شناسهٔ خبر: 67247163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رزمایش آمریکا و متحدانش در مجاورت زمین بازی چین

تهران- ایرنا- با تغییر شکل تقابل بین پکن و مانیل به یک درگیری مستقیم در دریای جنوبی چین، آمریکا، فیلیپین و ژاپن یک رزمایش ۲ روزه را در این آبراه پر تنش برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آمریکا که از هیچ سیاستی از جمله نظامی و اقتصادی برای مهار حرکت چین به سمت تبدیل شدن به یک ابر قدرت فروگذار نکرده است، در بحبوحه تقابل‌های پکن و مانیل در دریای جنوبی چین یک رزمایش با متحدان خود کانادا، ژاپن و فیلیپین برگزار کرده است.

ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که آمریکا و سه کشور یاد شده یک رزمایش دریایی مشترک ۲ روزه را در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین در دریای جنوبی چین انجام دادند.

تمرین نظامی این چهار کشور در حالی انجام شد که روز گذشته یک کشتی چینی و یک کشتی تدارکاتی فیلیپین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای جنوبی چین با یکدیگر برخورد کردند.

ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده مدعی شد که فعالیت دریایی مشترک با هدف «حمایت از آزادی دریانوردی و پروازهای عبوری» انجام شد و بر «تعهد چهار کشور به تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای» تاکید داشت.

در رزمایش آمریکا و متحدانش در دریای جنوبی چین به عنوان یک منطقه مورد مناقشه که پکن بخش وسیعی از آن را تحت مالکیت خود می‌داند، چهار کشتی جنگی حضور داشتند. همچنین طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا یک سری مانورهای دریایی برای آزمایش و تایید قابلیت همکاری دکترین‌ها، تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویه‌های نیروهای مسلح انجام شد.

رزمایش آمریکا و متحدانش در مجاورت زمین بازی چین جزیره مرجانی توماس شول دوم

چنین رزمایشی در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) با مشارکت استرالیا، ژاپن، آمریکا و فیلیپین برگزار شد درحالیکه در رزمایش روزهای اخیر به جای استرالیا که وارد دیپلماسی با چین شده و پذیرای لی چیانگ نخست وزیر این کشور بوده، کانادا حضور پیدا کرده است.

علاوه بر چین و فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام ادعاهایی درباره حق حاکمیت در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین دارند؛ گذرگاهی که سالانه سه تریلیون دلار کالا از طریق آن جابه‌جا می‌شود.

فیلیپین به کشورهای حامی ادعاهایش برای مالکیت بخش‌هایی از دریای جنوبی چین روی آورده است تا با ادعاهای مالکیتی پکن در این آبراه راهبردی مقابله کند.

به نوشته روزنامه ژاپن تایمز، چین به نظر یک تاکتیک جدید را در جریان درگیری آخیرش با فیلیپین در دریای جنوبی چین به کار گرفته است درحالیکه مانیل مدعی است که کشتی‌های پکن مانورهای خطرناکی از جمله تلاش برای بکسل کردن یکی از کشتی‌های فیلیپین را انجام می‌دهند.

این رسانه ژاپنی نوشت: کشتی‌های چینی و فیلیپینی بارها در دریای جنوبی چین، به ویژه در نزدیکی جزیره مرجانی توماس شول دوم که هر دو طرف ادعای مالکیت آن را دارند، اما تحت کنترل مانیل است، درگیر شده‌اند. کشتی‌های هر دو طرف در طول این درگیری‌ها بارها با هم برخورد کرده‌اند، اما هرگونه تلاش چینی‌ها برای دور کردن کشتی فیلیپینی می‌تواند به عنوان تشدید تنش از سوی پکن تلقی شود.

در طرف مقابل نیز آمریکا هر از چند گاهی در رزمایش‌هایی در دریای جنوبی چین مشارکت دارد که اعتراض پکن را به همراه داشته است. موج اخیر درگیری های بین فیلیپین و چین، ترس از یک اشتباه محاسباتی را برانگیخته که ممکن است باعث درگیری گسترده تر شود و می‌تواند ایالات متحده و دیگر قدرت ها را نیز درگیر کند.

فردیناند مارکوس جونیور، رییس جمهوری فیلیپین، در اواخر ماه گذشته خط قرمزی برای مانیل تعیین کرد و به پکن هشدار داد: اگر یک شهروند فیلیپینی به صورت عمدی در یک درگیری کشته شود این عمل را به عنوان جنگ تلقی می کنیم.

نظر شما