شناسهٔ خبر: 67247285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مسعود پزشکیان در برنامه «میزگرد سیاسی»؛

برای من مذاکره ذلت نیست/زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت/ هرجا خواستیم توافق کنیم تورم آمده پایین

مسعود پزشکیان گفت: قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برنامه میزگرد سیاسی با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور همراهانش از شبکه سه سیما آغاز شد. در این نشست، آقایان محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه و مهدی سنایی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم، مسعود پزشکیان را همراهی کردند.

پزشکیان

برای من مذاکره ذلت نیست

مسعود پزشکیان در ۲۵ دقیقه ابتدایی برنامه، کلیات سیاست خارجی دولت خود را تشریح کرد و گفت: اهداف تعیین شده را از روی متن نوشته شده توسط کارشناسان برای شما می‌خوانم. راهنمای سیاست‌ خارجی ما منافع مردم خواهد بود. شعارهای دهن‌پرکن نخواهم داد.

می‌خواهم از زندگی حداقلی و بخورنمیر به یک زندگی خوب برسیم. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوان‌ها به فکر مهاجرت باشند. ما همین یک ایران را داریم. نمی‌خواهم ایرانی‌بودن دردسرساز باشد. اصول کلی سیاست‌خارجی را رهبر انقلاب تعیین می‌کند. اما طراحی و اجرا با رئیس‌جمهور است. پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم می‌شود زندگی کرد، اما پیشرفت نه.

سیاست‌خارجی من تک‌گزینه‌ای نخواهد بود

روابط ایران با متحدان منطقه‌ای را طبق منافع ملی گسترش خواهیم دید. از شرق‌گرایی و غرب‌گرایی پرهیز خواهیم کرد. باید با کشورهای همسایه پیمان عدم‌تعرض امضا کنیم. در سیاست خارجی تک‌گزینه‌ای روابط ما با چین و روسیه هم راه به جایی نبرده است.

ما خواهان روابط خوب با اروپا و از موضع برابر هستیم. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم؛ اما حالا کریدورها ما را دور زده‌اند و از بازار انرژی حذف شده‌ایم. ما حاضر نشدیم امنیت‌مان را از کشورهای دیگر اجاره کنیم. برای امنیت با همه‌ نهادها همکاری خواهیم کرد.

سیاست‌خارجی من تک‌گزینه‌ای نخواهد بود

محمدجواد ظریف 

باعث افتخار است کنار کسی که صادق و وطن پرست است حضور دارم

محمدجواد ظریف که به عنوان همراه آقای پزشکیان به برنامه میزگرد سیاسی آمده بود، گفت: باعث افتخار است کنار کسی که صادق و وطن پرست است حضور دارم؛ رئیس جمهور است که سیاست ها را می سازد. بدون سیاست خارجی جدی و همگرا نمی توانیم دیپلماسی اقتصادی معقول داشته باشیم.  بدون سیاست خارجی مستقر نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور است که سیاست‌ها را اجرا می‌کند. بدون سیاست خارجی مستقر و بااجماع، نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم. بدون سیاست خارجی متین حتی با دوستان خود نمی‌توانیم رابطه داشته باشیم  نمی‌خواهیم کسی از ایران بهره بگیرد بدون آن که مابه ازای آن را بده

مسعود پزشکیان

با دعوا نمی‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

تا زمانی که اختلافات داخلی داشته باشیم در سیاست خارجه سربلند نخواهیم شد. قدم اول این که ما برای فردای بچه‌هایمان کوتاه می‌آییم.

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا.خطوط کلی سیاست خارجی بر اساس قانون توسط مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و سه اصل عزت حکت و مصحلت راهنمای سیاست خارجی است.
برای سیاست خارجی مهم است چه کسی درخیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است. رئیس جمهور است که سیاست ها را می سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می فرستد.

کسی که هم خودش خط دارد، هم باور دارد باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کند. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی توانی منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم. بدون سیاست خارجی همگرا نمی توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی توانیم حتی با دوسیتانمان ارتباط داشته باشیم. نگاه ما به یک رابطه متوازن است تا هیچ کس نتواند از ایران بهره بگیرد بدون آنکه مابه ازای آن را پرداخت کند.
 

سوال فواد ایزدی، کارشناس میزگرد سیاسی از پزشکیان: خیلی هم از دولت سوم روحانی دور نیستید؟

ایزدی: شما گفتید دولت سوم روحانی نیستم اما الان با وزیر و سفیر دولت روحانی آمدید. آیا می دانید تعداد تحریم‌ها بعد از برجام افزایش یافت.  آقای روحانی در اردیبهشت ۱۳۹۹ در دانشگاه تهران گفتند: آمریکا کدخدای دنیا است. با کدخدا بستن راحت‌تر است.

مسعود پزشکیان

هرجا خواستیم توافق کنیم تورم آمده پایین

هیچ مستندی در دنیا نداریم که کشوری با تحریم پیشرفت کرده باشد. ما اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم یعنی می‌خواهیم زندگی مردم را به فلاکت بکشانیم. هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات نتوانسته رشد کند. همین عراقی‌هایی که حاج‌قاسم آن‌ها را از دست داعش نجات داد پول ما را نمی‌دهند. نفت ما به نظامی‌های چین ارزان‌تر فروخته می‌شود؛ پولش هم معلوم نیست کجا می‌رود.

اگر می‌خواهیم با آمریکا دعوا کنیم که خیلی ساده است و همین مسیر را ادمه می‌دهیم، اگر تحریم‌ها را برطرف کنیم مشکلات برطرف می‌شود. اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم یعنی می‌خواهیم مردم را بدبخت کنیم. قطعا باید اقتدار کشور را حفط کنیم و با حمله موشکی ایران، الان دستمان پر است و با موضع بالا می‌توانیم با قدرت مذاکره کنیم. اصلا نیست معلوم کسانی که نفت کشور را می‌فروشند پولش را چکار می کنند؟ آقازاده‌ها الان از کجا این زندگی را درست کرده‌اند؟ با همین بخور بخورهای حاصل از کاسبی در شرایط تحریم. من با روحانی چیکار دارم؟

مخالفان رفع تحریم دارند راحت میلیاردها پول می‌خورند. من با روحانی چه کار دارم؟ شما به عنوان کارشناس، این گوی و این میدان مشکل را حل کنید.

پزشکیان: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟‌

فواد ایزدی

ایزدی:  ما ترامپ نیستیم. شما از نهج‌البلاغه زیاد در حرف‌هایتان استفاده می‌کنید. ما ذیل قوانین اسلامی حق نداریم توافقی را که انجام دادیم به این سبکی که فرمودید خارج شویم.

مسعود پزشکیان

زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت

حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌گوید از کسانی استفاده کن که سابقه دارند؛ منظور این است که آدم صفر کیلومتر نیاورید که هنوز تجربه ندارد و مسیر و روند را طی نکرده است. ما قرار نیست با کسی دعوا کنیم؛ مگر اینکه بخواهند به عزت و سربلندی کشورمان لطمه وارد کنند. ما زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت؛ تا جایی که امکان داشته باشد، در جهت سیاست‌های کلی پیش خواهیم رفت؛ اگر شما می‌توانید بسم‌الله این گوی و این میدان هرکسی می‌تواند این مشکل را حل کند. 

بنده ۴۰ کشور را مطالعه کرده ام

پزشکیان در میزگرد سیاسی: اگر می خواهم سازمان من درست باشد، باید به سمت تربیت نیروی انسانی بروم موضوعات علمی، به چپ و راست سیاسی ارتباطی ندارد موضوع خصوصی سازی در بانک جهانی و اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است در زمانی که وزیر بهداشت بودم، از سیستم های مدیریتی جدید استفاده می کردم

فواد ایزدی

ایزدی: موضوع ایران و آمریکا حل‌شدنی نیست آقای ظریف اگر می‌توانست این موضوع را حل کند همان ۸ سال این کار را می‌کرد.

کنایه فواد ایزدی به ظریف
 

قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد سیاسی.

قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد سیاسی

اگر ضعیف باشیم له می‌شویم

باید کارشناسان کاری کنند که زورمند شویم. باید کاری کنیم که به شما زور نگویند.  باید اول این را بپذیریم که دست از دعوا برداریم و طبق فرموده رهبری باید با عزت، حکمت و مصلحت با دنیا ارتباط برقرار کنیم. چه کسی این بلا را سر مردم آورده؟ جوانان دارند می روند دانشجویان دارند مهاجرت می‌کنند. ببینید الان امید به زندگی مردم چقدر است.

شما به عنوان کارشناس نسخه بدهید تا از فرار جوانان ایران و نخبگان پیشگیری کند و رونق اقتصادی ایجاد کند. زندگی معمولی را برای مردم حرام کرده‌ایم. من نه چپم و نه راست و هرکسی بتواند نسخه‌ای بنویسد که سیستم را نجات دهد تبعیت خواهم کرد. تابستان برق را قطع می‌کنیم و زمستان گاز را، در بسیاری از حوزه‌ها بحران داریم. ما اینجا نیستیم که تصمیمی بگیریم که زندگی مردم‌ را سیاه کند.

محمدجواد ظریف

قدرت به معنای قدرت نظامی نیست/ اگر قدرت به معنای قدرت نظامی باشد، باید سالی ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه کنیم


ظریف: قدرت به مجموعه ای از قدرت های مادی و معنایی گفته می شود. آنچه که به جمهوری اسلامی قدرت داده، قدرت معنایی است؛ توجه امام به قدرت معنایی با طرح «پیروزی خون بر شمشیر» قبل از طرح تئوری قدرت معنایی بود. قدرت معنایی به معنای این است که حماس در طول ۷ ماه گذشته، افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برده است.

روزی که روحانی دولت را تحویل داد، غنی سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش داده بودیم

اینکه گفته می شود که ۸۰۰ تحریم بعد از برجام اضافه شد، یکی از این تحریم ها تحریم بنده است. در سال های ۹۴ و ۹۵ تورم تک رقمی را تجربه کردیم تنها کشوری که از اسنپ بک برجام استفاده کرده، جمهوری اسلامی است. قانون راهبردی مجلس مانع بازگشت ایران به برجام شد. در آن ۶ ماه پایانی دولت روحانی می توانستیم به برجام برگردیم

در آن ۶ ماه پایانی دولت روحانی می توانستیم به برجام برگردیم

در دولت شهید رئیسی، هزار تحریم به کشور اضافه شد. مردم ببینید که با تحریم، رشد اقتصادی و تورم و فروش نفت به کجا رفت. بسیار مهم است که چه تفکری در پاستور بنشیند، آقای خاتمی ذیل دستوری عمل کرد و کشور را متحول کرد. اگر برجام بد بود، چرا ترامپ با استفاده از برجام از آن خارج نشد؟ برجام از قرارداد آب و هوایی و موشکی با روسیه هم خارج شد

براساس قرآن اگر کفار پیمان شکن، آمدند و صلح خواستند، اسلام مخالفتی با صلح ندارد. فراموش نکنید که همانقدر که سلاح ما مهم است، مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردارند

 ویدیو کامل اظهارات پایانی ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان

سنایی دیگر مشاور پزشکیان در میزگرد سیاسی گفت: عمرم را صرف سیاست شرقی و اوراسیا کرده ام، نقش قدرت سخت را نمی توان انکار کرد؛ کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد.  کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد

وی افزود: کشور ما کشور کوچکی نیست که در سیاست خارجی تک سویه عمل کند؛ سیاست توجه به شرق می تواند در جهت توسعه کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما