شناسهٔ خبر: 67251122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وقتی خدمت جهادی گره از مشکل چهار ساله کشاورزان "رضوانکده" باز کرد

همدان- ایرنا- امتداد خدمت جهادی، خالصانه و بی‌منت شهید جمهور بار دیگر در روستای "رضوانکده"ملایر تبلور یافت، همان راه و منش سیّد محرومان که در دورترین و محروم‌ترین نقطه گره‌گشای مشکلات مردم بود و طعم این خدمت را امروز کشاورزان رضوانکده چشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ چهار سال است که اهالی روستای رضوانکده یا به قول محلی‌ها «مِیوا یا مِی‌آباد» از هر طریقی به دنبال حقآبه کشاورزی خود از آب سد کلان بودند اما هر بار گرهی تازه بر گره این مشکل اضافه شد تا اینکه با پیگیری و دستور ویژه فرماندار ویژه ملایر، وعده میز خدمت به ثمر نشست و پایانی بر تنش آبی اراضی باغی و کشاورزی این روستا بود.

از زمانی‌که سد کلان با حجم ۴۵ میلیون متر مکعب آب در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شد، مقرر شد علاوه بر تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حقآبه‌های کشاورزی اراضی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست‌محیطی نیز به عنوان کارکردهای مهم این سد، در برنامه شرکت آب منطقه‌ای و امور منابع آب قرار گیرد.

این در حالیست‌که طی سال‌های گذشته کاهش بارش‌ها و خشکسالی تا اندازه‌ای بر تامین حقآبه کشاورزی روستاهای پایین دست سد کلان اثر منفی گذاشته بود و آب مورد نیاز به روستاهای پایین دست سد از جمله «رضوانکده» نمی‌رسید.

روستای رضوانکده آخرین روستایی است که می‌تواند از آب سد کلان حقآبه دارد، سهمی که باغداران و کشاورزان معتقد هستند طی سال‌های گذشته این حقآبه تامین نشده و با ایجاد آب‌بندهایی در مسیر اراضی کشاورزی، از این حقآبه برداشت غیرمجاز می‌شد.

وقتی خدمت جهادی گره از مشکل چهار ساله کشاورزان "رضوانکده" باز کرد

جشنی برای آب؛ امتداد خدمت بی‌منت دولت سیزدهم

روی خوش زندگی اما آنجا خودش را نشان داد که به لطف و رحمت خداوند بارش‌های کم‌سابقه امسال باریدن گرفت و با پُر شدن ظرفیت سد کلان، طی هفته‌های گذشته سد سرریز کرد و حقآبه زیست محیطی ۵۰۰ لیتر در ثانیه از دریچه تحتانی از سد رهاسازی و آب در اراضی کشاورزی آخرین روستای پایین دست سد کلان،جاری شد و باغداران و کشاورزان جشنی باشکوه، اما ساده و صمیمی در کنار مدیریت عالی این شهرستان و دیگر مسئولان برپا کردند.

هدف اگر خدمت صادقانه و بی‌منت باشد، هیچ چیز مانعی برای گره‌گشایی از مسائل و مشکلات مردم نمی‌شود، این راه روشن را شهید آیت‌الله رئیسی پیش پای مدیران قرار داد و نمونه بارز آن امروز در جشن شکرگزاری آبگیری بند روستای رضوانکده تجلّی یافت و اهالی روستاهای «رضوانکده» و «مصلحان» با همان دل‌های ساده و بی‌ریا، با پذیرایی ساده زیر درختان گردو و شعرخوانی محلی از بانیان خیر این اتفاق ماندگار قدردانی کردند و خوشحال‌تر از آنکه برای نخستین بار از پیروزی انقلاب تاکنون، این اولین فرماندار ملایر بود که ساده و بی‌آلایش و دغدغه‌مند در جمع اهالی روستا حضور پیدا کرد تا هم جشن شکرگزاری رسیدن آب به اراضی کشاورزی روستا را جشن بگیرد و هم در گپ و گفتی صمیمی، شنوای دیگر مشکلات، نیازمندی‌ها و درخواست‌های روستاییان باشد.

نکته قابل ذکر اینکه تامین حقآبه آب کشاورزی روستای رضوانکده از مصوبات میز خدمت فرماندار ویژه ملایر است که طبق وعده‌های داده شده در کمترین زمان ممکن و با دستور ویژه وی و پیگیری مدیر امور منابع آب این شهرستان و دیگر مسئولان، اهالی روستا، شورای اسلامی و دهیار روستا محقق شد.

وقتی خدمت جهادی گره از مشکل چهار ساله کشاورزان "رضوانکده" باز کرد

مردم شایسته بهترین خدمتگزاری‌ها هستند

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز در جشن آبگیری بند روستای رضوانکده اظهار کرد: خدا را شاکریم شاهد رحمت واسعه الهی و به ثمر رسیدن وعده‌ها و مصوبات میزهای خدمت هستیم و امروز در کنار مردم زحمتکش آبگیری بند آب روستای رضوانکده را جشن می‌گیریم.

«سلمان اسماعیلی» با بیان اینکه امسال بر خلاف سال‌های قبل حقآبه زیست محیطی از سد کلان آزادسازی شد، افزود: حقآبه کشاورزی با عقد قراردادهای قانونی محقق شد و از اهالی دیگر روستاهای پایین دست سد توقع داریم با عقد قرارداد و انجام مراحل قانونی از این حقآبه بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: در این مدت پیگیری‌های لازم انجام شد و بندهای انحرافی غیرقانونی از راه رودخانه برداشته شد و با تلاش دستگاه‌های مربوطه این مهم را به نتیجه رساندیم.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه چنانچه مردم پای کار حل مشکلات باشند، مسوولان بیشتر و مشتاقانه تر برای حل مشکلات در کنار آنها هستند، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم نمود عینی خدمت‌رسانی بی‌وقفه و شبانه‌روزی به مردم است و تا آخرین لحظه از هیچ تلاشی برای خدمت به مردم کوتاهی نمی‌کند.

خود را مدافع حقوق مردم می‌دانم

اسماعیلی تاکید کرد: برای حل مشکل کشاورزان روستای رضوانکده و لوله‌گذاری مزارع، اگر مردم و گروه‌های جهادی اعلام آمادگی کنند و نظر کارشناسی اعلام شود، آمادگی کامل داریم در زمینه لوله‌گذاری آب کشاورزی از سد کلان، نیمی از اعتبارات مورد نیاز را بررسی و تخصیص دهیم.

وی گفت: در زمینه قطعی مقطعی برق چاه‌های آب کشاورزی، با ناترازی میزان تولید و مصرف برق در کشور مواجه هستیم و با مصوبه هیات دولت راهی جز این نیست، اما نگاه ما اصلاح این رویه است و به عنوان فرماندار خود را مدافع حقوق مردم و کشاورزان می‌دانم‌.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در وصف رئیس جمهور شهید فرمودند یکی از بهترین‌ها را زیر این آسمان از دست دادیم و امیدواریم مردم با حضور پرشور پای صندوق‌های رای در هشتم تیرماه، ضمن سربلندی ایران اسلامی، رئیس جمهوری اصلح و همانند شهید آیت الله رئیسی را برای این مسئولیت خطیر انتخاب کنند.

یکی از کشاورزان روستای رضوانکده ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق مهم که همزمان با ایام دهه ولایت و عید قربان رقم خورد، گفت: بعد از چندین سال با تلاش و کوشش شورا و دهیار روستا و مسولان زحمتکش آب سد کلان وارد روستا شد و خوشحالی ما امروز بیش از اندازه است.

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای رضوانکده نیز اظهار کرد: سال‌های قبل ما از این خدمت محروم بودیم و لازم بود این شرایط امروز مهیا شود، تامین حقآبه کشاورزی روستای رضوانکده از سد کلان یکی از انتظارات و مطالبات اهالی این روستا بود که به لطف خدا و تلاش مسئولان محقق شد.

وقتی خدمت جهادی گره از مشکل چهار ساله کشاورزان "رضوانکده" باز کرد

قطعی برق چاه‌های آب؛ مشکل عمده کشاورزان

«محمد بختیاری» افزود: سد کلان سال ۱۳۹۰ آبگیری شد و با گذشت ۱۳ سال از آبگیری این سد، ما امروز برای تامین آب زمین‌های کشاورزی خود وابسته به چند چاه هستیم که به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه قعطی برق و نرسیدن آب به باغ، شوک بزرگی به کشاورز وارد می‌کند، تاکید کرد: از مسئولان انتظار داریم در روند قطعی برق چاه‌های کشاورزی تجدیدنظر کنند، چرا با قطعی برق محصول باغدار از بین می‌رود.

بختیاری ادامه داد: روستای رضوانکده سه چاه کشاورزی مشترک دارد و به هر کشاورز روزانه ۲ تا سه ساعت آب می‌رسد که اگر در نوبت هر یک از کشاورزان برق قطع شود، کشاورز با مشکل مواجه خواهد شد و باغ خشک می‌شود.

دهیار روستای رضوانکده نیز که تلاش‌ها و پیگری‌های زیادی را برای جاری شدن آب در اراضی کشاورزی این روستا متحمل شد، بیان کرد: با توجه به فاصله ۳۲ کیلومتری روستای رضوانکده تا سد کلان، آبی که باید به اراضی کشاورزی برسد، به دلیل رد شدن از جوی خاکی، حجم زیادی از آب یا پِرت و یا تبخیر می‌شود و انتظار داریم مسئولان برای لوله‌گذاری به ما کمک کنند.

«جابر شیرین‌آبادی» با بیان اینکه لوله‌گذاری مزارع و باغ‌های کشاورزی علاوه بر صرفه‌جویی، زحمت کشاورزان را نیز کاهش می‌دهد، از پیگیری‌های فرماندار ویژه ملایر و مدیر امور منابع آب این شهرستان برای تحقق این حقآبه قدردانی کرد و ادامه داد: پس از چندین سال پیگیری، امسال برای اولین بار حقآبه روستای رضوانکده محقق شد و ورود آب به این روستا، شادی و خوشحالی کشاورزان و باغداران را رقم زد.

وی بیان کرد: فرماندار ملایر تاکنون چهار بار از روستای رضوانکده بازدید داشت و مشکلات اهالی را از نزدیک بررسی کرده که این حضور مایه دلگرمی اهالی روستا و به ویژه کشاورزان است.

دهیار روستای رضوانکده شغل اصلی اهالی این روستا را باغداری دانست و افزود: سال گذشته بخش بزرگی از محصولات باغی بدلیل کمبود آب و سرمازدگی از بین رفت و امسال نیز اگر این حقآبه تامین نمی‌شد، با کمبود آب مواجه بودیم.

وقتی خدمت جهادی گره از مشکل چهار ساله کشاورزان "رضوانکده" باز کرد

عقد قرارداد؛ لازمه واگذاری حقآبه روستاهای پایین دست سد کلان

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر نیز به حقآبه کشاورزی ۶ روستای پایین دست سد کلان اشاره و اظهار کرد: پس از عقد قرارداد با امور آب برابر با مقررات مربوطه، امکان واگذاری این حقآبه به روستاییان فراهم می‌شود و حقآبه روستای رضوانکده نیز پس از عقد قرارداد، امروز محقق شد.

«مهدی تاج‌آبادی» ادامه داد: امکان تحقق حقآبه سایر روستاهای پایین دست سد کلان همانند آشمیزان، مصلحان و مهدویه پس از مراجعه به امور منابع آب این شهرستان و عقد قرارداد طبق قوانین فراهم است.

وی با اشاره به سرریز شدن سد کلان ملایر طی بیست روز گذشته، گفت: حجم آب ورودی به سد کلان از سه هزار لیتر بر ثانیه در یک ماه گذشته به ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته و لزوم توجه بیشتر مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر تاکید کرد: با وجود سر ریز شدن سد در ماه قبل، در حال حاضر با توجه به آزاد شدن حقآبه زیست محیطی و حقآبه کشاورزی و همچنین کاهش ورودی به سد، تراز سطح دریاچه در حال کاهش است.

تاج‌آبادی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش اعظم آب شرب ملایر از سد کلان تامین و از چاه‌ها نیز استفاده می‌شود، افزود: برای استمرار تامین حقآبه‌ها باید سطح تراز مخزن را در نظر بگیریم تا در تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

به گزارش ایرنا؛ روستای رضوانکده دارای جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر و از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر است و یکی از روستاهای مستعد در تولید انگور است.

نظر شما