شناسهٔ خبر: 67247460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بن بست در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همچنان در انتظار اجرای مرحله اول همسان سازی حقوق خود در نیمه نخست سال جاری هستند.

صاحب‌خبر -
روزنو :
همسان سازی حقوق بازنشستگان به بن بست خورد؛همسان‌سازی کجا گیر کرد؟

اظهارنظر نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان عضو فراکسیون کارگری پیرامون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، سوالاتی را در میان بازنشستگان کشوری و برخی دستگاه‌های دیگر پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه از سال جاری ایجاد کرده است. 

 

حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مردم همدان و نایب رئیس مجلس دوازدهم) پیرامون موضوع تاخیر در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در اظهارنظری با اشاره به تایید منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه، اظهار کرده است: در بودجه مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده که باید اجرایی شود. 

 

این اظهارنظر درحالی مطرح می‌شود که طبق قانون بودجه ۱۴۰۳ منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مرحله اول، از طریق افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده باید فراهم می‌آمده و باتوجه به اینکه بودجه در سال گذشته برای امسال نگارش شده، اجرای آن از ابتدای امسال شروع می‌شد، اما به دلایل گوناگون، اجرای آن با گذشت سه ماه از سال به تاخیر افتاده 

دولت موظف به اجرای همسان‌سازی است

در همین رابطه، ولی اسماعیلی (از طراحان طرح همسان‌سازی و عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس یازدهم) در توضیح علل تاخیر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: همسان‌سازی قانونی است که در بودجه امسال منابع آن درنظر گرفته شده و باید اجرا شود. در برنامه هفتم توسعه مراحل سه‌ساله اجرای همسان‌سازی به میزان ۹۰ درصد حقوق شاغلین به سه بخش ۴۰ درصد در سال اول و دو بار افزایش ۳۰ درصد در دو سال بعدی تقسیم شده است. بنابراین طبق برنامه هفتم توسعه باید ۴۰ درصد آن باید از ابتدای امسال اجرا شود. 

 

وی درباره تاخیر دولت در اجرای این ۴۰ درصد مرحله اول گفت: براساس برنامه منابع اجرای طرح همسان‌سازی همان ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. پیگیری تا زمان حضور در مجلس یازدهم ما نشان می‌دهد که گویا منابع آن ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده هنوز تحقق نیافته است. با این حال به نظر می‌رسد از ابتدای ماه آینده باید اجرای همسان‌سازی به همراه پرداخت معوقات این چندماه (از فروردین تا خرداد) باید شروع شود. 

 

اسماعیلی اضافه کرد: پرداخت مبالغ افزایش ناشی از همسان‌سازی برای امسال به صورت گروه به گروه و دستگاه به دستگاه نخواهد بود و کلیه بازنشستگان صندوق کشوری باید یکجا مشمول افزایش باشند. سازمان تامین اجتماعی نیز باید براساس همین قانون عمل کند اما بودجه آن جدا از صندوق کشوری و صندوق نیروهای مسلح است. 

 

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری آیین‌نامه‌ای دارد که باید تدوین شود و به نظر تاکنون باید تدوین شده باشد. ما بر این باور بودیم که در همین دولت سیزدهم و از ابتدای سال همسان‌سازی در مرحله اول اجرا شود. 

 

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه کلیه کاندیداها از سلیقه‌های مختلف بر این امر وفاق دارند که باید برنامه‌های دولت قبل تا پایان دوره اجرای برنامه هفتم توسعه اجرا شود و به همین علت نگران اجرای همسان‌سازی در دولت‌های بعدی نیستیم. 

 

ابلاغ و تصویب آیین‌نامه اجرای همسان‌سازی کجا گیر کرده است؟ 

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که کدام دستگاه در زمینه تدوین آیین نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تعلل کرده است؟ پاسخ به این سوال البته در پیگیری از صندوق بازنشستگی کشوری باید آغاز 

بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همچنان در انتظار اجرای مرحله اول همسان سازی حقوق خود در نیمه نخست سال جاری هستند.

 
 
 

نظر شما