شناسهٔ خبر: 67248486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

ساخت تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی رو زمینی گاز طبیعی مایع در یزد آغاز شد

یزد- ایرنا - عملیات ساخت تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی رو زمینی گاز طبیعی مایع (LNG) برای نخستین بار در سطح کشور روز سه‌شنبه با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در یک واحد صنعتی فولادی در استان یزد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "مجید چگنی" در این آیین با تشریح اقدامات صورت‌پذیرفته در دولت سیزدهم در حوزه شرکت گاز گفت: این طرح به‌عنوان یک پروژه بی‌سابقه در کشور، اقدامی راهبردی و موجب افتخار صنعت نفت و گاز است.

وی افزد: پیشگامی در این فناوری بومی‌سازی شده، نه تنها نمایانگر توانایی فنی و مهندسی متخصصان داخلی است، بلکه بیانگر استعداد جوانان این مرز و بوم در زمینه استفاده از فناوری‌های پیشرفته و توسعه پایدار است.

چگنی اظهار کرد: پیش از این نیز، چندین طرح همانند پروژه ایران LNG داشتیم که تا حدود ۵۰ درصد هم پیشرفت داشت، ولی چون انتقال فناوری آن باید از سوی شرکت‌های خارجی صورت می گرفت، به‌رغم آماده بودن بسیاری از تجهیزات، هیچ‌گاه اجازه ترخیص نیافت و پروژه ها هم به سرانجام نرسید.

معاون وزیر نفت در امور گاز با قدردانی از حمایت‌های ویژه وزرات نفت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری برای انجام این طرح یادآور شد: اجرای طرح مذکور بر اساس امضای قرارداد ارائه خدمات فناورانه طرح تولید و ذخیره‌سازی LNG میان این شرکت و شرکت آهن و فولاد ارفع شهرستان اردکان استان یزد و در راستای توسعه دانش فنی در حوزه صنایع نفت و گاز به منظور افزایش سطح تولید و ذخیره‌سازی گازطبیعی مایع صورت گرفته است.

گازرسانی به ۳۱ میلیون واحد در کشور

وی در ادامه با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران، یک شرکت فعال در زمینه تامین زیرساخت است، گفت: این شرکت در حال حاضر به بیش از ۳۱ میلیون واحد؛ اعم از خانگی، تجاری و صنعتی گازرسانی می‌کند و این مهم به این معنی است که تمامی ارکان مولد کشور از این مزیت بهره می‌برند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: از این رو، این شرکت باید همواره و در همه حال، گاز پایدار را به اقصی نقاط کشور و تمامی صنایع مولد برساند تا آن‌ها بتوانند تولید، اشتغال و ارزش افزوده داشته باشند، امیدواریم که با آغاز عملیات اجرایی این طرح مهم و بومی‌سازی فناوری راهبردی انرژی کشور، شاهد آن باشیم که چنین طرح‌هایی توسط سایر واحدهای صنعتی بزرگ نیز، یکی پس از دیگری راه‌اندازی شود.

چگنی در خصوص ساخت طرح تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی رو زمینی گازطبیعی مایع در استان یزد گفت: در مرحله نخست این طرح بزرگ، راه‌اندازی ۳۰ واحد کوجک (Mini LNG) را پیش‌بینی کردیم که در پاسخ به نیاز صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی است؛ زیرا که با توجه به اعمال تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری لازم در حوزه بالادستی، اکنون مصرف از تولید پیشی گرفته و ما را مجبور به ایجاد محدودیت گازرسانی به صنایع در فصل سرد سال کرده تا عمده مصارف ما به بخش خانگی و تجاری هدایت شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: با توجه به شرایط، باید به راه حل‌ها بیندیشیم و کمک کنیم که کشور دچار مشکل نشود یکی از این راه‌ها همین اقدامی است که اکنون در این استان صورت گرفته؛ این‌که در کنار صنایع انرژی‌بر، طرح‌های ذخیره‌سازی رو زمینی را که ابلاغیه وزیر نفت است، اجرایی کنیم.

به گفته چگنی، در ابلاغیه وزیر نفت، بر راه‌اندازی طرح‌های ذخیره‌سازی رو زمینی تاکید شده که انواع مختلف گاز ازجمله LNG، SNG، CNG و LPG را شامل می‌شود که باید به تناسب شرایط محیطی از آن‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه، افزود: در خصوص ذخیره LNG، بخش مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران متولی این امر است و طبق آماری که این مدیریت اعلام کرده، اکنون ۱۴ شرکت متقاضی احداث واحدهای Mini LNG در کنار صنایع خود هستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: این خط‌شکنی که در شرکت ارفع استان یزد انجام شده، باعث شد که الان ۱۴ صنعت متقاضی انجام چنین پروژه‌ای شوند که این کار بزرگ و خبر خوشحال‌کننده‌ای است و نشان از اراده صنعتگران این کشور برای رفع محدودیت های مقابل روی صنعت است.

چگنی اضافه کرد: انجام این مهم اراده ما و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری را دوچندان می‌کند تا با کمک هم، بتوانیم چنین پروژه‌هایی را در سایر صنایع بزرگ کشور محقق سازیم.

شرکت آهن و فولاد ارفع، دارای دو واحد تولیدی احیای مستقیم و فولادسازی به ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن می‌باشد که این مجتمع برای یکهزار و ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال به طور مستقیم و برای بیش از ۱۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم به وجود آورده است.

این طرح در زمینی با مساحت ۸.۲ هکتار با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در روز گاز طبیعی مایع به روش ساخت EPCC ذخیره می کند و با هزینه ای معادل سه هزار میلیارد ریال ظرف ۲۴ ماه به بهره برداری می رسد.

هدف اصلی طرح، ذخیره سازی گاز در شرکت آهن و فولاد ارفع به منظور جلوگیری از قطعی گاز در زمان ناترازی به ویژه در بازه زمانی ۱۵ آذر تا پایان اسفند ماه است.

نظر شما