شناسهٔ خبر: 67257101 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یورو ۲۰۲۴| مرحله‌گروهی؛

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

تیم‌های ملی فوتبال ترکیه و پرتغال با کامبک مقابل گرجستان و جمهوری‌چک، بازی‌های نخست خود در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ را با پیروزی پشت‌سر گذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های ملی فوتبال ترکیه و گرجستان و تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و جمهوری‌چک شب گذشته _سه‌شنبه بیست‌ونهم خرداد_ در چارچوب بازی‌های نخست مرحله گروهی (گروه ششم) رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال ۲۰۲۴ اروپا به‌ترتیب از ساعت ۱۹:۳۰ و ۲۲:۳۰ در ورزشگاه‌های سیگنال‌ایدونا پارک وستفالن شهر دورتموند و ردبول‌آرنای شهر لایپزیش آلمان آخرین بازی‌های هفته اول دور گروهی یورو ۲۰۲۴ را به‌انجام رساندند و ترکیه به‌همراه پرتغال پیروزهای این دو بازی لقب گرفتند.

ترکیه ۳ - گرجستان ۱

در نخستین بازی روز گذشته، شاگردان وینچنزو مونتلا در تیم ملی فوتبال ترکیه به مصاف گرجستان رفتند و با نتیجه سه بر یک مقابل حریف سرسخت و کم‌نام‌ونشان خود به پیروزی رسیدند. در این بازی مولدور، آردا گولر و کریم آکتورک‌اوغلو برای ترکیه و برای گرجستان هم گلزنی میکائوتادزه گلزنی کردند.

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

تیم ملی فوتبال گرجستان برای نخستین بار با گئورگی گولسیانی، مدافع شاغل در لیگ‌برتر فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس حضور در این تورنمنت را تجربه می‌کند؛ وی مقابل ترکیه هم عملکرد قابل قبولی داشت و با بدشانسی محض نتوانست موقعیت‌های گلزنی متعدد خود را وارد دروازه رقیب کند.

نکته جالب‌توجه این بازی حضور آردا گولر، ستاره تیم ملی فوتبال ترکیه است که (با ۱۹ سال و ۱۱۴ روز) پس از کریستیانو رونالدو (با ۱۹ سال و ۱۲۸ روز) در جام ملت‌های ۲۰۰۴ اروپا که به ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد) به‌عنوان اولین نوجوانی است که در نخستین بازی ملی‌خود در مسابقات جام ملت‌های اروپا یا همان یورو برای تیم ملی فوتبال کشورش گلزنی کرده است.

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

نخستین موقعیت بازی را کتم آیهان دقیقه ۱۰ روی یک شوت زیبا ایجاد کرد که توپ او به شکل خطرناکی به تیر دروازه خورد. یک دقیقه بعد نوبت آن زور بود که دروازه ترکیه را تهدید کند که ضربه او با واکنش گونوک به کرنر رفت. دقیقه ۲۵ مرت مولدور با یک ضربه دیدنی گل اول بازی را برای ترکیه زد. یک دقیقه بعد ییلدیز گل دوم را روی ضدحمله به ثمر رساند، اما داور آفساید گرفت.

دقیقه ۳۲ گرجستان با ضربه بغل پای میکائوتادزه گل تساوی را زد؛ گلی که روی واکنش بد دروازه‌بان ترک‌ها به ثمر رسید. پس از این گل شاگردان سانیول فرصت زدن گل دوم را هم داشتند که توپ بازیکنان گرجستان از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه ۶۵ آردا گولر، ستاره ترکیه با یک ضربه دیدنی و استثنایی گل دوم را زد. چند دقیقه بعد روی حرکت زیبای کوچوراشویلی او می‌توانست گل مساوی را نیز بزند، اما توپ او با بدشانسی به تیرک دروازه اصابت کرد.

در دقایق پایانی نیز کوچوراشویلی یک موقعیت عالی را در دهانه دروازه از دست داد. تلاش گرجستان برای زدن گل تساوی تا ثانیه‌های پایانی ادامه‌دار بود و آن‌ها بارها تا آستانه باز کردن دروازه رقیب پیش رفتند، اما در ثانیه پایانی و در حالی که دروازه‌بانشان هم پیش آمده بود، کرم آکتورک‌اوغلو گل سوم را در دقیقه ۷+۹۰ وارد دروازه خالی گرجستان کرد.

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

پرتغال ۲ - جمهوری‌چک ۱

تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و جمهوری‌چک در آخرین بازی دور نخست مرحله گروهی (گروه ششم) رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال ۲۰۲۴ اروپا از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه ردبول‌آرنای شهر لایپزیش آلمان و با قضاوت مارکو گیدا به‌مصاف یکدیگر رفتند که تیم ملی فوتبال پرتغال موفق شد با درخشش کریستیانو رونالدو مقابل جمهوری‌چک کامبک بزند و به پیروزی برسد.

در نیمه اول این دیدار، این تیم ملی فوتبال پرتغال بود که کاملاً بر بازی مسلط بود، اما ستاره‌های این تیم نتوانستند از فرصت‌های به‌وجود آمده استفاده کنند تا یاران کریستیانو رونالدو بدون گل‌زده راهی رختکن شوند. پرتغال در نیمه اول موقعیت گلزنی داشت که بهترین آن تک‌به‌تک رونالدو با استانک بود که دروازه‌ب ان جمهوری‌چک موفق به مهار آن شد و نیمه نخست این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید، همچنین برای اولین‌بار در یورو ۲۰۲۴، نیمه اول یک بازی بدون‌گل تمام شد.

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

در نیمه دوم دو تیم بازی پایاپای و بدون موقعیتی را ارائه دادند تا اینکه اولین فرصت جمهوری چک در دقیقه ۶۴ به دست آمد. روی ارسالی به محوطه جریمه پرتغال، توپ برگشت خورد و در سمت راست محوطه به کوفال رسید. این بازیکن تصمیم گرفت توپ را در پشت محوطه برای پروواد بکارد؛ سپس ستاره ۲۷ ساله چک با یک ضربه زیبا و مهارنشدنی به گوشه دروازه پرتغال بازی را یک بر صفر کرد.

بازی پس از این گل دوباره آرام شد و شاهد موقعیتی نبودیم تا اینکه در دقیقه ۸۱ ضربه خطرناک شیک از کنار دروازه پرتغال به بیرون رفت. در ادامه و در حالی که انتظار می‌رفت بازی یک بر یک به پایان برسد، دقایق پایانی پر اتفاق دنبال شد. ابتدا در دقیقه ۸۷ پس از اینکه ضربه سر رونالدو به تیر خورد، ژوتا دروازه حریف را باز کرد، اما داور آفساید رونالدو را گرفت و گل را رد کرد.

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

در دقیقه ۲+۹۰ پرتغال بالاخره به هدفش رسید. پس از ارسالی از سمت چپ و دفع اشتباه مدافع حریف، توپ در مقابل دروازه به فرانسیسکو کونسیسائو رسید و او به راحتی دروازه چک را باز کرد تا تعویض طلایی روبرتو مارتینز لقب بگیرد. پس از لحظاتی سوت پایان بازی به صدا درآمد و پرتغال در یک بازی دشوار موفق به کسب سه امتیاز شد.

جدول گروه ششم جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا:

ستاره‌های باتجربه و جوان پرتغال و ترکیه نقش‌اول روز پنجم

نظر شما