شناسهٔ خبر: 67265879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ادعای روزنامه چاپ مانیل؛

تشدید تنش در دریای جنوبی چین/ انگشت ملوان فیلیپینی قطع شد!

رسانه‌های محلی از مصدوم شدن دست کم هشت ملوان فیلیپینی در تازه‌ترین تنش دریایی با پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس ادعای رسانه‌های محلی، در تازه‌ترین حادثه دریایی میان ملوان‌های فیلیپینی و گارد ساحلی چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، هشت ملوان فیلیپینی مصدوم شدند.

روزنامه انگلیسی‌زبان «اینکوایرر» چاپ فیلیپین به نقل از منابع آگاه مدعی شد که در جریان این حادثه گارد ساحلی چین اقدام به تفتیش یک کشتی فیلیپینی کرد و در این رویارویی، انگشت یک سرباز نیز قطع شد!

نیروهای مسلح فیلیپین دیروز مدعی شد پس از آنکه گارد ساحلی چین «به طور عامدانه و با سرعت بالا به کشتی فیلیپینی کوبید»، یکی از ملوان‌های نیروی دریایی فیلیپین به شدت «مصدوم» شده است. مقامات فیلیپین مدعی شده‌اند که گارد ساحلی چین قایق‌های نیروی دریایی مانیل را با چاقوی نظامی سوراخ و اسلحه‌ آنها را توقیف کردند!

گارد ساحلی چین پیش‌تر اعلام کرده بود: «در جریان تازه‌ترین تنش، نیروهای گارد ساحلی، کشتی فیلیپینی را از به زور از آب‌های مورد مناقشه بیرون راندند؛ آنها در تلاش بودند تا از این منطقه تجهیزاتی را به ناو متعلق به(مانیل) که به طور غیر قانونی در این منطقه لنگر انداخته است، منتقل کنند.»

این نخستین بار است که گارد ساحلی چین قوانین جدید مداخله را در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین به اجرا می‌گذارد. براساس قوانین جدید، پکن می‌تواند متخلفانی که به طور غیرمجاز وارد آب‌های مورد مناقشه شده‌اند را تا ۶۰ روز بازداشت کند.

چین و فیلیپین بر سر منطقه‌ای موسوم به «توماس دوم/ Second Thomas Shoal» ادعای مالکیت دارند. این منطقه جزیره‌ای شناور در جزایر «اسپراتلی» در دریای جنوبی چین است.

نظر شما