شناسهٔ خبر: 6724708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تظاهرات فلسطينيان غزه و کرانه باختري در اعتراض به اقدام شهرک نشينان

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/05/09
هزاران تظاهرکننده جمعه درکرانه باختری و غزه در اعتراض به اقدام شهرک نشینان صهیونیست در زنده زنده سوزاندن یک کودک تظاهرات کردند و اعتراضات به درگیری با نیروهای صهیونیست کشیده شد .
در روستای دوما در نزدیکی نابلس در شمال کرانه باختری رود اردن که این نوزاد به نام علی دوابشه یک سال ونیمه به شهادت رسید ، هزاران نفر در مراسم تشییع و تدفین پیکر او شرکت کردند که از آن جمله می توان به رامی حمد الله نخست وزیر فلسطین اشاره کرد.
حمد الله از جامعه بین المللی خواست تا« درحالی که هر روز حقوق فلسطینیان در کرانه باختری نقض می شود و شماری به شهادت می رسند ،‌جامعه بین المللی وارد عمل شود.»
تشییع پیکر این نوزاد فلسطینی از خانه دوابشه ،‌خانه ای کوچک که پس از این حمله شهرک نشینان صهیونیست فقط دیوارهای بتنی آن باقی مانده بود آغاز شد . در داخل این خانه فقط تلی از وسایل سوخته مشاهده می شد . در این طرف و آن طرف تصاویر خانوادگی از جمله تصویر این نوزاد و وسایل دیگری مانند شیشه شیر دیده می شد .
بر روی دیوارهای خارجی ،‌نوشته هایی به زبان عبری هنوز بر روی دیوار خودنمایی می کرد:« زنده باد مسیح » یا « انتقام » و یا « بهایی که باید پرداخت شود.»
شرکت کنندگان در تشییع پیکر این نوزاد فلسطینی درحالی که پرچم های زرد و سبز دو جنبش مهم فلسطینی یعنی فتح و حماس را با خود حمل می کردند از این شهید تجلیل کردند و شعارهایی ضد صهیونیستی سردادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رام الله،‌ این حمله شهرک نشینان همچنین والدین و برادر چهار ساله این نوزاد را به شدت زخمی کرده است .
در الخلیل ، شهر بزرگی در جنوب کرانه باختری رود اردن که در آن تنش ها بین فلسطینیان و شهرک نشینان شدید است ، صدها فلسطینی تظاهرات کردند . اعتراضات سپس به درگیری کشیده شد . معترضان به سوی نظامیان اسرائیلی سنگ پرتاب کردند و آنها نیز با گلوله های اشک آور و صوتی و حتی تیرهای جنگی پاسخ دادند.
ارتش اسرائیل اعلام کرد یک فلسطینی رابا گلوله های جنگی زخمی کرده است .
در بخش قدیمی بیت المقدس ،‌صدها فلسطینی پس از نماز جمعه در صحن مسجد الاقصی تجمع کردند و فریاد انتقام سردادند . درگیری های مختصری نیز به وقوع پپوست اما آرامش به سرعت بازگشت .
پلیس در عین حال اعلام کرد سطح آماده باش خود را افزایش داده است و از ورود مردان فلسطینی زیر 50 سال جلوگیری می کند.
در محله عیساویه در بخش شرقی بیت المقدس دهها جوان فلسطینی با نیروهای پلیس اسرائیل درگیر شدند و به سمت آنان سنگ پرتاب کردند.
درجبلیا در شمال نوار غزه ، صدها تظاهرکننده در پاسخ به درخواست جنبش جهاد اسلامی فلسطینی با حمل پرچم های سیاه رنگ این جنبش تظاهرات کردند . یکی از رهبران جهاد اسلامی در این تجمع وعده داد« به سرعت به تروریسم شهرک نشینان پاسخ خواهد داد.»
129/105

نظر شما