شناسهٔ خبر: 67246924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲هزار و ۶۰۰ هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه زیر پوشش عملیات نهال و بوته‌کاری قرار گرفت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای مقابله با ریزگردها در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار عملیات نهال کاری و بوته کاری در این راستا انجام شده است.

صاحب‌خبر -

میرنبی قائمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر بوته کاری و نهال کاری، بیش از ۱۶۰ کیلومتر عملیات بادشکن غیر زنده و ۱۵ هزار هکتار عملیات قرق و نگهداری در راستای کنترل گرد و غبار انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۰۰ هزار هکتار مطالعه در زمینه شناسایی و کنترل گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده که ۲۵ هکتار در ۲ سال اخیر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: طی مطالعات انجام گرفته بیش از چهار کانون مستعد گرد و غبار در این راستا شناسایی شده که ۲ کانون در شهرستان ارومیه، یک کانون در سلماس و یک کانون در میاندوآب قرار دارد.

قائمی اظهار کرد: با توجه به پایش های مستمر توسط دانشگاه ارومیه در حاشیه دریاچه ارومیه در ایستگاه هایی که توسط منابع طبیعی ایجاد شده، میزان فرسایش از ۳۹ تن در هکتار در سال های گذشته هم اکنون به کمتر از نیم تن در هکتار رسیده است.

وی گفت: این روند مطلوب بیانگر اثرگذاری پروژه های اجرا شده در حاشیه دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به کاشت چهار هزار اصله نهال طی هفته جاری در ارومیه افزود: در راستای مقابله با بیان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه با مشارکت ساکنان منطقه، دهیاران و برخی ادارات عضو نهضت سبز اقدام به کاشت چهار هزار اصله نهال در حاشیه دریاچه ارومیه شده است.

به گزارش ایرنا گردو غبار یکی از مهمترین چالش های حاشیه نشینان دریاچه ارومیه پس از بحران کم آبی در این زیست بوم بوده که در سال های اخیر مشکلات زیادی را موجب شده است.

بوته کاری در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از گردو غبار های نمکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از آغاز فعالیت ستاد تاکنون بوده است.

در این راستا کانون های بحرانی جلوگیری از تولید ریزگرد در سه شهرستان ارومیه، میاندوآب و سلماس در سال های اخیر شناسایی و عملیات احیا، بوته کاری، قرق، پیتیک، فارو، ایجاد هلالی های آبگیر و نهالکاری در این کانون ها به اجرا درآمده است.

نظر شما