شناسهٔ خبر: 67247634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

با برپایی نشست خبری؛

جزئیات ششمین جشنواره نقالان علوی تشریح شد

 ناهید منصوری- خبرنگار، نشست خبری ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی با حضور حجت‌الله‌ ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حجت الاسلام‌والمسلمین سید محمدجواد جلالی دبیر علمی و حسین ظاهری دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در ابتدای این نشست حجت‌الله‌ ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تغییرات و ویژگی‌های جشنواره نقالان علوی اشاره کرد و با اشاره به اضافه‌شدن بخش طلاب به ششمین دوره این جشنواره از برگزاری این رویداد به شکل گسترده‌تر در سال آینده خبر داد.

حسین ظاهری در این نشست رسانه‌ای اعلام کرد: امسال بعد از تلاش و  تجربه ۵ دوره پیشین، جشنواره سراسری نقالان علوی شکل پربارتر به خود گرفته و با محوریت مدح و منقبت حضرت علی (ع) و تبلیغ معارف غدیر در قالب ۸ بخش مسابقه بزرگسالان، بخش طلاب، مسابقه دانش‌آموزی، مسابقه طومارنویسی، پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی و بخش نمایشگاه پرده‌ها، و نقاشی خیالی‌سازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شایسته بود ر جشنواره بخش اجرا مسابقه و صحنه پربارتر شود و با هدایت و راهنمایی شورای سیاست‌گذاری جشنواره بخش کودک و نوجوان با میانگین سنتی متفاوت‌تری برگزار می‌شود و از ۱۷ استان شرکت‌کننده خواهیم داشت.

ظاهری با بیان اینکه در این دوره همچنین بخش طلاب نیز به دیگر بخش‌ها اضافه شده است اظهار کرد: در مرور تاریخ نقالی و پرده‌خوانی کسانی که روایت‌های نقالی و پرده‌خوانی را انجام می‌دادند عالم بر علوم دینی و مسلط بر حدیث و کلام خدا و داستان های تارخی بودند و چون طلاب به شکل تخصصی در حوزه معارف اسلام کار می‌کنند و اهل منبر هستند و تکلیفشان تبلیغ معارف دینی است شایسته بود که بخش طلاب به این جشنواره اضافه شود.

وی افزود: هیات انتخاب آثار در این دوره سعی کرده است تا حساسیت بیشتری داشته باشند و آثار این جشنواره نمونه خوبی برای جوان‌ترها باشد و افراد با شکل صحیح نقالی و پرده‌خوانی بیش از پیش آشنا شوند.

طومار نقشه راه نقالان و پرده‌خوانان

دبیر ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی در ادامه به بخش علمی پرداخت و اظهار کرد: از آنجا که در نقالی و پرده‌خوانی مبنا بر اساس طومار است و طومار نقشه راه نقالان و پرده‌خوانان به شمار می‌رود ما نیاز به رفع کمبودها و خلاها در این حوزه داریم بنابراین برای شناسایی استعدادها و تولید طومار، مسابقه طومارنویسی را پیش‌بینی کردیم. ما با اضافه کردن این بخش خواستیم تا هم طومارهای جدیدی نوشته شود و هم از افراد دعوت کنیم تا در دوره‌ آموزش طومارنویسی شرکت کنند و طیف وسیعی از جامعه طومارنویس را تقدیم جامعه هنری کنیم.

وی دیگر بخش ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی را مسابقه پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی معرفی کرد که پس از بررسی در قالب آثار برگزیده منتشر می‌شود و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

ظاهری در این باره تشریح کرد: ما از دوره آموزش سنتی گذر کرده‌ایم و در از طرفی اساتید سنتی رخ در نقاب خاک کشیده‌اند و افراد علاقه‌مند به نقالی و پرده‌خوانی یا دانش‌آموز و یا دانشجو هستند. برخی از علاقه‌مندان هم که تحصیلات آکادمیک دارند با شکل سنتی نمایش آیینی که در گذشته مفاهیم، تکنیک و ساختار مشخصی همراه بود، فاصله دارند و در اینجا پژوهش اهمیت پیدا می‌کند و تشویق دانشجویان به پژوهش و نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها ضرورت پیدا می‌کند. بر همین اساس در این دوره جشنواره، مسابقه مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اضافه شد.

جزئیات ششمین جشنواره نقالان علوی تشریح شد

وی همچنین درباره بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای و نقاشی خیالی‌سازی گفت: در ایام جشنواره، نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی برگزار می‌شود تا افراد از نزدیک با پرده‌های نقالی و پرده‌خوانی آشنا شوند و نحوه ساختار خلق پرده‌ها را ببینند و شیوه روایت داستان‌ها را فرا گیرند.

ارتقای سطح علمی

ظاهری اضافه کرد: در این دوره از جشنواره سراسری نقالان علوی برای ارتقای سطح علمی، چهار نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار خواهد شد و پس از پیاده‌سازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین برای جوانان شرکت‌کننده با حضور اساتید برجسته کشور دو کارگاه انتقال تجربه را خواهیم داشت تا سطح اجرای آثار افراد در قالب تعامل بالاتر رود.

هفتمین دوره بین‌المللی می‌شود

حجت الاسلام سید محمد جواد جلالی دبیر علمی این رویداد هم در این نشست رسانه‌ای با اعلام اینکه جشنواره سراسری نقالان علوی امسال دارای دبیرخانه دائمی شده، از گسترش حوزه جغرافیایی این رویداد و شکل بین‌المللی آن از سال آینده و همچنین تشکیل شبکه نقالان بین‌المللی خبر داد.

نقش پژوهش

وی گفت: نگاه به مقوله پژوهش در هنر باعث جلوگیری از انحرافات، افراط و تفریط هم در خود هنر و هم در معارفی است که از طریق هنرمندان منتقل می‌شود. در دوره‌های گذشته شاید مقوله پژوهش و آموزش به عنوان امری که سینه به سینه منتقل می‌شد مورد توجه قرار داشت اما با گسترش ارتباطات و بررسی حوزه نیازهایی که در این عرصه وجود دارد باید از این مرحله عبور کنیم و به میراث مکتوب هنرنقالی بپردازیم و چیزی به آن اضافه کنیم.

جلالی ادامه داد: امسال علاوه بر اینکه به سمت تجمیع و احصاء مقالات هنر نقالی و پرده‌خوانی رفتیم تا به صورت مجموعه مدون آنها را ارائه کنیم، نظام موضوعات مسائل مرتبط با این حوزه هم در دبیرخانه جشنواره استخراج شده و  مقاله‌های مرتبط پس از بررسی عناوین، سفارش داده شده است. ما فکر می‌کنیم علاوه بر تولید مقالات جدید در این دوره از جشنواره، در سال آینده هم حداقل ۲۰مقاله را تولید می‌کنیم و اثر پژوهشی خواهیم داشت.

تولید و تطبیق طومارها با معارف اسلامی

دبیر علمی ششمین جشنواره نقالان علوی تصریح کرد: در زمینه طومار برای تصحیح نسخ طومار در ارتباط با معارف اصیل اسلامی و تولید طومارهایی که درناگفته‌های تاریخ اهل بیت قرار دارد و کمتر به آنها پرداخته شده یا کمتر گفته شده نیاز به واگویه کردن دارد. اسلام با هنر اساسا همراه بود و مسئله تصویرگری به عنوان هنری که تکمیل کننده این منظومه تبیین برای معارف اسلام است جایگاه ویژه دارد که قسمتی از آن با تولید طومارها جبران می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر وظایف دبیرخانه، تطبیق طومارها با معارف اسلامی و دور بودن آنها از خرافات و تفریط است لذا تمام آثار مورد بررسی قرار گرفته است و ما فکر می‌کنیم تا به لحاظ علمی، آثار کیفیت بهتری داشته باشد.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست جلالی به ثبت آثار در سایت نقالی علوی و به‌روزرسانی اخبار و اطلاعات آن اشاره کرد.

وی همچنین در ادامه به حمایت از آثار برگزیده برای چاپ و انتشار پرداخت و تاکید کرد: ما در حال تنظیم دایره‌المعارفی هستیم تا هویت‌بخشی کارهای قویتر و منسجم‌تر انجام شود. اهداف بلندی در سندی که برای جشنواره امسال داریم، مطرح شده و فکر می‌کنیم سویه و رویکرد جدیدی در آن ایجاد شده که ثمره آن را در افق ۵ ساله خواهیم دید.

ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم

ظاهری دبیر این جشنواره سراسری نقالان علوی در بخش دیگر این جلسه به فقدان اساتید سنتی اشاره کرد و بیان کرد: اساتید دانشگاهی بخاطر عدم شناخت از نمایش ایرانی و آیینی سنتی و ارزش هنری آن دانشجویان را به سمت نمایش غربی سوق می‌دهند و این در حالی است که پیتربروک به عنوان تئوریسین تئاتر جهان سیمرغ عطار را به شکل نمایش ایرانی تعزیه در پاریس اجرا می‌کند و این امر نشان از ظرفیت نمایش ایرانی است که امروزه از مباحث روز اساتید و تئوریسین‌های تئاتر جهان است. ما در صدد هستیم تا در دفتر تعزیه و نمایش‌های آیینی دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری در طول سال این امر را به اجراهای مستمر برسانیم تا زمینه وفاق  و آشنایی جوانان و اساتید با ظرفیت نمایش ایرانی ایجاد شود.

وی همچنین بحث مولد بودن جشنواره و شناخت ظرفیت‌ها و پرورش آنها و نحوه صحیح آموزش در سطح کشور را مطرح کرد و گفت: ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم وعلاوه بر کشف استعدادها با بحث آموزش به سمت پرورش استادان نقالی و پرده‌خوانی خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم تا در حوزه آکادمیک هم بحث آموزش نمایش‌های ایرانی مدون شود.

در بخش پایانی این جلسه پوستر جشنواره رونمایی شد. جشنواره ملی نقالان علوی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسه سرو امید از ۱ تا ۴ تیرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

جزئیات ششمین جشنواره نقالان علوی تشریح شد

نظر شما