی با زمینه فعالیت انواع شمش فولادی، تولید انواع البسه بیمارستانی، انواع ورق و کارتن، پیمانکار طرح‌های عمرانی( پروژه ساختمانی) مورد بررسی قرار گرفت و با ارائه راهکارهای قانونی تصمیمات لازم اتخاذ و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

۱۱ اردیبهشت‌ماه؛ تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی

۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نیز پانصد و هفتاد و ششمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با هدف حل و فصل مشکلات تشکیل شد.

این نشست با طرح موضوعات ۲۸ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و تعیین تکلیف یک واحد صنعتی تولیدانواع قالب های پیشرفته فلزی بررسی و با ارایه نظرات کارشناسی درجهت حل مسائل و مشکلات و تولید بیش از پیش این واحد تولیدی موانع بررسی و برای برطرف شدن آنها تصمیم‌گیری شد.

۱۸ اردیبهشت؛ ارائه راهکار جهت رفع مشکل ۱۴ بنگاه اقتصادی

پانصد و هفتاد و هفتمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هم روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طبق روال همیشه به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها تشکیل شد.

در این جلسه که به منظور بررسی ظرفیت‌های توسعه‌ای و بهره‌گیری از ساز و کارهای قانونی جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی برگزار شد مشکلات و موضوعات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی مورد بحث، گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت و ماحصل این نشست مصوباتی در جهت حل مشکلات این واحدها بود که به تصویب اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان رسید.

این جلسه با حل و فصل مسائل و مشکلات ۱۱ بنگاه اقتصادی در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و گره‌گشایی از سه بنگاه با زمینه فعالیت تولید کاشی و سرامیک و کارتن دنبال شد.

مشکلات این واحدها در زمینه تأمین اجتماعی، محدودیت ناشی از چک برگشتی، افزایش برق مصرفی بود که تلاش شد این مشکلات با ارایه نظرات کارشناسی و حل معضلات در حوزه سرمایه‌گذاری مورد پیگیری قرار بگیرد و تصمیمات لازم برای برطرف شدن آنها اتخاذ شود.

رفع چالش ۲۴ بنگاه اقتصادی در آخرین جلسه اردیبهشت‌ماه

پانصد و هفتاد و هشتمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و در این جلسه تعداد ۲۴ پرونده و چالش بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

این جلسه با بررسی مشکلات ۲۱ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و رفع موانع و مشکلات از سه بنگاه با زمینه فعالیت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع فلزی، لبنیات‌ و پرورش قارچ گذشت و همچنین موضوعات معرفی به شورای تأمین، تعرفه نظارت فنی و بدهی مالیاتی با ارایه نظرات کارشناسی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در نهایت نیز مصوبات لازم تصویب شد.

آغاز ماه خردادماه با رفع موانع ۳۰بنگاه اقتصادی

سه شنبه یکم خرداد ماه ۱۴۰۳ نیز پانصد و هفتاد و نهمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی با بررسی معضلات ۳۰ بنگاه‌ اقتصادی استان تشکیل شد.

در این جلسه مشکلات ۲۷ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و ۳ بنگاه با زمینه فعالیت کنتورهای هوشمند، چینی مظروف و پخش دارو مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی جهت حل مشکلات این واحدها به تصویب اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان رسید.

همچنین طرح موضوعات تعیین تکلیف بدهی و الزام به اجرای توافقات قبلی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و ضمن مصوبات لازم راهکارهای عملیاتی اتخاذ شد.

هشتم خرداد ماه: تعیین تکلیف ۱۴ واحد تولیدی

سه شنبه هشتم خردادماه پانصد و هشتادمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها تشکیل شد و در این جلسه موضوعات، مسائل و مشکلات ۱۴ بنگاه اقتصادی به منظور حفظ وضعیت موجود، ارتقای بهره‌وری و اصلاح ساختارها، توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت، مصوبات لازم تصویب و به دستگاهای ذیربط ابلاغ شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس بر لزوم حمایت از تولید و حل مشکلات واحدهای تولیدی تأکید کرد و گفت:رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی فارس با هدف تحقق شعار سال و به منظور حمایت از تولید داخل، جهش تولید، رفع موانع کسب‌وکار و اشتغال‌زایی با جدیت دنبال می‌شود.

در این جلسه مشکلات ۱۱ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و مسائل سه بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت تولید و بسته‌بندی انواع حبوبات، برنج، تولید قطعات پلاستیکی و خدماتی مطرح شد.

طرح مشکلات امهال و تعیین تکلیف بدهی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت هم تصمیمات لازم برای حل این مشکلات اتخاذ شد.

۲۲ خردادماه: حل مشکلات تعداد ۴۶ بنگاه اقتصادی

پانصد و هشتاد و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز سه شنبه ۲۲ خرداد ماه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، دبیری صنعت، معدن و تجارت و حضور دستگاه‌های ذیربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد.

در این جلسه موضوعات و چالشهای ۴۲ بنگاه اقتصادی طرح در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و رفع موانع و تسهیل مشکلات چهار بنگاه اقتصادی با زمینه فعالیت تولید آلومینیوم، پیمانکاری و تأمین آب شهرک صنعتی بزرگ شیراز مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مشکلات بنگاه‌ها در زمینه تقسیط بدهی(مالیاتی) و ترخیص کالا از گمرک مطرح و تصمیمات لازم برای پیگیری امور و ایجاد همکاری لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی اتخاذ شد.

گره گشایی از ۳۰ بنگاه اقتصادی

روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ پانصد و هشتاد دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و حضور دستگاه‌های ذیربط استانی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی تشکیل شد.

در این جلسه هم طبق روال گذشته چالش‌ها، موانع تولید و مسائلی از جمله درخواست عدم قطعی و عدم کاهش دیماند برق، ناترازی مصرف، ترخیص کالا، تمدید تسهیلات و مطالبات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای موثر ارائه شد.

در حقیقت مشکلات مربوط به ۲۵ بنگاه اقتصادی در کمیته تخصصی ذیل کارگروه و رفع موانع و تسهیل امور پنج بنگاه اقتصادی با تولید آهن اسفنجی، بیلت و سایر مصنوعات فولادی، سیلیکون متال، کود آلی و گوگرد، آرد و انواع البسه بیمارستانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تصویب مصوبات، تصمیمات لازم اتخاذ شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در این جلسه بر لزوم حمایت از تولید و حل مشکلات واحدهای تولیدی تأکید کرد و گفت:رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی فارس با هدف تحقق شعار سال و به منظور حمایت از تولید داخل، جهش تولید، رفع موانع کسب‌وکار و اشتغال‌زایی با جدیت دنبال می‌شود.

پشتیبانی از ۲۷۰ واحد تولیدی فارس در سه ماهه نخست سال

عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی فارس چیست؟

عمده‌ترین چالش‌های این واحدها برای رسیدن به راهبرد جهش تولید در این استان، کمبود نقدینگی، قیمت بالای نرخ ارز، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی، قوانین دست و پاگیر، کاغذبازی اداری، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زیر ساختی افت و قطع انرژی های آب، برق و گاز است.

حمایت از هشت هزار و ۱۱۴ واحد تولیدی در طول ۲سال

طبق اعلام نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی در طول ۲سال گذشته هشت هزار و ۱۱۴ واحد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی در سراسر کشور احیا و ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شده است.

در طی این مدت میزان ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شده که رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به همراه داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اخیراً اعلام کرده که اقدامات دولت سیزدهم همچون بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید و نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید موجب تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی در کشور شده است.

نظر شما