شناسهٔ خبر: 67247589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی در ایران

معاونت علمی درپی فراخوان توسعه فناوری از اجرای بیش از ۱۱۲ طرح از جمله توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم، ساعت اتمی مینیاتوری، ساخت دستگاه آنژیوگرافی فلوئورسنت حین عمل، دستگاه ارتعاش سنج‌لیزری و راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی حمایت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در پی فراخوان توسعه فناوری از اجرای بیش از 112 طرح از جمله توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم، ساعت اتمی مینیاتوری، ساخت دستگاه آنژیوگرافی فلوئورسنت حین عمل، دستگاه ارتعاش‌سنج لیزری و راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی حمایت کرده است.

ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم سال گذشته به منظور حمایت از فناوران و دانشگاهیان فعال در حوزه‌های مرتبط با ستاد، فراخوان‌هایی را در حوزه‌های توسعه فناوری و ترویج منتشر کرده است که از آن جمله می‌توان به فراخوان حمایت از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه اپتیک و کوانتوم اشاره کرد. هدف از این فراخوان که در پی آن 10 درخواست حمایت واصل شد، کسب اطلاعات از آزمایشگاه‌ها همچون تعداد اعضای شاغل، تجهیزات آن‌ها و پروژه‌های در حال اجرای آنان و همچنین حمایت، تجهیز و شبکه‌سازی بین آن‌ها بوده است.

«فراخوان زمستانی ترویج مبانی و کاربرد‌های کوانتوم و اپتیک» برای تولید محتوا و همکاری با دیگر کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی، «فراخوان شتابدهی به پژوهش‌های علوم و فناوری‌های کوانتومی» با همکاری بنیاد ملی علم که به دریافت 33 طرح پژوهشی و 13 طرح پسادکتری منجر شد، «فراخوان حمایت از طرح‌های توسعه فناوری در حوزه اپتیک و کوانتوم»، «فراخوان مسابقه تز من در سه دقیقه»، «فراخوان مشترک اپتیک و کوانتوم با صندوق نوآوی و شکوفایی» و «فراخوان‌های نوآفرین و بنیاد ملی علم» از جمله این فراخوان‌ها بودند.

نشست‌ها و رویداد‌های ترویجی از دیگر اقداماتی است که در ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در سال گذشته پیگیری شد؛ دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی، رویداد کاشتن برای آینده با موضوع اپتیک، فوتونیک و لیزر، چهارمین کنفرانس ملی اطلاعات کوانتومی، سی و نهمین کنفرانس ملی فیزیک ایران، نشست پژوهشگران و متخصصین فعال حوزه علوم و فناوری‌های کوانتوم، اولین نمایشگاه ملی توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم، دومین نمایشگاه کاریابی فیزیک پیشگان و.... از جمله این نشست‌ها و رویداد‌های ترویجی ابود.

گفتنی است در پی فراخوان توسعه فناوری ستاد بیش از 112 طرح از فناوران و دانشگاهیان دریافت شد که 45 طرح با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان تائید شده است. از جمله طرح‌های دردست اجرا می‌توان به رصد و مطالعه نقش کوانتومی در حوزه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم، توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم، ساخت دستگاه آنژیوگرافی فلوئورسنت حین عمل، طراحی و ساخت دستگاه ارتعاش‌سنج لیزری، طراحی و ساخت ماشین سه محوره لیزر حکاکی در طول موج فرابنفش، ساخت دستگاه طیف‌نگاری گسیل الکتروفوتونی با اشعه ایکس یا XPS، ساخت و تولید دستگاه لیزر دندان پزشکی سه طول موج، طراحی و ساخت دماسنج آهن مذاب، راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی، زیست حسگر نوری برای ارزیابی تراریختگی موادغذایی و..... اشاره کرد.

از جمله پروژه‌های کلیدی تعریف شده در ستاد طی یک سال گذشته در حوزه کوانتوم می‌توان به مواردی از قبیل توسعه و پیشبرد هاب‌های کوانتوم واقع در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی شریف با اعتباری بالغ بر 56 میلیارد تومان، راه‌اندازی مرکز نوآوری کوانتومی دانشگاه علم و صنعت با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان و همکاری در تشکیل «مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی در کشور» در پارک پردیس اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما