شناسهٔ خبر: 67247172 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

هشدار قرمز هواشناسی؛ ۵ روز جهنمی پیش روی خوزستان / دمای خوزستان ۵۰ درجه بالاتر می رود؟

اداره کل هواشناسی استان خوزستان نسبت به وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰درجه و بالاتر در این استان از روز چهارشنبه هفته جاری و تداوم آن تا روز یکشنبه هفته آینده هشدار سطح قرمز صادر کرد.

صاحب‌خبر -

اداره کل هواشناسی استان خوزستان نسبت به وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰درجه و بالاتر در این استان از روز چهارشنبه هفته جاری و تداوم آن تا روز یکشنبه هفته آینده هشدار سطح قرمز صادر کرد.

خوزستان

هشدار سطح «قرمز» افزایش دمای خوزستان

 اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما و وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر هشدار سطح «قرمز» صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در هشدار سطح قرمز شماره ۲ امروز (۲۹ خردادماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان، در توصیف شرایط جوی مورد انتظار، تداوم استقرار توده هوای گرم و افزایش دما و وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر پیش‌بینی شده است.

زمان شروع پدیده، از روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه تا اواخر وقت روز یکشنبه ۳ تیرماه خواهد بود.

مخاطره این شرایط، افزایش دما و وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ سانتیگراد و بالاتر در اغلب مناطق استان خوزستان به جز مناطق مرتفع شمالی و شمال شرقی خواهد بود.

منطقه اثر این پدیده اغلب مناطق استان خوزستان به جز مناطق مرتفع شمالی و شمال شرقی پیش‌بینی شده است.

گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی و دامداری از آثار این مخاطره هستند.

در این راستا صرفه جویی در مصرف آب و برق به ویژه در ساعات اوج مصرف، اجتناب از ترددهای غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب برای جلوگیری از گرمازدگی،  آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید در ساعات گرم روز، استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی، کلاه و ... در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خودداری از رها کردن زباله‌های براق در طبیعت و اطمینان خاموش کردن آتش پیش از ترک محل در صورت روشن کردن آتش، توصیه شده است.

پیش‌بینی تداوم افزایش دما و شرجی در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی تداوم افزایش دما و شرجی خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی همچنان استقرار توده هوای گرم را تا اوایل هفته آینده نشان می‌دهد که  سبب وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه و بالاتر در اغلب نقاط استان خوزستان خواهد شد.

وی افزود: همچنین تا پایان هفته  با توجه به جریانات جنوبی به تناوب شاهد انتقال رطوبت و وقوع پدیده شرجی در مناطق ساحلی و با شدت کمتر در مناطق جنوبی و مرکزی استان خوزستان خواهیم بود. در این ایام در بعد از ظهرها رشد ابر و  رگبارهای پراکنده  و رعد و برق در ارتفاعات استان دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته امیدیه با ۵۱ و ایذه با ۲۳.۹ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان گزارش شده‌اند. تغییرات دمای اهواز در این مدت بین ۴۸.۵ و ۲۹.۷ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.

 

نظر شما