شناسهٔ خبر: 67247931 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید سالانه بیش از شش‌هزار تُن فرآورده دامی توسط عشایر مهاباد

مدیر عامل تعاونی عشایر مهاباد با اشاره به آغاز کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی گفت: خانوارهای عشایر شهرستان مهاباد سالانه بیش از شش‌هزار تُن فرآورده خام دامی تولید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

تولید سالانه بیش از شش‌هزار تُن فرآورده دامی توسط عشایر مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ یوسف فصاحت گفت: عشایر این شهرستان ۱۸۰ هزار رأس دام سبک و سنگین پلاک شده در اختیار دارند و سال گذشته در مجموع یک‌هزار و ۱۴ تُن گوشت قرمز، پنج هزار و ۹۳۷ تُن شیر خام، ۱۱۲ تُن پشم و دو تُن مو و کرک تولید و روانه بازار کردند.

فصاحت اظهارکرد: در این شهرستان ‌یک‌هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از شش‌هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد که بیشتر به دام‌پروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند و این شهرستان به لحاظ جمعیت عشایری پس از شهرهای ماکو، خوی و ارومیه در جایگاه چهارم استان قرار دارد.

وی گفت: بخشی از عشایر مهاباد دامهای خود را به مناطق ییلاقی کوچ می‌دهند و در واقع یکجانشین هستند اما برخی دیگر همراه دام‌های خود به مناطق ییلاقی می‌روند و سپس دوباره به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.

فصاحت افزود: سال گذشته ۶۶۰ تُن نهاده دامی شامل جو، ذرت و کنسانتره بین عشایر این شهرستان توزیع شد که از این مقدار ۱۹۰ تُن جو، ۱۷۰ تُن سبوس و ۲۰۰ تُن کنسانتره بود که با قیمت مصوب در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در راستای کمک به عشایر و تشویق آنان برای تأمین گوشت و فرآورده‌های دامی، علاوه بر توزیع نهاده‌ها، ۲۸۸ تُن آرد و ۶۶ دستگاه پنل خورشیدی نیز در اختیار جمعیت عشایری این شهرستان قرار گرفت و ۱۰ دهنه چشمه بازسازی و ۱۰ آبشخور دام هم احداث شد.

فصاحت گفت: احداث ۳۴ کیلومتر ایل راه، دو هزار و ۱۸۰ متر خط انتقال آب و ۷۰۰ متر لوله‌گذاری برای انتقال آب از چشمه به محل استقرار چادر از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر مهاباد بوده است.

عشایر آذربایجان‌ غربی، از جمله مهاباد هر سال از ۱۵ خرداد به بعد کوچ خود را از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند و ماندگاری آنان در مناطق ییلاقی تا اواخر شهریور ادامه خواهد و سپس دوباره به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.

نظر شما