شناسهٔ خبر: 67255933 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شرکت سازنده‌ اپ‌های محبوب ProtonMail و ProtonVPN غیرانتفاعی ... -

اقتصاد ایران: شرکت پروتون، سازنده‌ی سرویس‌های محبوب متمرکز بر حریم خصوصی، به نهادی غیرانتفاعی تغییر ساختار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

پروتون، شرکت سوئیسی شناخته‌شده به‌خاطر سرویس‌های متمرکز بر حریم خصوصی نظیر ProtonMail و ProtonVPN، از تغییری عمده در ساختار سازمانی‌اش خبر داد. بر‌مبنای این تغییر، بنیاد غیرانتفاعی تازه‌تأسیس پروتون (Proton Foundation) به‌عنوان سهام‌دار اصلی، بر شرکت انتفاعیِ Proton AG، سازنده‌ی محصولات اشاره‌شده، نظارت خواهد کرد.

به‌گزارش تک‌کرانچ، تغییر ساختار به مدل غیرانتفاعی، با هدف اطمینان از پایبندی پروتون به مأموریت خود در زمینه‌ی محافظت از حریم خصوصی و اجتناب از تضاد منافع انجام می‌شود. همان‌طور‌که اندی ین، مدیرعامل پروتون، توضیح داد: «این تغییر در حاکمیت به‌معنای تغییر در نحوه‌ی اداره‌ی هسته‌ی اصلی کسب‌و‌کار ما نیست. پروتون سودمحور نیستغ اما همچنان باید سودآوری را به‌عنوان هدف اصلی حفظ کنیم؛ زیرا یکی از ارکان اصلی حفظ مأموریت پروتون استقلال از‌طریق خوداتکایی است.»

اندی ین مدیرعامل Proton AG اندی ین، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پروتون

با‌توجه‌به ساختار جدید، بنیاد پروتون سهام‌دار اصلی با حق رأی اکثریت بر شرکت Proton AG خواهد بود. هدف این ساختار جلوگیری از تصاحب یا ادغام‌های خصمانه‌ای است که ممکن است اصول پروتون را به‌خطر بیندازند. هیئت امنای بنیاد که یکی از اعضایش تیم برنرز-لی، خالق اینترنت است، به حمایت از مأموریت بنیادی پروتون موظف خواهد بود.

مقالات مرتبط:
  • OpenAI می‌خواهد دیگر یک سازمان غیرانتفاعی نباشد
  • دولت کره جنوبی اپل را به نقض حریم خصوصی کاربران محکوم کرد

در‌عین‌حال، Proton AG به‌عنوان کسب‌و‌کار سودمحوری که مجموعه‌ی سرویس‌های حفظ حریم خصوصی مانند ProtonMail ،ProtonVPN و فضای ذخیره‌سازی ابری رمزگذاری‌شده را ارائه می‌دهد، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. این مدل ترکیبی به‌دنبال ترکیب تمرکز و تداوم‌پذیری نهاد تجاری با اصول و حمایت‌های بنیاد غیرانتفاعی است.

پروتون در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و در ابتدا بیش از ۵۰۰ هزار دلار را از‌طریق جمع‌سپاری و بعداً ۲ میلیون دلار را از سرمایه‌گذاران جذب کرد. با‌این‌حال، پروتون از آن زمان‌ به‌بعد، سهام سرمایه‌گذاران را برای تبدیل‌شدن به شرکتی کاملاً مستقل بازخرید کرده است.

نظر شما