شناسهٔ خبر: 67254929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افزایش شکاف بین مقامات صهیونیستی با شکست در جنگ غزه

لاپید: کابینه نتانیاهو دیوانه باید سرنگون شود

روزنامه جوان

اعتراضات در اراضی اشغالی به موضع کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره آینده اسرای صهیونیستی که در اختیار حماس هستند، به عاملی تهدید‌کننده برای کابینه وی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با شدت گرفتن اعتراضات به رویکرد کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در مدیریت جنگ و آزادی اسرا، رهبر اپوزیسیون این رژیم با اشاره به وضعیت نامطلوب در هر دو جبهه شمال و جنوب، سرنگونی نخست‌وزیر را خواستار شد؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد تنش‌ها بین سیاسیون اسرائیل بر سر نحوه مدیریت جنگ غزه و افزایش شمار تلفات در برابر مقاومت تشدید شده است. 

اعتراضات در اراضی اشغالی به موضع کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره آینده اسرای صهیونیستی که در اختیار حماس هستند، به عاملی تهدید‌کننده برای کابینه وی تبدیل شده است. معترضان دوشنبه شب بار دیگر علیه نتانیاهو تظاهرات کردند و خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسرا شدند. با این حال، اظهارات نیسیم فاتوری، عضو کنست از حزب لیکود که ریاست آن را نخست‌وزیر برعهده دارد مبنی بر اینکه معترضان «بازو‌های حماس» هستند، نه تنها آتش خشم معترضان را شعله‌ور کرد بلکه انتقاد‌هایی را در بدنه سیاسی به دنبال داشت. اکنون در میان مقامات صهیونیست هم انتقاد‌ها تا فروپاشی کابینه کنونی شدت گرفته است. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سخنرانی ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق این رژیم را در میان نظامیان صهیونیست به این دلیل لغو کرد که باراک پیش‌تر از اعتراضات جاری در اراضی اشغالی علیه عملکرد مقامات سیاسی در قبال جنگ غزه حمایت و تأکید کرده بود که جنگ باید همین الان متوقف شود و تل‌آویو به دنبال توافقی برای بازگرداندن اسرای صهیونیست و تغییر کابینه باشد. یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون دیگر مقام صهیونیست است که کابینه کنونی را هدف قرار داد و گفت: «کابینه نتانیاهو دیوانه، ناتوان و درگیر کشمکش‌های داخلی است و اهمیتی به جنوب و شمال نمی‌دهد.» به گزارش الجزیره، لاپید افزود: «کابینه نتانیاهو باید سرنگون شود و من معتقدم که انجام این کار ممکن است. از لحظه‌ای که بنی‌گانتس از کابینه جنگ اسرائیل استعفا داد ما امکانات آن را داریم که کابینه نتانیاهو را سرنگون کنیم و با هم برای سرنگونی آن تلاش خواهیم کرد.» لاپید به‌طور ویژه با اشاره به اظهارات فاتوری، خواستار برکناری وی از این سمت شد. پیش‌تر نیز آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «یسرائیل بیتنو» و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، کابینه نتانیاهو را خطری برای موجودیت این رژیم اعلام کرده و گفته بود: «باید بین رفتن نتانیاهو، یا فروپاشی اسرائیل یکی را انتخاب کنیم.»

 ضعف نتانیاهو در برابر السنوار
روزنامه صهیونیستی هاآرتص از اختلاف بین نخست‌وزیر و گالانت بر سر خروج نظامیان این رژیم از شهر رفح در جنوب نوار غزه پرده برداشت. این روزنامه نوشت: «فرماندهی ارتش اسرائیل با حمایت یوآو گالانت خواهان پایان دادن به عملیات در رفح و انجام کار متمرکز در داخل نوار غزه است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این موضوع را نادیده می‌گیرد و می‌خواهد به عملیات در نوار غزه ادامه دهد و تمایل ندارد از این منطقه عقب‌نشینی کند.» این روزنامه افزود: «گالانت و هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش و رونین بار رئیس دستگاه امنیت داخلی (شاباک) از توافق با حماس حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو این موضوع را نادیده می‌گیرد و با توجه به روابط پرتنش بین آنها، ممکن است شاهد رویارویی جدیدی باشیم.» هاآرتص نوشت: «نتانیاهو ملقب به «بی‌بی» همچنین از توقف جنگ می‌ترسد و نمی‌تواند آنچه را که «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه می‌خواهد، [به او]اعطا کند زیرا این امر به معنای اعتراف اسرائیل به شکست است.» این روزنامه افزود: «اختلاف بین نتانیاهو و گالانت، هالوی و رونین بار به ماهیت دستاورد‌هایی که تاکنون به دست آمده و اقدامات مورد نیاز ارتش اسرائیل که اکنون می‌خواهد بر نبرد با لبنان متمرکز شود، ارتباط دارد.»

 اسرائیل در وضعیتی اسفناک
دیوید میدان، مقام ارشد سابق موساد که نامزد ریاست موساد و هماهنگ‌کننده سابق پرونده اسرا و مفقودین از طرف نتانیاهو بود و مذاکرات برای آزادی گلعاد شالیت سرباز اسیر سابق نزد حماس را مدیریت می‌کرد در گفت‌وگویی رادیویی گفت: «ما در وضعیتی اسفناک هستیم و فکر نمی‌کنم که حتی در یک سال آینده وضعیت تغییر کند.» وی افزود: «حتی اگر بگوییم که پیشنهاد معامله از نظر استراتژیک خوب نیست، نمی‌دانم چگونه در ماه‌های آینده اصلاح می‌شود. اگر در این وضعیت بمانیم، اسرا محو و ناپدید می‌شوند.» میدان گفت: «مشکل اصلی در معامله تعداد اسرا نیست، بلکه هویت آن‌ها است. مروان البرغوثی و اسرایی با احکام سنگین آزاد می‌شوند و بحث این نیست که چه کسی آن‌ها را آزاد می‌کند، بلکه موضوع این است که کجا آزاد خواهند شد. علاوه بر این شاباک مایل است بر افرادی که آزاد شده‌اند نظارت بیشتری داشته باشد.» این مقام ارشد موساد ادامه داد: «فکر نمی‌کنم که این مسئله ظرف سه یا پنج ماه یا یک سال تغییر کند و کاری که اکنون باید انجام شود این است که جنوب و شمال را آرام کنیم. افراد و دفاع را تغییر دهیم و توان بازدارندگی را برای رویارویی‌های آتی ایجاد کنیم.»

نظر شما