شناسهٔ خبر: 67255411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

بررسی جدید از فساد گسترده در فوتبال

هفت سر اژدها

صاحب‌خبر -

فساد گسترده در فوتبال که مربوط به امسال و سال‌های اخیر بوده، تاکنون فقط درباره چند باشگاه لیگ برتری و افراد شاغل در فوتبال بررسی شده است. گرچه بررسی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده تا ارکان دیگری از اهالی فوتبال در هر جایگاه و مقامی و در هر مقطعی اگر سندی از فساد آنها وجود دارد، پاسخگوی مقام قضایی و افکار عمومی باشند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در این میان بر اساس آنچه نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود، پرونده‌ای که برای مهدی تاج و همراهانش در داخل و بیرون فدراسیون فوتبال در ارتباط با قرارداد مارک ویلموتس باز شده بود، به نتیجه نرسیده اما همچنان مفتوح است. حالا که عزمی وجود دارد تا فسادها با جزئیات بررسی شود، بد نیست این پرونده نیز با دقت بالاتری بررسی شود تا اگر مفسده‌ای بوده تمامی عوامل این انحراف بزرگ نیز محاکمه شوند. قراردادی که علاوه بر ضرر ۶ تا ۹ میلیون دلاری، ساختمان فدراسیون فوتبال و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را با خود بلعید و پس از تمامی این اتفاقات مهدی تاج بار دیگر رئیس فدراسیون فوتبال شد.

فساد گسترده در فوتبال، تاکنون فقط درباره چند باشگاه لیگ برتری و افراد شاغل در فوتبال بررسی شده است. گرچه بررسی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده تا ارکان دیگری از اهالی فوتبال در هر جایگاه و مقامی و در هر مقطعی اگر سندی از فساد آنها وجود دارد، پاسخگوی مقام قضایی و افکار عمومی باشند

در زمان کارلوس کی‌روش اسنادی در رابطه با بازی‌های دوستانه تیم ملی در رسانه‌ها منتشر شد که صحت و سقم آن حتی از سوی فدراسیون فوتبال وقت به ریاست مهدی تاج، به تایید رسید. با این حال سرمربی وقت تیم ملی که به گفته خودش برای برگزاری اردوها و بازی‌های دوستانه تیم ملی یک شریک تجاری داشت و این دلال معروف در تمامی اردوها و بازی‌ها در رختکن تیم ملی هم تردد می‌کرد، حاضر نشد پیشنهادهای خارج از کانال خودش را بررسی کند. در برگزاری اردوهای تیم ملی و به ویژه کمپ تمرینی در جام جهانی روسیه هم اتفاقات پر ابهامی رخ داد؛ از جمله فاکتور ۲.۵ میلیون دلاری کمپ لوکوموتیو که رسانه‌های نزدیک به مهدی تاج از تعجب رئیس فدراسیون فوتبال نوشتند.

پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان مدتی است که باز و صحبت‌های زیادی درباره آن مطرح شده است. با این وجود هر روز که می‌گذرد ابعاد بیشتری از این ماجرا روشن می‌شود. در حالی که ارقام مختلفی برای این پرونده عنوان شده اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد بر اساس برخی گزارش‌ها مبلغ بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای خرید سکه جهت تحویل به افراد موثر در فدراسیون فوتبال، کمیته داوران، کمیته انضباطی و ... هزینه شده است. بر اساس شنیده‌ها این اتفاق در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و در چند مرحله و بازه‌های زمانی مختلف رخ داده و در ردیف هزینه روابط عمومی باشگاه به ثبت رسیده است. در همین حال برخی اخبار حکایت از آن دارد که مبلغی بیش از ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فاکتور غیرواقعی ارائه شده است.

رسیدگی نهایی و قضایی به این موارد و گزارش‌های دیگر همچنان در دستور کار قرار دارد و ممکن است ابعاد دیگری از این ماجرا روشن شود. بنابراین صرفا بر اساس این ارقام و گزارش نمی‌توان موضوع را جمع‌بندی کرد.

نبود سیستم مالی منسجم و مناسب در باشگاه مس رفسنجان در اتفاقات این باشگاه نقش موثری داشته؛ به طوری که بخش اعظم مسائل مالی باشگاه از سوی مدیرعامل وقت انجام می‌شده و بخش مالی در بسیاری از موارد نقشی در پرداخت‌ها و همچنین قراردادها نداشته است. طبق گفته مقامات دادگستری استان کرمان، تاکنون در این پرونده هفت نفر متهم هستند. مجید زین‌الدینی مدیرعامل و علی علیزاده قائم مقام وقت باشگاه، سهیل مهدی مسئول پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ، خداداد افشاریان، رئیس پیشین کمیته داوران، فریبرز محمودزاده مسئول وقت مسابقات لیگ دسته اول به همراه دو فرد رسانه‌ای متهمان این پرونده به شمار می‌روند. از این بین افشاریان، مهدی و محمودزاده در بازداشت  به سر می‌برند.

در پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان، بر اساس برخی گزارش‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای خرید سکه جهت تحویل به افراد موثر در فدراسیون فوتبال، کمیته داوران، کمیته انضباطی و ... هزینه و مبلغی بیش از ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز فاکتور غیرواقعی ارائه شده است

فدراسیون فوتبال که در بسیاری از موارد ترجیح داد موضع اعلام پیگیری و در عمل سکوت را اعمال کند، حالا بالاخره با حجم وسیع تخلفات مطرح شده و فشار افکار عمومی انگار قصد ورود جدی به ماجرا را دارد. امید است که این بار تا انتها و حقیقت‌یابی و پاک‌سازی حداکثری، اقدامات فدراسیون فوتبال با همکاری دستگاه قضایی ادامه داشته باشد تا هفت سر اژدهای فساد در فوتبال قطع شود.

 

نظر شما