شناسهٔ خبر: 67247682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ظریف در میزگرد سیاسی پزشکیان:

نگذارید بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت/ همان‌قدر که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند

ظریف در میزگرد سیاسی پزشکیان: وزیر خارجه پیشین کشورمان با اشاره به قانون راهبردی مجلس گفت: نگذارید بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. در آن ۶ ماه تلخ ما بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و ۳ سال از این فلاک زجر نکشیم. اگر تعداد تحریم‌ها در دولت آقای روحانی با ترامپ از هزار تحریم شد هزار و پانصد تحریم، در دولت شهید رئیسی از ۱۵۰۰ تحریم به ۲ هزار و ۵۷۰ رسید، یعنی در ۸ سال ۵۰۰ تحریم اضافه شد، در ۳ سال هزار تحریم اضافه شد اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم درست بمالیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در میزگرد سیاست خارجی پزشکیان به عنوان کارشناس همراه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیار باعث افتخار بنده است که در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست مانند آقای پزشکیان حضور داشته باشم. سیاست جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت خطوط کلی ارائه می شود و سه اصل عزت،  حکمت و مصلحت راهنمای سیاست خارجی است و چارچوب سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سیاست خارجی مهم است که چه کسی رییس جمهور است، گفت: در این سیاست خارجی بسیار بسیار مهم است چه کسی در خیابان پاستور و در خانه  رئیس جمهور نشسته است، رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و به حضور مقام معظم رهبری ارائه می‌کند. رئیس جمهور است که سیاست ها را اجرا می‌کند و کسی که با نگرش روشن هم خودش خط دارد ولی باور دارد باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کند، این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد.

وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: بدون سیاست خارجی مستقر  و بدوم اجماع ملی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم حتی نمی توانیم با دوستانمان روابط خوب داشته باشیم. بدون سیاست خارجی جدی و همگرا و راهگشا نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم حتی با دوستانمان ارتباط داشته باشیم. نگاه ما به یک رابطه متوازن است تا هیچکس نتواند ار ایران بهره بگیرد بدون آن‌که ما به ازای آن را پرداخت کنیم. امیدواریم این سیاست خارجی برای این مردم، برای این کشور و برای نقش مهم منطقه‌ای ایران عزیز راهگشا باشد.

جواد ظریف با بیان اینکه قدرت مجموعه‌ای از قدرت‌ معنایی و قدرت مالی است که منجر به کاهش آسیب پذیری می‌شود، اظهار داشت: آنچه به ایران قدرت داده، قدرت معنایی است که همان گفته امام یعنی پیروزی خون بر شمشیر است و قدرت معنایی مقاومت را اجرا کرد.

وی تاکید کرد: قدرت در ایران در سال ١٣۶١ در میانه جنگ ایجاد شد در مقاومت لبنان و فلسطین با پیام انقلاب اسلامی ایران و نپذیرفتن زور ایجاد شد.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم تاکید کرد : به دلیل همین قدرت معنایی، اسراییل که در هر جنگی یک ماهه پیروز می‌شد امروز پس از ٨ ماه نتوانسته در برابر گروهی ایستادگی کند و افسانه پیروزی اسرائیل  شکست خورده‌ است، ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و این قدرت معنایی انقلاب را از دست نخواهیم داد.

وی تاکید کرد: تحریم را  با عدد نمی‌شمارند و این کار مغلطه‌ است. می‌گویند ٨٠٠ تحریم دوره احمدی‌نژاد را ظریف به ١۵٠٠ تحریم رساند، دو تحریم درباره من است که به آن ظریف ١ و ظریف ٢ می‌گویند اما بپرسید بانک، نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران را کجا تحریم کردند؟ کاتسا هم تحریم جدیدی نداشت. قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد چون برجام اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی توسط آمریکا وضع شود. مردم ما دیدند در سال ۹۵ و ۹۶ دو سال متوالی تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به یکی از پرسش کنندگان گفت: من هم می‌توانم بگویم همان دوران می‌گفتند اینکه آمریکا می‌گوید از برجام خارج می‌‌شود جنگ زرگری است چون برجام به نفع آمریکا است بنابراین از این بحث‌ها استفاده نکنیم.

ظریف ادامه داد: ایران تنها کشوری بود که توانست از اسنپ بک استفاده کند و در همان دولت روحانی که شما از آن دلخور  هستید توانسته بودیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنیم و آی آر ۴ ایران به آی آر ٩ رساندیم و غنی‌سازی را از ٢٠ درصد به ۶٠ درصد رساندیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بایدن به برجام برنگشت، پاسخ داد: بایدن قصد بر گشت به برجام را داشت اما به دو دلیل برنگشت اول اینکه اسراییل اجازه نداد و پس از آن آقای فخری‌زاده به شهادت رسید و عامل دیگر مصوبه قانون راهبردی مجلس بود، نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت.

ظریف بیان کرد: در آن ۶ ماه تلخ ما بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و ۳ سال از این فلاک زجر نکشیم. اگر تعداد تحریم‌ها در دولت آقای روحانی با ترامپ از هزار تحریم شد هزار و پانصد تحریم، در دولت شهید رئیسی از ۱۵۰۰ تحریم به ۲ هزار و ۵۷۰ رسید، یعنی در  ۸ سال ۵۰۰ تحریم اضافه شد، در ۳ سال هزار تحریم اضافه شد اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم درست بمالیم.

وی با نشان دادن نموردارهای مربوط به نرخ تورم ادامه داد: مردم ببینید در زمان تحریم چه شد؟ ببینید مردم تورم‌تان را کجا بردند؟ مردم ببینید رشد اقتصادی و فروش نفت تان را کجا بردند؟ گفتند ما یاد دادیم چگونه نفت را بفروشند، نخیر وقتی آقای بایدن آمد سیاست این شد که پیچ را شل کنند. اجازه بدهید آقای ترامپ برگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می کنند؟

وزیر امورخارجه پیشین کشورمان گفت: مردم مهم است در پاستور چه کسی نشسته باشد. مهم این است که ببینیم می توان با این وضعیت زندگی شما را بهتر کنیم.

وی یادآور شد: سه دولت را در گذشته داریم حضرت آقای حجت الاسلام خاتمی ذیل دستور رهبری عمل کردند ایران را سربلند کردند. معجزه هزاره سوم هم خیال کرد ذیل  دستور رهبری عمل می کند، جز تحریم با دبیر شورای امنیت ملی محترمی که امروز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است چیزی به دست نیاورد. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند از نظر همه دنیا و خود ترامپ برجام بزرگترین کلاهی بود که سر آمریکا رفت متاسفانه شما هم گفتید برجام بزرگترین کلاهی بود که سر ایران رفت.

وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: اگر برجام بد بود چرا، ترامپ از آن خارج شد،‌ اگر می گویید خارج شدن ترامپ از برجام بد بود، مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا خارج نشد؟ مگر ترامپ از قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؟ آیا آن ها را هم شوری سابق بد مذاکره کرده بود؟ چرا خطای استعمارگر را به پای مبارزین با استعمار می آوریم؟

ظریف گفت: فراموش نکنیم همان قدر که سلاح ما مهم است، مردم هم مهم هستند مردم را کوچک نکنیم.

انتهای پیام/

نظر شما