شناسهٔ خبر: 67246155 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

طلاب به جشنواره غدیر راه یافتند

حجت‌الله ناظری گفت: بخش طلاب به ششمین دوره جشنواره نقالی و پرده‌‌خوانی غدیر اضافه شده است و از آنجا که دین و معارف اسلام حوزه تخصصی‌ طلاب است شایسته بود در این جشنواره حضور داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر امروز 29 خرداد در حوزه هنری برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حسین ظاهری دبیر جشنواره و سیدمحمد جواد جلالی دبیر علمی جشنواره حضور داشتند.

 در ابتدای جلسه ناظری گفت: در این دوره بخش طلاب به جشنواره اضافه و برنامه‌ریزی شده است تا سال آینده جشنواره به صورت گسترده‌تری برگزار شود. از آنجا که دین و معارف اسلام حوزه تخصصی‌ طلاب است شایسته بود در این جشنواره حضور داشته باشند.

وی به اشاره به آسیب رایج در نقالی اظهار کرد: آفتی که در نقالی افتاده این است که اجرای نقالی و تعزیه در طول سال مستمر نیست و همچنین به‌روز نشده‌اند و نسل جوان با توجه به توسعه تکنولوژی با این هنرها ارتباط نمی‌گیرد و نیاز به زمان داریم که بار دیگر این هنر به صورت مستمر در میان مردم اجرا شود.

در ادامه نشست، ظاهری دبیر جشنواره بیان کرد: امسال بعد از تجربه ۵ دوره، شایسته بود بخش اجرا، مسابقه و صحنه پربارتر شود. امسال بخش کودک و نوجوان با تنوع سنی و در سطح گسترده‌تر برگزار شد. در بخش بزرگسال نیز اقبال بسیار بالا بود و سعی شد انتخاب آثار بر اساس سطح کیفی باشد.

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: در این دوره بخش علمی نیز به جشنواره اضافه شد. ما در سطح کشور با خلاء تنوع داستان و طومار مواجه هستیم. از این رو بحث طومارنویسی را در جشنواره مد نظر قرار دادیم.

وی تاکید کرد: پژوهش و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش و نگارش مقاله مهم است و این بخش به جشنواره اضافه شد. همچنین بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای برای آشنایی نسل جوان در نظر گرفتیم. همچنین چهار نشست تخصصی نیز طی جشنواره برگزار می‌شود. دو کارگاه انتقال تجربه نیز با حضور استادان باسابقه در نظر گرفته شده است. 

در بخش بعدی مراسم جلالی نیز بیان کرد: جشنواره امسال دارای دبیرخانه دائمی شده و دوره آینده در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد و شبکه نقالان بین‌المللی را تشکیل خواهد داد.

وی با بیان اینکه توجه به مقوله پژوهش مانع انحرافات و اشتباهات می‌شود، گفت: ما هم باید به میراث مکتوب هنر نقالی توجه کنیم، هم افزوده‌ای به این بخش داشته باشیم. علاوه بر مقالاتی که در این دوره ارائه می‌شوند، برای سال آینده نیز تلاش داریم حداقل ۲۰ اثر پژوهشی داشته باشیم. با تولید طومارها نیر نقصان‌های موجود در این عرصه برطرف خواهد شد.

دبیر علمی این جشنواره در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم. علاوه بر کشف استعدادها با بحث آموزش به سمت پرورش استادان نقالی و پرده‌خوانی خواهیم رفت. تلاش می‌شود در حوزه آکادمیک هم بحث آموزش نمایش‌های ایرانی مدون شود.

جلالی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره آثار از سطح کیفی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. به مقوله آموزش هم در جشنواره نگاه جدی داریم. سامانه این جشنواره هم راه‌اندازی شده و مرجعی برای هنر نقالی و پرده‌خوانی خواهد بود.

وی درباره بخش بین‌الملل گفت: هنر با پژوهش صحیح ماندگارتر خواهد بود. روح هنر نقالی در کشورهای دیگر آموزش داده خواهد شد تا مفاهیم معرفتی را از طریق روایتگری منتقل کنند. ما در کشورهای فارسی‌زبان و کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌هایی داریم و معتقدیم نقالی بستری برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای هدف است.

در پایان این نشست از پوستر ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما