شناسهٔ خبر: 67250023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

شناسایی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان

سخنگوی علوم پزشکی کرمان از شناسایی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از۷۵ درصد بیماران سابقه مصرف لبنیات آلوده دارند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی علوم پزشکی کرمان از شناسایی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از۷۵ درصد بیماران سابقه مصرف لبنیات آلوده دارند.
سعید صحبتی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و دام در کشور ما و در منطقه خاورمیانه است، اظهار داشت: تشخیص و درمان این بیماری دشوار و طولانی مدت است و افرادی که به این بیماری دچار شوند گاهی چندین ماه با این بیماری درگیر بوده و با عوارض متعددی حتی عوارض روحی مانند افسردگی و بیماری‌های قلبی و مفصلی و اسکلتی درگیر می‌شوند.
وی با بیان اینکه بیشترین شیوع تب مالت از خردادماه تا اواخر تابستان است، ادامه داد: ارتباط مستقیمی بین مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده و ابتلا به این بیماری وجود دارد و براساس بررسی‌های انجام شده در استان ما بیش از 75 درصد بیماران شناسایی شده مبتلا به تب مالت سابقه مصرف لبنیات آلوده و یا تماس با دام آلوده را داشتند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به وضعیت شیوع بیماری تب مالت در کشور و استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: کشور ما در حوزه شیوع این بیماری جزو کشورهای با آلودگی نسبتاً بالا محسوب می‌شود و استان کرمان نیز در سال گذشته هفتمین استان کشور از لحاظ تب مالت بود و بیش از 400 مورد بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان شناسایی شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد بیماری در گروهی مشاهده می‌شود که مانند دامداران و چوپانان به طور مستقیم با دام‌ها در ارتباط هستند و یا شهروندانی که از فرآورده‌های لبنی سنتی استفاده می‌کنند، افزود: برخی از باورهای غلط در سطح جامعه مانند خوشمزه‌تر بودن و خواص بیشتر لبنیات سنتی به این مسئله دامن زده و باعث شده که برخی به مصرف فرآورده‌هایی روی بیاورند که در شرایط بهداشتی تهیه نشده و آلوده است.
صحبتی با بیان اینکه افراد پس از چند هفته از مصرف این فرآورده‌های آلوده مبتلا به تب مالت می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود افراد لبنیات خود را حتماً به صورت پاستوریزه و یا از مراکزی که اطمینان دارند شرایط بهداشتی آن رعایت شده تهیه کنند.وی با توصیه به اینکه شهروندان شیری را که پاستوریزه نیست را حتماً جوشانده و زمانی که شیر به مرحله جوشیدن رسید حتماً 3 تا 5 دقیقه قُل بزند و پس از آن می‌توانند از مصرف آن اطمینان پیدا کنند، افزود: گاهی افراد از لبنیاتی مانند بستنی، پنیر و خامه سنتی استفاده می‌کنند که نمی‌دانند شیری که برای تهیه آن استفاده شده جوشیده شده یا نه و یا از نحوه فرآوری آن اطلاعی ندارند.

نظر شما