شناسهٔ خبر: 67247107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

فرایند نوسازی ۲۸۶ هزار واحد در بافت فرسوده شهرها در حال انجام است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم انگیزه کافی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شده است از فرآیند نوسازی بیش از ۲۸۶ هزار واحد در بافت فرسوده شهرها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان کرمانشاه، با بیان اینکه عنوان محلات محروم، محلات حاشیه و محلات با بافت ناکارآمد شهری و ... چندان مناسب نیست، توضیح داد: محلاتی که امروز با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، زیرساختی و ... مواجه‌اند، امروز و دیروز به‌وجود نیامده‌اند و محلاتی هستند که در چند دهه به‌تدریج ایجاد شده‌اند و نسبت به مناطق و محلات دیگر، محرومیت‌های بیشتری دارند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: با توجه به این شرایط عنوان «محلات کم‌برخوردار» عنوان درست‌تر و دقیق‌تری است، چون این محلات به‌دلیل بی‌توجهی ما از دریافت برخی خدمات محروم شده‌اند و نسبت به سایر نقاط برخورداری کمتری از خدمات دارند.

آیینی گفت: راهکار رفع معضل این مناطق، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد، زندگی کند. راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ستاد بازآفرینی با هدف تقویت وضعیت محلات کم‌برخوردار در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، افزود: این ستاد سه کارکرد داشته که شامل شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در این محلات، محرومیت‌زدایی در حوزه خدمات و توانمندسازی ساکنان این محلات است.

تخریب ۱۰۰ هزار واحد فرسوده شهری در کشور

آیینی با اشاره به اقدامات موثر این ستاد در دولت سیزدهم، گفت: در این دولت چهار رکورد را به ثبت رساندیم که از جمله آنها تخریب ۱۰۰ هزار واحد فرسوده و صدور پروانه ساخت برای ۲۸۶ هزار واحد است. رکورد دیگر، بهره‌برداری از ۱۰۴ هزار واحد نوسازی‌شده در بافت‌های کم‌برخوردار است و اقدام دیگر، صدور پروانه نوسازی برای ۹۵ هزار واحد است که این اقدامات بی‌سابقه بوده است.

آسفالت ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر معابر بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی به آسفالت ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از معابر بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای خوب انجام شده در شهر کرمانشاه از بن بست خارج کردن شهرک‌های حاشیه نشین توسط شهرداری است که در حقیقت با این کار حیات به این شهرک‌ها داده شده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات کم‌برخوردار، بیان کرد: این موضوع، با جان و سلامت ساکنان این مناطق سر و کار دارد. بنابراین درخواستم از مسئولان این است که فعالیت در این حوزه را نه فقط وظیفه صرف، بلکه یک ذخیره برای آخرت ببینند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکنند.

آیینی افزود: اکنون از بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده که در ۱۹ بند تدوین شده، ۱۷ بند آن در بافت‌های تاریخی قابل اجراست.

تقدیر دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از ۳ ابتکار کرمانشاه در احیای محلات کم‌برخوردار

آیینی اظهار کرد: کرمانشاه رشد بسیار خوبی در حوزه نوسازی مسکن در محلات کم‌برخوردار داشته است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به وجود ۱.۵ درصد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور در استان کرمانشاه، گفت: از ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد، ۲۵۴۰ هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد که در دو - سه سال اخیر، پیشرفت خوبی در زمینه احیا و نوسازی آن شده است.

آیینی به برخی ابتکارهای این استان در این حوزه اشاره کرد و با اشاره به احداث رینگ شهری، بیان کرد: احداث رینگ ترافیکی یکی از مداخلات مؤثری است که می‌تواند شرایط شهرک‌های حاشیه‌ای شهر را بهبود ببخشد و حیات و روح تازه به محلات حاشیه‌ای و محروم کرمانشاه داده شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در بازدیدی که امروز از سطح محلات حاشیه‌ای شهر کرمانشاه داشتم شاهد ساخت و ساز در این محلات بودم که همین نشان می‌دهد این رینگ ترافیکی چقدر امید به این محلات بخشیده است و باعث نوسازی در این محلات شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: از استاندار، شهردار و شورای اسلامی شهر کرمانشاه درخواست می‌کنم نام این پروژه بزرگ و ماندگار را مزین بنام شهید رئیسی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی دومین ابتکار استان را اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا مرحله سفت‌کاری ارزیابی و اظهار کرد: این کار موجب می‌شود نازک‌کاری با خود مردم سریع‌تر، با قیمت بسیار کمتر و با سلیقه خود آنها انجام شود که در پیشبرد پروژه‌ها نقش زیادی دارد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آیینی گفت: سومین ابتکار استان، اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در نزدیکی محلات کم‌برخوردار است، طوری که این محلات هم بتوانند از خدمات و زیرساخت‌های این پروژه‌ها مانند مسجد، مدرسه و ... بهره‌مند شوند.

نظر شما