شناسهٔ خبر: 67253713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی نقش زنان در مشارکت سیاسی

دو تن از فعالان سیاسی و رسانه ای با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح نقش زنان در مشارکت سیاسی و عوامل افزایش مشارکت در انتخابات پیش رو پرداختند.

صاحب‌خبر -

بررسی نقش زنان در مشارکت سیاسی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حضور زنان در انتخابات از پیش نیاز‌های توسعه یافتگی سیاسی است. بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در همه زمینه‌ها و همچنین در انتخابات پیش رو نقش موثر و مهمی داشته و دارند. مشارکت سیاسی بانوان شاخص حائز اهمیت در فرآیند توسعه پایدار است و این تکلیف در انتخابات هم سنگین‌تر می‌شود. دو تن از بانوان فعال در عرضه سیاسی، اجتماعی و رسانه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح جزئیات مشارکت سیاسی پرداختند.
خانم اشدری عضو شورای شهر قزوین گفت: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی این بود که زنان پا به پای مردان در بسیاری از عرصه‌ها حضور داشتند و زنان ما انصافا بسیار خوب نقش آفرینی کردند. زن می‌تواند عامل حرکت و پیشرفت خانواده خود باشد.
وی تصریح کرد: ما باتوجه به بیایانات امامین عزیز قطعا بانوان می‌توانند موتور حرکت جامعه در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشند. اگر یک جریان سیاسی را در نظر بگیریم زن و مرد در کنار یکی در موقعیت مختلف دیده می‌شوند. گاهی اوقات حضور زنان بیشتر و فعال‌تر است. در کشور ما زنان در سرنوشت سیاسی نقش قابل توجهی دارند و در انتخابات پیش رو هم همانند انتخابات قبلی در ادوار مختلف خواهیم دید.
خانم اسماعیلی فعال رسانه‌ای نیز در این گفتگو اظهار کرد: اگر زنان ما آگاه‌تر باشند باتوجه به نقش موثری که در جامعه دارند می‌توانند همه این نقش‌ها را به نحو مطلوب انجام دهند. در زمینه انتخابات که در صورتیکه در فضای مناسب حضور داشته باشند می‌توانند در آگاه سازی و مشارکت سیاسی نقش قابل توجه داشته باشند.
وی افزود: در زمینه حضور زنان در اجتماع باید فرهنگ سازی‌های لازم صورت گیرد. در صورتی که مشارکت بیشتر باشد نتایج بهتری دریافت خواهیم کرد.
اشدری اظهار کرد: در دوره‌های قبل از انقلاب خانواده‌ها از حضور دختران در فعالیت‌های اجتماعی ممانعت می‌کردند، اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروزه می‌بینیم که حضور زنان در رشته‌های مختلف علمی مانند پزشکی و حتی در سطح شرکت کنندگان قابل توجه است.
وی تصریح کرد: نامزد‌ها پس از موفقیت در انتخابات باید به وعده‌هایی که در خصوص بخش بزرگی از جامعه به نام زنان و بانوان جامه عمل بپوشانند تا اعتمادسازی صورت گیرد. نامزد‌ها باید وعده‌ای به مردم بدهند که توان انجام آن را داشته باشند. این وعده‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط داخلی و بین المللی باشد.
اسماعیلی در ادامه گفتگو اظهار کرد: با عملی شدن وعده‌های نامزد‌ها زمینه مشارکت بیشتر در دوره‌ها بعدی فراهم خواهد شد. بانوان به عنوان کسانی که نقش پررنگی در این زمینه دارند می‌توانند فعالیت بهتری در عرصه مختلف داشته باشند. کارنامه افراد در انتخاب فرد اصلح بی تاثیر نیست.
اشدری گفت: امروز ما درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم و رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند همانگونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند که جهاد تبیین باید صورت بگیرد. نقش روشنگری رسانه با تجهیز به ابزار لازم و حضور نخبگان و دانشگاهیان در عرصه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار امیدآفرین باشد.
اسماعیلی گفت: رای تا چندین سال در سرنوشت کشور تاثیرگذار خواهد بود.
اشدری نیز در ادامه بحث گفت: مردم بر اساس قول مسئولان در عرصه‌های سیاسی مشارکت پیدا کردند و نوبت مسئولان است که در برابر اینهمه ادای دین مردم چقدر عمل کرده اند. اگر نبود وفاداری مردم به نظام جمهوری اسلامی و ولایتمداری آنان، این میزان از مشارکت و انتخاب آگاهانه را شاهد نبودیم.

نظر شما